Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejny zwrot w przetargu na szybkie pociągi dla PKP Intercity. Tym razem przyśpieszenie

inforail
25.08.2025 17:45
0 Komentarzy

PKP Intercity planuje ogłosić jeszcze w 2025 roku przetarg na dostawę 26 nowoczesnych pociągów, które będą mogły kursować z prędkością 320 km/h.

Zestawy te mają obsłużyć przyszły system Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Polsce, który połączy Warszawę, Centralny Port Komunikacyjny oraz Wrocław i Poznań.

Rozkład jazdy:

  1. Ile superszybkich pociągów planuje kupić PKP Intercity w ramach ogłoszonego przetargu?
  2. Jakie różnice w czasie przejazdu i cenie biletu mają przynieść pociągi rozwijające prędkość 320 km/h w porównaniu do składów 250 km/h?
  3. Jakie są prognozy dotyczące liczby pasażerów PKP Intercity do 2030 roku?
Skład Talgo
Skład Talgo

Przyspieszone postępowanie

Decyzję o ogłoszeniu przetargu w tym roku potwierdził wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

PKP Intercity jeszcze w tym roku ogłosi przetarg na superszybkie pociągi. Powiedzieliśmy, że kończymy piętrusy i chcemy iść w kolejny przetarg. Mówimy o prędkości 320 km/h i chcemy premiować też w przetargu wyższe parametry – powiedział Malepszak, zaznaczając, że wcześniejsze plany zakładały rozpoczęcie procedury dopiero w 2026 roku.

Kolej Dużych Prędkości – klucz do skrócenia czasów przejazdów

Nowe składy mają być filarem systemu KDP, znanego jako tzw. linia „Y”. Będzie ona łączyć Warszawę z Wrocławiem i Poznaniem przez Sieradz, zapewniając znaczące skrócenie czasów przejazdów między największymi miastami.

Wiceminister podkreślił, że pociągi rozwijające prędkość 320 km/h pozwolą osiągnąć efekt, którego nie dałoby się uzyskać przy składach ograniczonych do 250 km/h. Dodał, że choć wyższa prędkość oznacza większe zużycie energii, przełoży się to na wzrost ceny biletu zaledwie o około 8 zł na pasażera.

Piętrusy i nowe przetargi

Obecnie PKP Intercity prowadzi inne ważne postępowanie – na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) z opcją na kolejne 30 pojazdów, przeznaczonych do kursowania z prędkością do 200 km/h. W przetargu swoje oferty złożyły firmy Alstom Polska i Stadler Polska, a rozstrzygnięcie ma nastąpić w sierpniu 2025 roku.

Dopiero po zakończeniu tego procesu przewoźnik skupi się na przetargu na superszybkie składy, które w przyszłości staną się symbolem polskich Kolei Dużych Prędkości.

Dynamiczny rozwój przewozów PKP Intercity

PKP Intercity jest największym polskim operatorem dalekobieżnym, łączącym duże miasta i popularne ośrodki turystyczne w kraju oraz oferującym podróże międzynarodowe. Spółka obsługuje cztery kategorie połączeń: TLK i IC (ekonomiczne), a także EIC i EIP (Pendolino) (ekspresowe).

W 2024 roku z usług przewoźnika skorzystało 78,5 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 15 proc. w stosunku do roku 2023 i aż o 33 proc. w porównaniu z 2022. Prognozy na 2025 rok zakładają dalszy wzrost – do 88 mln pasażerów, a do 2030 roku spółka planuje obsługiwać nawet 110 mln podróżnych rocznie.

Inwestycja w przyszłość

Ogłoszenie przetargu na pociągi dużych prędkości jeszcze w tym roku oznacza, że Polska realnie przybliża się do uruchomienia własnego systemu KDP. Nowoczesne składy zdolne do jazdy 320 km/h nie tylko skrócą czas podróży między największymi ośrodkami, ale także wzmocnią pozycję PKP Intercity na rynku europejskim, umożliwiając lepszą integrację z siatką międzynarodowych połączeń kolejowych.

Komentarze