Kolejne problemy przy drążeniu tunelu kolejowego w Łodzi
Pod jedną z kamienic w Łodzi na trasie drążonego tunelu kolejowego wystąpiła konieczność dodatkowego wzmocnienia gruntu, aby uniknąć osiadania budynku – poinformowały PAP PKP PLK.
Wdrażane są procedury związane z zabezpieczeniem obiektu i wzmocnieniem gruntu.
Spis treści:
- Dlaczego wystąpiła konieczność dodatkowego wzmocnienia gruntu pod kamienicą przy al. 1 Maja 21 w Łodzi?
- Jakie działania zostały podjęte, aby zabezpieczyć kamienicę i wzmocnić grunt pod nią?
- Kiedy przewidywane jest zakończenie drążenia tunelu średnicowego i rozpoczęcie ruchu pociągów?
Konieczne wzmocnienia
Jak przekazał PAP Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, w nocy z soboty na niedzielę tarcza TBM Katarzyna przechodziła pod kamienicą przy al. 1 Maja 21.
„W trakcie prac pojawiła się konieczność dodatkowego wzmocnienia gruntu, aby uniknąć osiadania budynku. Pracownicy wykonawcy zaangażowani na placu budowy od razu zaczęli wprowadzać odpowiednie procedury zmierzające do zabezpieczenia obiektu i wzmocnienia gruntu pod budynkiem. Są one w trakcie wdrażania” – poinformował.
Dodał, że w kamienicy nie ma mieszkańców. Przebywają oni w lokalach zastępczych, do których zostali przeniesieni wcześniej, na czas przejścia tarczy w tej lokalizacji.
Przed tygodniem tarcza TBM Katarzyna wznowiła drążenie tunelu średnicowego pod Łodzią po dwóch miesiącach przestoju z powodu katastrofy budowlanej. Maszyna stanęła na głębokości 17 m poniżej gruntu pod budynkiem przy ul. 1 Maja 23 w Łodzi, kiedy 6 września runęła część budynku.
„TBM Katarzyna wznowiła drążenie głównego tunelu po wzmocnieniu gruntu pod budynkami Próchnika 44 oraz 1 Maja 23 i 1 Maja 21. Obecnie tarcza powoli przesuwa się w kierunku ul. Więckowskiego” – poinformował w poniedziałek PAP Wilgusiak, dodając, że przez 24 godziny na dobę prowadzony jest monitoring stanu kamienic.
Wcześniej, przez dwa miesiące wykonawca zabezpieczał budynki na trasie drążonego tunelu według zaleceń Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Łodzi.
Tunel średnicowy ma połączyć Dworzec Fabryczny w Łodzi ze stacjami Łódź Kaliska (kierunek Sieradz, Kalisz) i Żabieniec (kierunek Kutno, Łowicz). Dzięki temu skróci się czas przejazdu pociągów na trasie Warszawa – Poznań i Wrocław.
7,5-kilometrowy tunel dzieli się na dwie części. Dwutorowy odcinek od Łodzi Fabrycznej do Kozin drąży większa z dwóch tarcz – Katarzyna. Cztery jednotorowe tunele na zachód od przystanku Koziny kopie mniejsza tarcza – Faustyna.
Według obowiązującego planu drążenie tunelu powinno się zakończyć w połowie przyszłego roku. Kolejne 18 miesięcy mają zająć prace wykończeniowe, instalacyjne, testy i odbiory techniczne. Pociągi miały pojechać tunelem z grudniowym rozkładem jazdy 2026 r.
Pod koniec października na konferencji poświęconej Kolei Dużych Prędkości w Łodzi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zasugerował, że każdy przestój na tego typu budowie ma wpływ na harmonogram i spodziewa się, że dwumiesięczne opóźnienie może się zwiększyć. Należy więc brać pod uwagę, że pociągi pojadą tunelem pod Łodzią dopiero w 2027 r. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze