Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejne miasto odzyska połączenia kolejowe; dzięki Kolei plus

inforail
17.09.2023 08:45
0 Komentarzy

16 września 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy nowej linii kolejowej Szastarka - Janów Lubelski. Wraz z nadzorem autorskim.

Dokumentacja za ponad 23 mln zł będzie zrealizowana w ramach rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”

Bardzo ważna wiadomość dla mieszkańców

— Podpisanie umowy na projekt linii kolejowej Szastarka - Janów Lubelski to bardzo ważna wiadomość dla mieszkańców Lubelszczyzny, którzy zyskają dzięki temu połączenia do stolicy województwa. Konsekwentnie odbudowujemy polską kolej, walcząc z wykluczeniem komunikacyjnym pasażerów w całej Polsce — powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Mieszkańcy południowej Lubelszczyzny zyskają szybkie i wygodne połączenia kolejowe ze stolicą regionu. W ramach przygotowania dokumentacji projektowej o szacunkowej wartości ponad 23 mln zł pracami objęto nową 18 km linię kolejową Szastarka - Janów Lubelski oraz ok. 12 km jednotorową linię kolejową do Kraśnika Fabrycznego wraz z łącznicą Kraśnik Miasto - Kraśnik. Powstanie także dokumentacja projektowa dla budowy oraz elektryfikacji 35 km odcinka jednotorowej linii kolejowej Janów Lubelski - Biłgoraj.

— Nowe i zmodernizowane linie kolejowe przygotują do 2029 r. w ramach Programu Kolej Plus PKP Polskie Linie Kolejowe SA z myślą o mieszkańcach województwa lubelskiego. Z transportu kolejowego oprócz mieszkańców Janowa Lubelskiego, Szastarki, Biłgoraja będą mogli skorzystać m.in. mieszkańcy Łęcznej. Budowa linii kolejowej wpłynie na rozwój regionu, ułatwi podróże do szkół i pracy — stwierdził Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Obie trasy zostaną zelektryfikowane. Czas przejazdu pociągiem między Kraśnikiem Fabrycznym a Lublinem oszacowano na 52 min. Między Biłgorajem a Lublinem natomiast na 1h 36 min. Projekt przewiduje budowę ok.16 stacji i przystanków, które inwestor dostosuje do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Proponowane lokalizacje przystanków to: Kraśnik Lasy, Kraśnik Miasto, Kraśnik Piaski, Kraśnik Fabryczny Modliborzyce, Laski lub Janów Lubelski Przemysłowy, Janów Lubelski, Zofianka Górna, Krzemień, Dzwola, Frampol, Sokołówka, Korytków Duży, Nadrzecze, Gromada, a także Biłgoraj Jana Pawła II.

Projekt „Budowa linii kolejowej Szastarka - Janów Lubelski - Biłgoraj wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Kraśnik” jest jednym z pięciu realizowanych w województwie lubelskim z „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku”. Wartość całego projektu to zatem 906 mln zł.

Dokumentacja projektowa ma powstać do 2026 r., a w 2027 r. zaplanowano rozpoczęcie budowy.

Program Kolej Plus w woj. lubelskim

Z Programu Kolej Plus do realizacji w województwie lubelskim zakwalifikowano 5 projektów. W ramach inwestycji, oprócz budowy linii kolejowej Szastarka - Janów Lubelski - Biłgoraj wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Kraśnik, zaplanowano utworzenie nowego połączenia kolejowego Lublin - Łęczna/KWK Bogdanka. A także rewitalizację połączenia Chełm - Włodawa wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Włodawa. Przewidziano elektryfikację linii kolejowej nr 30 Łuków - Lublin. A także modernizację i elektryfikację linii nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec - Zamość Szopinek. Wraz z odbudową i elektryfikacją łącznicy kolejowej omijającej stację Zawada.

Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2029 r. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców, jak również wzrost atrakcyjności wielu regionów. Przyjęty przez Radę Ministrów, jak również przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury Program ma wartość ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa, zaś ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei.

Komentarze