Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Dolnośląskie z rekordową ofertą połączeń. Mamy szczegóły nowego rozkładu jazdy od 14 grudnia 2025 r.

inforail
04.12.2025 14:30
0 Komentarzy

Wraz z wejściem w życie nowego, rocznego rozkładu jazdy 14 grudnia 2025 roku, Koleje Dolnośląskie znacząco rozszerzą swoją ofertę przewozową.

Na większości tras pojawi się więcej par połączeń, a część pociągów dotychczas kursujących jedynie w piątki i weekendy zacznie jeździć codziennie. Przewoźnik uruchomi także nowe połączenia, w tym do nowego województwa.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie nowe kierunki i województwa obejmie oferta Kolei Dolnośląskich od 14 grudnia 2025 roku?
  2. W jaki sposób zmieni się liczba połączeń na głównych liniach, takich jak Wrocław – Legnica czy Szklarska Poręba – Liberec?
  3. Jakie zasady będą obowiązywać na nowych przystankach na żądanie i jak pasażerowie powinni przygotować się do podróży w nowym rozkładzie jazdy?

Więcej pociągów KD Sprinter

KD zapowiada również zwiększenie liczby pociągów KD Sprinter — szybkich połączeń zatrzymujących się jedynie na najważniejszych stacjach.

— To kolejny rok, w którym Koleje Dolnośląskie osiągają rekord liczby przewiezionych pasażerów. Dolny Śląsk jest infrastrukturalnym sercem Polski, a Dolnoślążacy bardzo chętnie korzystają z pociągów. Przywracamy nowe linie kolejowe i kupujemy nowoczesne pociągi z myślą o mieszkańcach regionu — podkreśla Paweł Gancarz, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Nowe zasady obowiązywać będą w całej Polsce od 14 grudnia 2025 r., wraz z rozpoczęciem kolejnego rocznego cyklu rozkładów jazdy.

Nowe województwo na mapie połączeń KD: Opolskie

Jedną z największych zmian jest pojawienie się pociągów Kolei Dolnośląskich na trasie Wrocław – Oława – Brzeg. Uruchomionych zostanie 13 par połączeń, które uzupełnią ofertę Polregio. Co ważne, przewoźnicy honorują wzajemnie swoje bilety.

Na tej trasie zadebiutują również KD Sprintery – pociągi zatrzymujące się jedynie w Oławie i Brzegu. Do ich obsługi trafią nowe, pięcioczłonowe Elfy, które osiągają prędkość 160 km/h i mogą zabrać nawet 500 pasażerów.

— Podczas testów nowy Elf pokonał trasę z Wrocławia do Oławy w 14 minut. To zupełnie nowa jakość podróży — mówi Michał Rado, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.

Oprócz Brzegu pociągi KD dojadą do Namysłowa — przez Bierutów oraz trasę Oleśnica – Kluczbork, która po remoncie zapewni szybszy i częstszy ruch pociągów.

KD systematycznie rozszerzają działalność w ościennych regionach — po Wielkopolsce i Lubuskiem przyszedł czas na Opolszczyznę. Przewoźnik przywołuje pozytywne opinie pasażerów np. z Zielonej Góry, gdzie połączenia KD zyskały dużą popularność.

Impuls Kolei Dolnośląskich
Pociąg Kolei Dolnośląskich

Gęstsza siatka połączeń na Dolnym Śląsku

Duże zmiany czekają m.in. linię Wrocław – Legnica. Obecnie obsługują ją 36 par pociągów, a ruch bywa tak intensywny, że skład można złapać niemal co kilkanaście minut. Od grudnia dojadą kolejne:

  • nowy pociąg z Wrocławia do Legnicy o 8:45,
  • nowy pociąg o 22:45,
  • dodatkowa para z Legnicy do Wrocławia o 3:13.

Wydłużone zostaną także relacje niektórych połączeń — w tym kursy do Bolesławca i Lubania. Z Wrocławia, przez Legnicę i Bolesławiec, pojedzie też dodatkowy pociąg do Zgorzelca.

— Czeka nas kolejny rekord przejechanych kilometrów i przewiezionych pasażerów. W połowie grudnia wejdziemy na Opolszczyznę, pojawią się kolejne Elfy, a nasz tabor przekroczy liczbę 100 pojazdów — informuje Damian Stawikowski, prezes KD.

Zmiany dotyczą również innych linii:

  • pociąg z Zielonej Góry do Wrocławia będzie kursował codziennie,
  • dodatkowy pociąg w weekendy ruszy z Wrocławia o 17:40 w stronę Obornik Śląskich, Żmigrodu i Rawicza,
  • w Karkonoszach 12. para połączy Szklarską Porębę z Libercem,
  • pojawi się 13. para z Jeleniej Góry do Karpacza (z powrotem do Wałbrzycha Głównego),
  • wzrośnie liczba pociągów Świdnica – Jaworzyna Śląska – Wrocław oraz Świdnica – Głuszyca,
  • linia Wałbrzych – Nowa Ruda – Kłodzko zyska siódmą parę połączeń,
  • trasę obsłuży także pociąg Intercity na relacji Kraków – Jelenia Góra.

Przystanki na żądanie i zmiana lokalizacji

Ważną nowością jest wprowadzenie przystanków na żądanie. Dotyczyć to będzie m.in.:

Burkatowa, Lubachowa, Mroczkowic, Proszówki i Białej Górnej.
Takich przystanków będzie łącznie 11.

Aby wsiąść, należy ustawić się w widocznym dla maszynisty miejscu. Aby wysiąść — poinformować konduktora.
Gdy widoczność jest ograniczona, pociągi zatrzymują się na wszystkich przystankach niezależnie od sytuacji.

Zmieni się także lokalizacja przystanku na linii Zgorzelec – Jelenia Góra. Przystanek Mikułowa nie będzie obsługiwany, zastąpi go nowy, bliżej wsi Studniska Dolne — przystanek Studniska.

Poradnik dla podróżnych

W związku z dużą liczbą zmian Koleje Dolnośląskie zachęcają pasażerów do sprawdzania rozkładu jazdy:

  • na stronie kolejedolnoslaskie.pl,
  • w aplikacji Portal Pasażera,
  • w Koleo.

Pociągi mogą odjeżdżać kilka minut wcześniej lub później, a na wielu trasach pojawią się nowe połączenia. Warto również skontrolować, czy przystanek, z którego korzystamy, nie będzie od 14 grudnia „na żądanie”.

Nowością są także miejscowości z województwa opolskiego, które włączono do oferty Dolnośląskiego Biletu Weekendowego — po rozpoczęciu kursów KD do Brzegu i Namysłowa.

Komentarze