Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Wielkopolskie mogą jeździć do Ustki i Gdyni

inforail
31.07.2024 15:45
0 Komentarzy

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał nowe decyzje dotyczące otwartego dostępu dla Kolei Wielkopolskich – poinformował PAP UTK.

Spółce przyznano prawo dostępu do infrastruktury kolejowej na trasach Poznań Główny – Gdynia Główna oraz Poznań Główny – Ustka.

Spis treści:

  1. Na jakich trasach Koleje Wielkopolskie uzyskały prawo dostępu do infrastruktury kolejowej zgodnie z nowymi decyzjami UTK?
  2. Jakie są warunki świadczenia usług przewozowych przez Koleje Wielkopolskie na trasach Poznań Główny – Gdynia Główna i Poznań Główny – Ustka w kontekście otwartego dostępu?
  3. Jakie są konsekwencje rażącego naruszenia warunków określonych w decyzji o przyznaniu otwartego dostępu dla przewoźnika kolejowego?
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał nowe decyzje dotyczące otwartego dostępu dla Kolei Wielkopolskich - poinformował PAP UTK.
Pociąg Kolei Wielkopolskich

Decyzje UTK

Jak wyjaśnia UTK, przepisy obowiązujące w Unii Europejskiej wymagają do uruchomienia kolejowych połączeń komercyjnych decyzji o przyznaniu otwartego dostępu albo ograniczonego dostępu.

Koleje Wielkopolskie w ramach przyznanego otwartego dostępu chcą uruchamiać połączenia w dwóch relacjach: Poznań Główny – Gdynia Główna – Poznań Główny oraz Poznań Główny – Ustka – Poznań Główny. Przewozy mają być realizowane w obu przypadkach w wakacyjne soboty i niedziele 2025-2029, a także 15 sierpnia 2025 r., 15 sierpnia 2028 r. oraz 15 sierpnia 2029 r.

Na obu wnioskowanych trasach Koleje Wielkopolskie uruchomią jedną parę pociągów w dobie. Planowane stacje, na których będą się zatrzymywać pociągi relacji Poznań Główny – Gdynia Główna, to: Poznań Główny, Gniezno, Inowrocław, Bydgoszcz Główna, Tczew, Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Oliwa, Sopot i Gdynia Główna. Natomiast w relacji Poznań Główny – Ustka: Poznań Główny, Oborniki Wielkopolskie Miasto, Rogoźno Wielkopolskie, Chodzież, Piła Główna, Szczecinek, Białogard, Koszalin, Sławno, Słupsk, Ustka.

Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, przewoźnik kolejowy, który chce świadczyć komercyjny przewóz pasażerski na terytorium Polski, występuje do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z wnioskiem o przyznanie otwartego dostępu na interesującej go trasie kolejowej. Po przeprowadzonej procedurze prezes UTK, jako polski organ regulacyjny, wydaje decyzję przyznającą otwarty dostęp, przyznającą ograniczony dostęp, lub odmawiającą przyznania otwartego dostępu.

Obecnie Prezes UTK prowadzi 28 postępowań administracyjnych dotyczących otwartego dostępu, w tym 11 na wniosek RegioJet a.s., cztery na wniosek Gepard Express, SE, trzy na wniosek Kolei Wielkopolskich sp. z o.o., trzy na wniosek Kolei Dolnośląskich S.A., trzy na wniosek SKPL Cargo sp. z o.o., jeden na wniosek Flixtrain GmbH i jeden na wniosek Leo Express s.r.o.

Jak wyjaśniono, prezes UTK dokonuje okresowej kontroli działalności przewoźników kolejowych wykonujących usługę w ramach otwartego dostępu w zakresie warunków jej wykonywania określonych w decyzji dotyczącej otwartego dostępu. W przypadku wystąpienia rażącego naruszenia warunków określonych w decyzji lub zaprzestania wykonywania przewozów przez co najmniej 6 miesięcy z przyczyn leżących po stronie przewoźnika, Prezes UTK uchyla decyzję o przyznaniu otwartego dostępu.(PAP)

Komentarze