Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koniec linowej eksploatacji EN95. Pojazd trafi do muzeum

inforail
25.08.2025 11:45
0 Komentarzy

Warszawska Kolej Dojazdowa poinformowała, że wyjątkowy elektryczny zespół trakcyjny EN95-01, znany pod handlową nazwą „Mazovia”, oficjalnie zasilił kolekcję Izby Tradycji EKD/WKD.

To pierwszy nowoczesny pociąg wyprodukowany w Polsce w XXI wieku oraz pierwszy pojazd pasażerski dostarczony przez PESĘ Bydgoszcz.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego naprawa okresowa P5 dla EN95-01 została uznana za nieopłacalną?
  2. Jakie nowoczesne udogodnienia wprowadzono do pociągu EN95-01 podczas modernizacji w latach 2014–2015?
  3. Gdzie obecnie można oglądać jednostkę EN95-01 „Mazovia”?
EN95 trafi do muzeum
EN95 trafi do muzeum/foto: WKD

Pierwszy taki pociąg w Polsce

EN95 powstał w 2004 roku na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego i kosztował 10,4 mln zł. Był to pierwszy nowy elektryczny zespół trakcyjny dla WKD od lat 60., gdy rozpoczęto produkcję serii EN57 we wrocławskim PaFaWagu. Konstrukcję wyróżniała nowoczesna, samonośna budowa pudła, zastosowanie silników asynchronicznych o łącznej mocy 1120 kW oraz falowników IGBT. Pojazd od początku miał też udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością – rozkładaną rampę, monitoring, system informacji pasażerskiej czy miejsca dla rowerów.

„Mazovia” liczy 60 metrów długości, oferowała różne układy siedzeń (2+2 oraz wzdłużne), a podczas kolejnych napraw i modernizacji została wyposażona w klimatyzację, WiFi, system zliczania pasażerów czy kamery szlakowe.

Nowa era WKD

1 września 2004 r. EN95-01 zainaugurował regularne przewozy na trasach WKD, rozpoczynając „nową erę” w historii przewoźnika. Kilka dni później został zaprezentowany na targach InnoTrans w Berlinie. Niestety w 2006 roku uległ poważnemu wypadkowi po zderzeniu z ciężarówką, ale już w 2007 r. powrócił do ruchu. W kolejnych latach przechodził naprawy i modernizacje, a w 2015 r. został dostosowany do napięcia 3000 V DC, przygotowując się do przyszłej zmiany zasilania sieci WKD.

Dlaczego trafił do Izby Tradycji?

Z czasem eksploatacja pojazdu stała się coraz trudniejsza. Unikatowa konstrukcja i brak części zamiennych, a także awaryjność sprawiły, że koszt naprawy P5 przewyższał wartość pojazdu. Mimo to WKD zdecydowała o jego zachowaniu. O przyjęciu do Izby Tradycji przesądziła zarówno wyjątkowość EN95-01 – pierwszego nowoczesnego EZT w Polsce i pierwszego pojazdu nowej generacji PESY – jak i ogromne zainteresowanie ze strony pasażerów oraz odwiedzających Izbę.

Obecnie „Mazovia” stoi przy zabytkowej elektrowozowni z 1927 r., gdzie gromadzona jest kolejowa historia WKD. W każdą niedzielę, podczas dni otwartych Izby Tradycji, zwiedzający mogą obejrzeć jednostkę w towarzystwie kustosza.

20-lecie wyjątkowego pojazdu

Rok 2024 przyniósł jubileusz – 20-lecie eksploatacji EN95-01. Choć pojazd zakończył służbę liniową, pozostaje symbolem początku nowoczesności na torach WKD i w całej polskiej kolei pasażerskiej XXI wieku.

Komentarze