Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejny przystanek SKM do remontu; Gdynia Stocznia

inforail
19.04.2023 12:45
0 Komentarzy

Kolejny gdyński przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej przejdzie metamorfozę.

PKP SKM Trójmiasto ogłosiło właśnie przetarg na modernizację stacji SKM Gdynia Stocznia –Uniwersytet Morski.

Co się zmieni?


Przystanek SKM Gdynia Stocznia przeszedł symboliczną zmianę blisko trzy lata temu. Pojawiły się na nim tablice z nową, dwuczłonową nazwą Gdynia Stocznia – Uniwersytet Morski, co było związane z obchodami 100-lecia uczelni. Nowe tablice do tej pory kontrastowały z infrastrukturą rodem z ubiegłego wieku. Teraz stacja przejdzie jednak prawdziwą metamorfozę. Jeśli więc jacyś filmowcy chcieliby kręcić sceny np. robotników zdążających z kolejki do stoczni w czasach PRL-u, powinni się pospieszyć. Już wkrótce drewniane schody, zardzewiałe wiaty i pomosty, kruszący się beton, popękany asfalt i sypiące się perony przejdą do historii, a ich miejsce zajmie nowoczesna infrastruktura, godna trzeciej dekady XXI wieku.

Spółka PKP SKM Trójmiasto rozpisała 11 kwietnia przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej i realizację robót budowlanych przy modernizacji dwóch przystanków SKM: Gdynia Stocznia – Uniwersytet Morski i Gdańsk Stocznia.

Będzie to remont kolejnego przystanku SKM w Gdyni po Redłowie, Chyloni, Leszczynkach, Grabówku, Orłowie i Gdyni Głównej.

Ale to też kolejny przetarg na dokumentację projektową obu przystanków. Pierwszy, rozpisany w 2020 roku wyłonił Biuro Projektów Budownictwa Komunikacyjnego, które obecnie jest w upadłości. Dlatego teraz zamówienie jest realizowane w formule zaprojektuj i wybuduj.

Zakres prac i efekty


Na przystanku Gdynia Stocznia – Uniwersytet Morski założono rozbiórkę krawędzi peronowych, wymianę nawierzchni, rozbiórkę istniejącej wiaty, przebudowę schodów i budowę windy po północnej stronie, wymianę szyn i uzupełnienie podsypki, wymianę konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej.

Wymieniona ma być cała nawierzchnia peronu, a zastosowane będą zamiast dotychczasowego asfaltu płyty betonowe o wymiarach min. 10x20 cm. Powstaną dwie wiaty chroniące przed deszczem na długości niemal całego peronu, z dwuspadowym dachem – o długości 21 m i 117 m oraz wysokości 3,5 m - zlokalizowane po dwóch stronach kładki. Przewidziano elementy przezierne dla doświetlenia peronu. Otok i podsufitka wiaty zostaną wykonane z blachy z perforacją.

Na peronie przewidziano m.in. nowe wiatrołapy, przysiadki, ławki, kosze, głośniki, zegary, wyświetlacze, automaty biletowe. Poręcze balustrad schodowych wyposażone zostaną w nakładki z napisami w alfabecie Braille’a i napisami z tekstem w formie wypukłej, każdy stopień i podest lub spocznik pokryty będzie szorstką warstwą antypoślizgową.

Modernizacja infrastruktury ma przynieść następujący efekt i funkcjonalność:

  • poprawa dostępności i jakości usługi świadczonej przez transport zbiorowy,
  • przystosowanie peronu do odprawy podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się oraz podróżnych z niepełnosprawnościami,
  • poprawa bezpieczeństwa pasażerów korzystających z transportu zbiorowego,
  • poprawa bezpieczeństwa w ruchu kolejowym, w tym poprawa widoczności krawędzi peronowej,
  • zapewnienie bezpieczeństwa ogólnego pasażerom,
  • zapewnienie komfortu pasażerom podczas użytkowania obiektu,
  • poprawa i usprawnienie systemu informacji pasażerskiej stałej,
  • przygotowanie infrastruktury pod instalacje i systemy teletechniczne,
  • wydłużenie okresu przydatności eksploatacyjnej obiektu i infrastruktury,
  • zastosowanie rozwiązań ułatwiających utrzymanie obiektu.



Istotą całego zamierzenia budowlanego jest także osiągnięcie następujących celów:

  • poprawa stanu technicznego infrastruktury przystanku oraz dostosowanie go do obowiązujących standardów i przepisów w zakresie warunków technicznych infrastruktury kolejowej,
  • stworzenie estetycznej i przyjaznej przestrzeni dla podróżnych korzystających z przystanku, wraz z zapewnieniem wydzielonej przestrzeni dla podróżnych, osłoniętej przed wiatrem i deszczem, pozwalającej na komfortowe oczekiwanie podróżnych na pociąg.



Zadanie jest elementem projektu pn. „Budowa zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250 wraz z modernizacją budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej oraz peronów na linii kolejowej nr 250”.

Termin składania ofert mija 8 maja 2023. O wyborze zdecydują: cena (94%), okres gwarancji (6%). Na realizację zdań przeznaczono 24 miesięcy. Dokumentacja projektowa – wraz z uzyskaniem ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę – ma być gotowa w ciągu 10 miesięcy. Roboty będą wymagały całodziennych zamknięć tygodniowych i weekendowych, a także wieczornych.

Komentarze