Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Śląskie wzmacniają flotę. Do końca roku 11 nowych pociągów Impuls, dwa już jeżdżą

inforail
31.07.2025 12:30
0 Komentarzy

Rok 2025 zapisze się jako jeden z najważniejszych w historii Kolei Śląskich pod względem modernizacji taboru. Spółka rozpoczęła właśnie eksploatację kolejnych dwóch nowoczesnych pociągów Impuls 2, wyprodukowanych przez firmę Newag.

Łącznie do końca bieżącego roku po śląskich torach kursować będzie aż 11 nowych pojazdów tego typu.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy wszystkie zamówione pociągi Impuls 2 mają trafić na tory w województwie śląskim?
  2. Jakie trasy zostaną objęte nowymi połączeniami po zwiększeniu floty Kolei Śląskich?
  3. Czy planowane są kolejne wnioski o dofinansowanie zakupów taboru w ramach programu FEnIKS?
Impulsy 2 Kolei Śląskich
Impulsy 2 Kolei Śląskich/foto: KŚ

Nowoczesne składy już na torach

W czwartek o godz. 10:44 z Gliwic do Dąbrowy Górniczej Ząbkowic wyruszyły dwa połączone w trakcji podwójnej czteroczłonowe pociągi Impuls 2. Jak zapowiedział wicemarszałek województwa śląskiego Grzegorz Boski, składy te będą wykorzystywane przede wszystkim na trasach Lubliniec – Katowice oraz Lubliniec – Częstochowa.

Prezes Kolei Śląskich Krzysztof Klimosz zaznaczył, że doświadczenia z eksploatacji pierwszych pojazdów pokazują, jak istotny jest to krok dla spółki.

To nowa jakość. Składy wprowadzane są głównie na linie obsługiwane dotąd przez najstarszy tabor, co jest wyraźnie odczuwalne dla pasażerów. Ci chwalą sobie komfort i nowoczesność tych pociągów – mówi Klimosz.

Zakupy warte 1,5 miliarda złotych

Nowe pociągi to efekt zamówień złożonych przez Koleje Śląskie oraz samorząd województwa śląskiego. Łącznie obie instytucje zamówiły 31 składów, których wartość – wraz z pakietem serwisowym – sięga 1,5 mld zł. Część środków pochodzi z Funduszy Europejskich dla Śląskiego 2021–2027, w ramach projektu „Zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego”.

Samorząd województwa zakontraktował w lutym 2024 roku 22 składy w zamówieniu podstawowym oraz cztery kolejne w ramach opcji, co daje łącznie 26 pociągów. Ich dostawy będą realizowane sukcesywnie do połowy 2027 roku. Wartość kontraktu opiewa na ok. 1,3 mld zł, z czego ponad 650 mln zł stanowią środki europejskie i krajowe.

Koleje Śląskie zamówiły natomiast pięć Impulsów 2 – trzy w ramach podstawowego zamówienia z sierpnia 2023 r. i dwa kolejne w lutym 2024 r. w ramach opcji.

Komfort, bezpieczeństwo i ekologia

Nowe pociągi to nie tylko nowoczesny design, ale również wysoki komfort podróży. Każdy z czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych osiąga prędkość do 160 km/h i oferuje miejsca dla 400 pasażerów, w tym 192 siedzące. Na pokładach znajdują się udogodnienia dla rodzin z dziećmi, miejsca na rowery, przestrzenie dla osób z niepełnosprawnościami, systemy informacji pasażerskiej w trzech językach oraz energooszczędne oświetlenie LED.

Wszystko to ma sprzyjać wzrostowi popularności kolei jako środka transportu alternatywnego wobec samochodu.

Nowe pociągi to większa wygoda i realna zachęta do przesiadki z auta do pociągu. Kluczowa jest nie tylko jakość taboru, ale również dostępność i częstotliwość połączeń – przekonuje wicemarszałek Boski.

Plany na przyszłość

Zamówienia taborowe mają długofalowy charakter. Koleje Śląskie planują do 2030 roku powiększyć swoją flotę do około 100 pociągów. Równolegle do planów przewoźnika rozwijane są koncepcje Kolei Metropolitalnej tworzonej przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, która również rozważa zakup kilkunastu składów – przy wsparciu programu FEnIKS.

We wrześniu tego roku urząd marszałkowski zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie zakupu kolejnych ośmiu pociągów w ramach naboru FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027).

Flota większa o połowę

Dzięki obecnym kontraktom flota Kolei Śląskich – obecnie licząca ok. 65 składów – zwiększy się o około 50%. Umożliwi to nie tylko wymianę najstarszych jednostek, ale również otwarcie nowych połączeń i zwiększenie częstotliwości kursów na kluczowych trasach.

Choć spółka deklaruje gotowość do uruchamiania kolejnych kursów, przeszkodą pozostają ograniczenia infrastrukturalne. Trwająca modernizacja węzła kolejowego w Katowicach, wiążąca się m.in. ze spadkiem przepustowości peronów, zmusza wielu przewoźników – w tym KŚ – do skracania relacji. Mimo to, dzięki współpracy z PKP PLK, udało się utrzymać priorytet dla licznych połączeń regionalnych.

Wszystkie te działania pokazują, że śląski przewoźnik konsekwentnie realizuje strategię modernizacji i rozwoju. Nowe Impulsy 2 są wyraźnym krokiem ku kolei przyjaznej, ekologicznej i konkurencyjnej wobec innych form transportu. Dzięki znaczącemu wsparciu unijnemu i konsekwencji samorządu, region może już dziś mówić o nowej erze pasażerskich podróży kolejowych.

Komentarze