Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Wielkopolskie szykują pociągi parowe na kolejny sezon

inforail
18.12.2025 08:30
0 Komentarzy

Koleje Wielkopolskie sp. z o.o. wszczęły postępowanie przetargowe na usługę dodatkową w zakresie transportu kolejowego, obejmującą pracę lokomotywy parowej wraz z drużyną trakcyjną oraz składem wagonowym złożonym z dwóch wagonów pasażerskich.

Ogłoszenie ukazało się w Suplemencie do Dziennika Urzędowego UE 17 grudnia 2025 r.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie konkretne parametry techniczne lokomotywy parowej i wagonów pasażerskich (w tym wymagania dot. dopuszczeń UTK i prędkości) musi spełnić wykonawca, aby oferta została uznana za zgodną z SWZ?
  2. W jakich sytuacjach i na jakich zasadach zamawiający dopuszcza zastąpienie lokomotywy parowej lokomotywą inną niż parowa (limit 7 dni w 30-dniowym okresie) oraz jak będzie to rozliczane w ramach umowy?
  3. Jak zamawiający planuje uruchamiać prawo opcji (zmiana rozkładu, opcja ilości i opcja obowiązujących dokumentów) i jakie będą skutki dla wykonawcy w przypadku zwiększenia lub zmniejszenia zakresu usługi?
Parowóz
Pociąg z parowozowem

Zakres zamówienia: parowóz, dwa wagony i pełna obsługa ruchu

Przedmiotem zamówienia jest usługa trakcyjna polegająca na prowadzeniu pociągów zamawiającego przez drużyny trakcyjne wykonawcy, przy wykorzystaniu pojazdów należących do wykonawcy. Wymagany zestaw to lokomotywa parowa oraz dwa wagony pasażerskie. Jednocześnie przewidziano możliwość czasowego zastąpienia parowozu lokomotywą nieparową o parametrach nie gorszych niż wskazane w dokumentacji – maksymalnie przez 7 dni w kolejnych 30-dniowych okresach realizacji (proporcjonalnie w razie krótszego okresu).

W ramach realizacji usługi wykonawca ma odpowiadać nie tylko za prowadzenie pociągów, ale również za szereg czynności operacyjnych. Wymieniono m.in. wykonywanie manewrów stacyjnych, przygotowanie pojazdów do realizacji rozkładu jazdy (w tym ogrzewanie składów wagonów w zakresie niezbędnym do technicznego przygotowania do drogi), prace związane z postojem na stacjach pośrednich oraz odstawianie pojazdów na tory postojowe.

Trasy: Wolsztyn – Poznań Główny i Wolsztyn – Zbąszynek

Usługa ma być świadczona na dwóch relacjach ujętych w rocznym rozkładzie jazdy udostępnianym przez PKP Polskie Linie Kolejowe: Wolsztyn – Poznań Główny – Wolsztyn oraz Wolsztyn – Zbąszynek – Wolsztyn. Miejsca realizacji obejmują obszar działalności przewoźnika w województwie wielkopolskim i lubuskim, w obrębie stacji na wskazanych trasach (w ogłoszeniu pojawiają się m.in. podregiony NUTS: leszczyński, miasto Poznań, poznański i zielonogórski).

Termin realizacji i opcje w trakcie umowy

Zamówienie ma być realizowane od dnia podpisania umowy, jednak nie wcześniej niż od 7 marca 2026 r., do 28 listopada 2026 r. Zamawiający przewidział także możliwość skorzystania z prawa opcji (art. 441 PZP) w trzech obszarach: zmiany rozkładu, opcji ilości oraz opcji obowiązujących dokumentów. Skorzystanie z opcji jest uprawnieniem zamawiającego i nie rodzi roszczeń wykonawcy w przypadku jej niewykorzystania.

Wymogi dla wykonawców: uprawnienia UTK, doświadczenie i tabor

W postępowaniu wskazano wymagania dotyczące kompetencji do prowadzenia działalności, w tym aktualnej licencji na świadczenie usług trakcyjnych oraz certyfikatu bezpieczeństwa ważnego na sieci PKP PLK, wydanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Wykonawca ma także wykazać doświadczenie: co najmniej dwa zamówienia z ostatnich trzech lat obejmujące pracę lokomotywy parowej z drużyną trakcyjną i co najmniej jednym wagonem pasażerskim, na łącznym poziomie minimum 10 tys. pociągokilometrów.

Istotny jest również potencjał techniczny. Wymagane jest dysponowanie co najmniej jedną lokomotywą parową, która posiada świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego, ważne świadectwo sprawności technicznej oraz jest dostosowana do jazdy z prędkością minimum 70 km/h, a przy jeździe tendrem naprzód – minimum 50 km/h.

Zamawiający wprowadził także wymóg zatrudnienia na podstawie stosunku pracy osób wykonujących czynności związane z obsługą lokomotywy parowej (drużyna trakcyjna) oraz utrzymaniem pojazdów w należytym stanie czystości i sanitarno-epidemiologicznym – o ile praca ta spełnia przesłanki z Kodeksu pracy. Sposób weryfikacji oraz ewentualne sankcje mają wynikać ze wzoru umowy.

Kryterium wyboru i warunki finansowe

Jedynym kryterium oceny ofert jest cena – 100% wagi (cena brutto). Zamawiający wymaga wniesienia wadium w wysokości 85 tys. zł, dopuszczając jego wniesienie m.in. w pieniądzu, gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej. Płatność za realizację usługi ma następować na podstawie faktur VAT, z terminem zapłaty 21 dni kalendarzowych od daty otrzymania faktury.

Oferty elektronicznie: terminy i platforma eB2B

Oferty mają być składane elektronicznie z użyciem kwalifikowanego/zaawansowanego podpisu lub pieczęci elektronicznej, za pośrednictwem platformy zakupowej eB2B Kolei Wielkopolskich. Termin składania ofert wyznaczono na 21 stycznia 2026 r. do godziny 9:30, a otwarcie ofert ma nastąpić tego samego dnia o 10:00 poprzez platformę (odszyfrowanie plików po upływie terminu otwarcia).

Zamawiający informuje również, że w postępowaniu zastosuje mechanizm z art. 139 PZP: najpierw zbada i oceni oferty, a dopiero potem dokona kwalifikacji podmiotowej wykonawcy, którego oferta zostanie najwyżej oceniona (w zakresie braku podstaw wykluczenia oraz spełnienia warunków udziału).

Część dokumentacji zastrzeżona

W ogłoszeniu wskazano, że dostęp do niektórych dokumentów zamówienia jest zastrzeżony z uwagi na ochronę informacji szczególnie chronionych. Zamawiający zastrzegł też poufność wybranych regulacji (nr 10–19 wskazanych w załączniku do wzoru umowy), które mają być udostępniane na wniosek wykonawcy wraz z oświadczeniem o zachowaniu poufności.

Postępowanie prowadzi Koleje Wielkopolskie sp. z o.o., a kontakt w sprawie zamówienia odbywa się poprzez adres [email protected] oraz platformę zakupową wskazaną w dokumentacji.

Komentarze