Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Konsorcjum Torpol–Mirbud z najkorzystniejszą ofertą na modernizację linii kolejowej Białystok–Ełk

inforail
18.11.2025 08:30
0 Komentarzy

Konsorcjum firm Torpol SA i Mirbud SA złożyło najkorzystniejszą ofertę w przetargu na kompleksową modernizację linii kolejowej Białystok–Ełk – poinformowała PAP spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

To jedna z kluczowych inwestycji w ramach międzynarodowego projektu Rail Baltica i jednocześnie największe przedsięwzięcie infrastrukturalne w historii PKP PLK.

Rozkład jazdy:

  1. Jak modernizacja linii Białystok–Ełk wpłynie na czas przejazdu i jakość połączeń w ramach międzynarodowej trasy Rail Baltica?
  2. Które elementy inwestycji – takie jak budowa drugiego toru czy modernizacja stacji – będą kluczowe dla zwiększenia przepustowości linii?
  3. Czy wybór najtańszej oferty konsorcjum Torpol–Mirbud przełoży się na tempo realizacji projektu oraz jego ostateczny koszt?
Stacja Ełk
Stacja Ełk

Najtańsza oferta wygrywa przetarg

Linia Białystok–Ełk, licząca 100 km, jest jednym z najistotniejszych odcinków Rail Baltica – trasy łączącej Polskę z Litwą, Łotwą, Estonią oraz Finlandią. Modernizacja ma strategiczne znaczenie zarówno dla transportu pasażerskiego, jak i towarowego, a jej wartość szacowano wcześniej na ok. 6 mld zł.

Przetarg ogłoszono na początku 2024 roku. Do PKP PLK wpłynęło pięć ofert, których wartości brutto mieściły się w przedziale od ponad 4,5 mld zł do ponad 6,6 mld zł. Najtańszą propozycję przedstawiło konsorcjum Torpol–Mirbud, oferując realizację inwestycji za ponad 3,7 mld zł netto, czyli ponad 4,5 mld zł brutto.

Oferta otrzymała najwyższą liczbę punktów i – jak wskazała komisja przetargowa – spełnia wszystkie warunki postępowania. W dokumentacji zaznaczono, że treść oferty w pełni odpowiada specyfikacji warunków zamówienia, a konsorcjum nie podlega wykluczeniu.

Firmy biorące udział w postępowaniu mogły złożyć odwołania do minionego poniedziałku. PKP PLK nie podały jeszcze, czy takie odwołania wpłynęły.

Umowa w 2026 roku, zakończenie prac w 2029

Jak poinformował Tomasz Łotowski z PKP PLK, podpisanie umowy z wybranym wykonawcą planowane jest na I kwartał 2026 roku. Prace modernizacyjne mają potrwać kilka lat – według wcześniejszych szacunków inwestycja może zakończyć się w 2029 roku.

To jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce w ramach unijnego korytarza TEN-T, którego celem jest poprawa kolejowych połączeń międzynarodowych w Europie Północno-Wschodniej.

Co powstanie w ramach inwestycji?

Modernizacja linii Białystok–Ełk obejmuje ogromny zakres prac, które całkowicie zmienią możliwości przewozowe tego odcinka. Najważniejsze elementy projektu to:

  • budowa drugiego toru na całej długości trasy (obecnie linia jest jednotorowa),
  • elektryfikacja linii, która obecnie jest niezelektryfikowana,
  • umożliwienie jazdy pociągów pasażerskich z prędkością 160–200 km/h,
  • zwiększenie prędkości pociągów towarowych do 120 km/h,
  • modernizacja 8 stacji kolejowych i 10 przystanków,
  • montaż nowoczesnych systemów informacji pasażerskiej,
  • budowa 20 wiaduktów drogowych i 12 kolejowych,
  • pełne dostosowanie infrastruktury do obowiązujących standardów europejskich.

Po zakończeniu inwestycji trasa stanie się jednym z najnowocześniejszych odcinków Rail Baltica, znacząco skracając czas przejazdu i zwiększając przepustowość.

Gotowe decyzje lokalizacyjne na całej długości odcinka

Cała modernizowana linia została podzielona na trzy części. Wszystkie mają już decyzje lokalizacyjne wydane przez wojewodę podlaskiego. Obejmują one:

  • odcinek na terenie miasta i gminy Grajewo,
  • 22-kilometrowy fragment przebiegający przez powiat białostocki – od Białegostoku przez gminy Choroszcz i Dobrzyniewo Duże,
  • 36-kilometrowy odcinek w powiatach monieckim i grajewskim.

Dzięki temu PKP PLK mogą przystąpić do dalszych etapów procedur administracyjnych i przygotowań projektowych, co pozwoli na sprawne wejście wykonawcy na plac budowy po podpisaniu umowy.

Największa inwestycja w historii PKP PLK

Modernizacja linii Białystok–Ełk to inwestycja rekordowa – nie tylko pod względem wartości, ale także zakresu prac. Projekt wpisuje się w rozwój transgranicznej Rail Baltica i ma kluczowe znaczenie zarówno dla krajowego, jak i międzynarodowego ruchu kolejowego.

Nowa, dwutorowa i zelektryfikowana linia zwiększy możliwości transportowe, poprawi komfort pasażerów, przyspieszy przewozy towarowe i wzmocni połączenia kolejowe Polski z państwami bałtyckimi.

Komentarze