Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejowy pakt dla Łodzi podpisany

inforail
09.04.2025 14:30
0 Komentarzy

Województwo Łódzkie stawia na rozwój kolei. PKP PLK podpisały Pakt Kolejowy z Ministerstwem Infrastruktury oraz Województwem Łódzkim, dotyczący współpracy i współdziałania przy planowaniu i budowie nowych linii kolejowych, które połączą Bełchatów z Łodzią, Piotrków Trybunalski z Tomaszowem Mazowieckim, Wieluń z Chorzewem Siemkowicami i Bełchatowem.

Pakt obejmuje również modernizację i rewitalizację istniejącej infrastruktury w celu usprawnienia połączeń kolejowych m.in. pomiędzy Zgierzem a Kutnem, Łodzią a Opocznem i Skierniewicami.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie konkretne inwestycje kolejowe przewiduje Pakt Kolejowy dla województwa łódzkiego i które miasta mają zostać połączone nowymi liniami?
  2. Jakie są cele strategiczne Paktu Kolejowego i w jaki sposób jego realizacja ma wpłynąć na rozwój społeczno-gospodarczy regionu?
  3. Jakie działania mają zostać podjęte w 2025 roku oraz które projekty zostaną zainicjowane poprzez przetargi?
Pakt kolejowy dla woj. łódzkiego
Pakt kolejowy dla łódzkiego/foto: PKP PLK

Lepsza kolej w regionie

Sygnatariusze Paktu dostrzegają potrzebę zwiększenia dostępności transportowej województwa łódzkiego, wzmocnienia wewnętrznej spójności regionu oraz wykorzystania jego centralnego położenia. Strony będą dążyły do tego, aby maksymalnie wykorzystać możliwości transportu kolejowego po ukończeniu inwestycji o strategicznym znaczeniu dla krajowego ruchu kolejowego. Wśród nich są projekty realizowane: w Łódzkim Węźle Kolejowym przez PLK SA oraz Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o., na Centralnej Magistrali Kolejowej (budowa stacji Biała Rawska), a także w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2029 i środków programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027. Celem Paktu jest osiągnięcie synergii połączeń regionalnych oraz dalekobieżnych, która umożliwi efektywną realizację przewozów wojewódzkich i międzywojewódzkich.

– Wspólnie z samorządem oraz PLK będziemy dążyć do zapewnienia synergii połączeń regionalnych oraz dalekobieżnych poprzez bilansowanie inwestycji o strategicznym znaczeniu dla krajowego ruchu kolejowego realizowanych obecnie w regionie. Zwiększenie dostępności transportowej województwa pozwoli na wzmocnienie jego wewnętrznej spójności oraz maksymalne wykorzystanie geograficznego, centralnego położenia. Kolej jako transport publiczny odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu i zrównoważonym rozwoju regionów. Wpływa pozytywnie na wiele aspektów życia mieszkańców. Poprawa dostępu do kolei i lepsze połączenia transportowe będą skutkować zmniejszeniem wykluczenia komunikacyjnego w regionie – powiedział Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.

 Rozwój infrastruktury kolejowej w województwie łódzkim przyczyni się do lepszej integracji regionalnych połączeń, co umożliwi sprawniejsze i bardziej efektywne przewozy między miastami. Dzięki temu mieszkańcy zyskają więcej opcji podróży a przedsiębiorstwa będą mogły szybciej i łatwiej transportować towary. To przyniesie korzyści zarówno dużym miastom, jak i lokalnym społecznościom – powiedział Piotr Wyborski, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

– Rozbudowa sieci kolejowej w województwie łódzkim to kluczowy element naszych działań na rzecz zwiększenia efektywności przewozów pasażerskich i towarowych. Inwestycje, w tym budowa kolejnych tras, pozwolą na stworzenie nowej siatki połączeń w regionie i kraju. Wspólnie przeprowadzimy analizy dotyczące poprawy przepustowości na kluczowych liniach, co przyczyni się do dalszego dynamicznego rozwoju infrastruktury kolejowej – powiedział Marcin Mochocki, Członek Zarządu, Dyrektor ds. realizacji inwestycji.

