Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koniec panoramicznego wagonu w pociągu Porta Moravica

inforail
30.09.2025 08:30
0 Komentarzy

Grudniowa korekta rozkładów jazdy przyniesie istotne zmiany na trasie Ex 4 prowadzącej z Austrii przez Břeclav i Bohumín do Polski.

Najbardziej zauważalną dla miłośników kolei będzie zakończenie kursowania szwajcarskiego panoramicznego wagonu Apm61 Panorama w składzie pociągu Porta Moravica.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zmiany wprowadzą grudniowe korekty rozkładów jazdy na trasie Ex 4 Graz – Kraków?
  2. Dlaczego z pociągu Porta Moravica zniknie szwajcarski panoramiczny wagon Apm61 Panorama?
  3. Jakie nowe połączenia międzynarodowe pojawią się po wprowadzeniu zmian w rozkładach jazdy?

Nowa numeracja i skład pociągu

Dotychczasowy pociąg EC Porta Moravica zostanie przemianowany na EC 206/207 i będzie kursował w relacji Graz – Kraków – Graz. Zamiast zestawu wystawianego przez ÖBB (z wagonami szwajcarskich kolei SBB), połączenie obsługiwać będą wagony Českých drah typu UIC-Z, częściowo przeniesione z połączenia Berliner. Wagon 1. klasy będzie typu Amz.

Zmiana oznacza pożegnanie z charakterystycznym panoramicznym wagonem, który wyróżniał się dużymi, zakrzywionymi szybami zapewniającymi wyjątkowe widoki podczas podróży.

Panoramiczny wagon – ikona alpejskich tras

Panoramiczny wagon Apm61 Panorama, typowy dla połączeń przez górzyste rejony Szwajcarii, po raz pierwszy pojawił się na trasie Porta Moravica latem 2023 roku. Do czasu grudniowej zmiany rozkładu będzie kursował na dotychczasowej trasie ze Sztirii do Przemyśla przez Břeclav, Přerov i Ostrawę.

Wagony te, dzięki dużym, łukowym oknom, zapewniają nawet o 90% lepszy widok w porównaniu ze standardowymi wagonami, a kąt obserwacji z miejsca pasażera jest większy o 25–40%. Dodatkowo wnętrze ma podwyższoną podłogę, co zwiększa komfort podróży.

Szwajcarskie koleje SBB zakupiły w 1991 roku dwanaście takich wagonów, przeznaczonych do obsługi połączeń EuroCity przez malownicze rejony Alp, doliny rzek i górskie przełęcze. Kursowały m.in. na trasach ze Szwajcarii do Włoch, Francji, Niemiec, Niderlandów i Austrii. Po modernizacji w 2010 roku wagony oferują 54 miejsca siedzące, są klimatyzowane i mogą rozwijać prędkość do 200 km/h.

Wagon panoramiczny
Wagon panoramiczny

Więcej zmian w połączeniach międzynarodowych

Zakończenie eksploatacji panoramicznego wagonu to nie jedyna nowość w grudniowym rozkładzie.
České dráhy wprowadzą również:

  • dodatkowy para pociągów między Wiedniem a Krakowem,
  • drugie połączenie z Wiednia do Wrocławia z bezpośrednimi wagonami,
  • przedłużenie jednego z połączeń Wiedeń – Wrocław do Poznania,
  • podział nocnego połączenia do Polski na dwa osobne pociągi: jeden z Bohumína do Warszawy, drugi przez Kraków do Przemyśla.

Wraz z tymi zmianami pojawi się także nowe nocne połączenie z Pragi do Przemyśla w obu kierunkach.

Dzięki nowym rozwiązaniom pasażerowie zyskają więcej połączeń międzynarodowych, a siatka połączeń między Austrią, Czechami i Polską stanie się bardziej elastyczna. Mimo że miłośnicy kolei pożegnają wyjątkowy panoramiczny wagon, nowe zestawy wagonów ČD zapewnią komfortową i nowoczesną podróż

Komentarze