Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Krajobraz po Olkolu; czy będzie problem z naprawami okresowymi siódemek?

inforail
12.09.2022 11:45
0 Komentarzy

Znaczna część napraw okresowych lokomotyw EP/U07, ale także EP08 czy EP09 była wykonywana przez Olkol.

Po zakończeniu działalności przez tę firmę może być problem.

Siódemek nie da się wycofać

Lokomotywy EP07 i EU07 stanowią znaczną część taboru nie tylko przewoźnika pasażerskiego, jakim jest PKP Intercity, ale także przewoźników towarowych, w tym prywatnych. Z kuluarowych rozmów jasno wynika, że rezygnacja z eksploatacji elektrowozów tej serii w tej chwili nie jest możliwa. A to oznacza, że konieczne będzie dalsze przeprowadzanie napraw P4. Według szacunków proces wymiany wszystkich lokomotyw EP/U07 może potrwać jeszcze ponad 20 lat.

Przetargi PKP Intercity, dotyczące lokomotyw EP09 i EP08, pokazują, że może powstać pewna luka, którą trudno będzie wypełnić. Oferty w nich składają bowiem firmy, które nie mają doświadczenia w naprawach okresowych lokomotyw. Przypomnijmy, że dziewiątki trafią do PESY Mińsk Mazowiecki, a ósemki nadal czekają na wykonawcę wymaganych prac.

Z drugiej strony luka ta może stwarzać szansę na wejście w nowe obszary biznesowe. Póki co szansę wykorzystuje PESA Mińsk Mazowiecki, wygrywając przetarg na naprawy lokomotyw EP09. Niewykluczone, że firma w niedalekiej przyszłości wejdzie także w naprawy siódemek.

Samowystarczalne w tym zakresie wydaje się być PKP CARGO, które korzysta z usług PKP CARGOTABOR. W nieco gorszej sytuacji są natomiast przewoźnicy prywatni. Moce przerobowe chociażby ZNTKiKM Gdańsk są ograniczone, a to oznacza, że trzeba czekać w kolejce. To z kolei może powodować konieczność wyłączenia lokomotywy z eksploatacji, co spowoduje straty dla przewoźnika. Firmy wykonujących naprawy poziomu P4 na lokomotywach EU/P07 wcale nie jest dużo.

Mając powyższe na uwadze będziemy obserwować rynek napraw lokomotyw elektrycznych w Polsce. Kto zapełni lukę po Olkolu?

Komentarze