– Nasz region stoi przed transportową rewolucją. Olbrzymie projekty, takie jak Kolej Dużych Prędkości czy budowa dwóch tunelów pod centrum Łodzi otwierają przed nami nowe możliwości rozwoju społecznego, kulturalnego i gospodarczego. Jednak te inwestycje nie mogą istnieć bez swoich „dopływów” w postaci połączeń regionalnych. Odpowiedzią na dynamiczne zmiany w Łódzkiem jest właśnie Pakt Kolejowy. To trójstronne zobowiązanie do wspólnej pracy na rzecz rozwoju sieci komunikacyjnej w województwie zapewni nam konkretny plan działania na najbliższe lata. Bardzo dziękuję naszym partnerom – Ministerstwu Infrastruktury i PKP Polskim Liniom Kolejowym za to, że dostrzegają olbrzymi potencjał regionu, wynikający z centralnego położenia i rozumieją nasze potrzeby – powiedziała Joanna Skrzydlewska, Marszałek Województwa Łódzkiego.

Jakie prace?

W przypadku dostępności środków planuje się realizację poniższych prac:

  • na linii kolejowej nr 16 na odcinku Zgierz – Kutno, obejmujących dwa etapy: a) podniesienie prędkości do 160 km/h, b) budowę mijanek z założeniem rozbudowy w przyszłości linii kolejowej do układu dwutorowego na całym odcinku tej linii kolejowej,
  • na linii kolejowej nr 25 na odcinku Łódź Widzew – Tomaszów Mazowiecki – Opoczno, w celu usprawnienia zarówno ciągu komunikacyjnego Łódź – Kielce oraz połączenia z Centralną Magistralą Kolejową,
  • w zakresie wykonania Studium Planistycznego Węzła Kolejowego Aglomeracji Łódzkiej, obejmującego analizę poprawy przepustowości m.in. na liniach kolejowych nr: 14, 15, 16, 17, 25, 458, 540 i 541,
  • usprawnienie połączenia na odcinku Łódź Widzew – Koluszki – Skierniewice w ramach prac na liniach kolejowych nr 1, 17 i 25.

Powyższe działania zostaną zainicjowane w 2025 r. przez uruchomienie procedury przetargowej dla:

·         rewitalizacji linii kolejowej nr 16 wraz z odbudową wybranych mijanek na odcinku Zgierz – Kutno,

·         modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki
– Skarżysko-Kamienna (prace projektowe),

·         opracowania Studium Planistycznego Węzła Kolejowego Aglomeracji Łódzkiej.

Kolejne działania i priorytety inwestycyjne ustalone zostaną na podstawie wyników Studium Planistycznego Węzła Kolejowego Aglomeracji Łódzkiej.

Województwo Łódzkie w miarę dostępności środków finansowych, działając w porozumieniu z PLK SA, podejmie działania wyprzedzające, zmierzające do zlecenia dokumentacji studialnej i analitycznej dla projektów, które stanowić będą potencjalną oś rozwoju kolei w regionie w zakresie:

  • budowy linii kolejowej na odcinku Bełchatów – Łódź,
  • budowy linii kolejowej na odcinku Piotrków Trybunalski – Tomaszów Mazowiecki.

Województwo Łódzkie podejmie też działania zmierzające do uruchomienia szybkiego połączenia kolejowego na odcinku Łódź – Tomaszów Mazowiecki – Warszawa.

Dofinansowanie projektów nastąpi ze środków będących w dyspozycji stron Paktu Kolejowego.

Województwo Łódzkie deklaruje, że zapewni wykonywanie przewozów wojewódzkich o charakterze użyteczności publicznej na udostępnionej przez PLK SA infrastrukturze kolejowej z założeniem uruchomienia bądź utrzymania minimum 8 par pociągów na dobę.

Komentarze