Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Mazowieckie sprzedają EN71KM. Czy trafią do innego przewoźnika?

inforail
17.12.2025 09:30
0 Komentarzy

Koleje Mazowieckie podjęły decyzję o wystawieniu na sprzedaż elektrycznych zespołów trakcyjnych EN71KM, które przez lata obsługiwały połączenia regionalne w województwie mazowieckim.

Podczas rozmowy z InfoRail.pl prezes spółki, Robert Stępień, jasno przedstawił dalsze losy pojazdów – wszystko zależy od tego, czy znajdzie się nabywca.

Rozkład jazdy:

  1. Czy Koleje Mazowieckie prowadzą już rozmowy z potencjalnymi nabywcami jednostek EN71?
  2. Jakie nowe pojazdy mają docelowo zastąpić wycofywane EN71 w regularnym ruchu?
  3. Czy przewoźnik planuje w przyszłości sprzedaż lub wycofanie kolejnych starszych jednostek z floty?
EN71KM
EN71KM/foto: KM

„Jeśli znajdzie się chętny, trafi do innego przewoźnika”

Prezes Stępień, pytany o to, czy wysłużone EN71 mają szansę kontynuować służbę u innego operatora, odpowiedział wprost:

„Jeśli znajdzie się chętny, to trafią do innego przewoźnika, jeśli nie, no to nie będziemy ich trzymali u siebie.”

Zapytany o alternatywę, dodał, że w przypadku braku zainteresowania rynkowego, pojazdy zostaną zezłomowane.

Modernizacja taboru i dalsze inwestycje

Decyzja o wystawieniu EN71 na sprzedaż wynika z polityki taborowej Kolei Mazowieckich, które od kilku lat intensywnie odnawiają i unowocześniają swój park pojazdów. Starsze jednostki, mimo wieloletniej służby i licznych modernizacji, nie spełniają już oczekiwań przewoźnika ani standardów nowoczesnego transportu regionalnego.

W miejsce wycofywanych składów do ruchu sukcesywnie wprowadzane są nowe lub zmodernizowane pojazdy, cechujące się większą pojemnością, lepszym komfortem podróży i niższymi kosztami eksploatacji.

Co dalej z EN71?

Los EN71 pozostaje więc w rękach rynku. Jeżeli znajdzie się przewoźnik, który będzie zainteresowany dalszą eksploatacją tych jednostek – trafią one na nowe tory. Jeśli nie, zostaną odstawione i zezłomowane, kończąc tym samym swoją wieloletnią historię na polskich liniach regionalnych.

Decyzja ta symbolicznie zamyka kolejny etap modernizacji mazowieckiego przewoźnika, który konsekwentnie rozwija flotę, dostosowując ją do rosnących potrzeb pasażerów i wymagań współczesnej kolei. Wczoraj przewoźnik podpisał kolejną umowę na zakup nowych Flirtów.

Komentarze