Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Dolnośląskie kupują prąd od PKP Energetyka. Bo muszą?

inforail
02.02.2021 11:45
0 Komentarzy

Pod koniec grudnia 2020 roku Koleje Dolnośląskie podpisały z PKP Energetyka umowę na zakup energii elektrycznej wraz z usługami dystrybucji 3kV DC na potrzeby realizacji przejazdów pociągów.

Przy wyborze dostawcy kluczowe okazało się wyposażenie składów w liczniki energii.

Tylko część składów ma nowsze liczniki

Umowa została podpisana w trybie bezprzetargowym. Energia kupowana jest na potrzeby realizacji przejazdów pociągów niezbędny do wykonywania przewozów zleconych przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego elektrycznymi zespołami trakcyjnymi eksploatowanymi przez Zamawiającego na terenie sieci kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

W uzasadnieniu czytamy, że Koleje Dolnośląskie obecnie użytkują elektryczne zespoły trakcyjne wyposażone w układy pomiarowe. Jednak tylko 12 pojazdów tj. 11 szt. 45WE oraz EN57-1703 z 32 eksploatowanych posiada liczniki spełniające wymagania określone w normie PN-EN 50463:2013. Pozostałe posiadają układy zgodne ze starszą normą PN-EN 50463:2008, która to obowiązywała w momencie zakupu pojazdów. Udział pojazdów we flocie spółki spełniających wymagania nowszej normy wynosi 37 %, starszej natomiast 63 %.

Chcąc skorzystać z możliwości zakupu energii elektrycznej od innego Wykonawcy niż PKP Energetyka należałoby przeprowadzić kosztowną i długotrwałą wymianę układów na nowe, tak aby spełnić wymagania nowej normy oraz wymagania określone w „Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Dystrybucyjnej PKP Energetyka S.A. z 2015-03-30”. Wymiana liczników wiązałaby się z koniecznością opracowania nowej dokumentacji konstrukcyjnej w zakresie instalacji elektrycznych dla pięciu typów pojazdów (31WE-00x, 31WE-02x, EN57AL, EN57AKD, 36WEa) oraz spowodowałaby długotrwałe wyłączenia pojazdów i konieczność wynajęcia taboru zastępczego.

Tylko PKP Energetyka

Koleje Dolnośląskie podkreślają, że w przypadku konieczności wynajęcia taboru trakcji elektrycznej bez zainstalowanych odpowiednich układów pomiarowych, zawarcie umowy innej niż kompleksowa, obejmująca zakup energii elektrycznej wraz z usługami dystrybucji, uniemożliwi korzystanie z tego taboru. Dostępność taboru elektrycznego na polskim rynku, gdzie w większości są to pojazdy poprzednich generacji wyposażone w liczniki nie spełniające wymagań najnowszej normy, uniemożliwi użycie takich pojazdów i w konsekwencji może doprowadzić do zawieszenia części połączeń.

W uzasadnieniu podano, że PKP Energetyka jest jedynym podmiotem, który może świadczyć usługi dystrybucji z uwagi na to, że jest właścicielem sieci przesyłowej oraz urządzeń zlokalizowanych przy liniach kolejowych.

W informacji opublikowanej w Suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej nie podano kwoty, jaką Koleje Dolnośląskie zapłacą za energię.    

Komentarze