Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Słoweńskie wycofują stare diesle

inforail
31.12.2024 15:45
0 Komentarzy

Słoweńskie Koleje (SŽ) konsekwentnie realizują ambitny plan modernizacji swojego taboru, wprowadzając nowoczesne pociągi na trasy regionalne i międzynarodowe.

W grudniu 2024 roku w Słowenii pojawiły się pierwsze dwa z 20 dodatkowych składów Stadler Flirt DMG, zamówionych specjalnie do obsługi linii niezelektryfikowanych. To ważny krok w kierunku zwiększenia komfortu pasażerów i efektywności transportu kolejowego w tym kraju.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów i środowiska przynosi wprowadzenie nowych składów Stadler Flirt DMG w Słowenii?
  2. Jakie są kluczowe różnice i ulepszenia w nowych składach Stadler Flirt DMG w porównaniu z ich wcześniejszymi wersjami?
  3. Jakie są plany inwestycyjne Słoweńskich Kolei w ramach czwartego cyklu inwestycyjnego?
Flirt Kolei Słoweńskich

Modernizacja taboru i wycofanie starszych jednostek

Zakup nowych składów Stadler Flirt DMG ma na celu zastąpienie starszych pociągów, takich jak SŽ 711, SŽ 713 i SŽ 813, które do tej pory obsługiwały regionalne trasy niezelektryfikowane. Dzięki temu pasażerowie będą mogli korzystać z nowoczesnych, bardziej komfortowych i ekologicznych rozwiązań transportowych. Nowe pociągi Stadler Flirt DMG charakteryzują się zaawansowaną technologią, w tym lepszym systemem napędowym oraz unowocześnioną infrastrukturą drzwiową. Jednostki te zostały także przygotowane do ewentualnej przyszłej konwersji na rozwiązania bimodalne, co podkreśla ich wszechstronność i innowacyjny charakter.

Testy i przygotowania do eksploatacji

Pierwsze dwa nowe składy, które dotarły do Słowenii w grudniu 2024 roku, natychmiast rozpoczęły testowe przejazdy, niezbędne do uzyskania homologacji wydawanej przez słoweńską Agencję Kolejową. Uzyskanie tego pozwolenia umożliwi włączenie nowych składów do regularnych kursów na początku 2025 roku. Proces testowania obejmuje sprawdzenie wszystkich aspektów technicznych oraz bezpieczeństwa, co gwarantuje najwyższe standardy eksploatacyjne.

Nowoczesny tabor w służbie Słoweńskich Kolei

Słoweńskie Koleje od 2022 roku systematycznie wzbogacają swoją flotę o nowoczesne składy. Obecnie w taborze znajdują się:

  • 21 jednostek Stadler Flirt DMG (SŽ 610) do obsługi linii regionalnych,
  • 21 wielosystemowych jednostek Stadler Flirt EMG (SŽ 510) przeznaczonych na linie zelektryfikowane,
  • 10 piętrowych składów Stadler Kiss EMG (SŽ 313), które oferują pasażerom zwiększoną pojemność oraz komfort.

Nowe jednostki DMG, oznaczone jako podseria 1xx, są udoskonaloną wersją istniejących już pociągów SŽ 610 (podseria 0xx). Wprowadzono w nich liczne ulepszenia, takie jak zaawansowane systemy klimatyzacji, poprawione mechanizmy drzwi oraz zoptymalizowane rozwiązania w zakresie układu napędowego.

Inwestycje w przyszłość

Modernizacja taboru to część czwartego cyklu inwestycyjnego realizowanego przez Słoweńskie Koleje. W jego ramach przewidziano zakup 20 nowoczesnych, klimatyzowanych wagonów pasażerskich oraz czterech wielosystemowych lokomotyw, które mają zostać dostarczone w 2026 roku. Inwestycje te umożliwią SŽ jeszcze aktywniejsze włączenie się w międzynarodową sieć połączeń kolejowych, podnosząc standard usług i konkurencyjność słoweńskiego przewoźnika na arenie europejskiej.

Korzyści dla pasażerów i środowiska

Wprowadzenie nowoczesnych składów DMG na trasy niezelektryfikowane przyczyni się do znaczącej poprawy jakości usług kolejowych w Słowenii. Nowe pociągi oferują wygodne wnętrza, nowoczesne systemy informacji pasażerskiej i zaawansowane technologie napędowe, co przekłada się na wyższą efektywność energetyczną i mniejsze oddziaływanie na środowisko. Dodatkowo modernizacja taboru pozwala na zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych, co w dłuższej perspektywie przynosi korzyści zarówno pasażerom, jak i operatorowi.

Nowe składy Stadler Flirt DMG to kolejny krok w transformacji słoweńskiego transportu kolejowego. Dzięki inwestycjom w nowoczesne technologie Słoweńskie Koleje umacniają swoją pozycję jako lidera regionalnego transportu kolejowego, oferując pasażerom wyższy komfort podróży oraz bardziej ekologiczne rozwiązania transportowe.

Komentarze