Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Czeskie zmodernizują wagony restauracyjne, kursujące do Polski

inforail
14.02.2023 12:45
0 Komentarzy

Wykładziny zamiast linoleum w przedziale 1 klasy, odnowione i przetapicerowane siedzenia, nowocześniejszy sprzęt Wi-Fi czy nowe centralki umożliwiające boczne selektywne blokowanie drzwi wejściowych.

Takie zmiany szykują się w wagonach restauracyjnych z przedziałem pierwszej klasy typu ARmpee832 podczas napraw okresowych.

Jakie zmiany?

„Wagony łączące miejsca siedzące pierwszej klasy i część restauracyjną pozwalają nam sprawnie zapewnić zarówno szeroki wybór poczęstunku, jak i wygodne miejsca siedzące dla pasażerów pociągów dalekobieżnych. W ostatnich latach zmodernizowaliśmy w ten sposób 18 pierwotnie restauracyjnych wagonów, z których korzystamy na przykład w ekspresach Valašské i Jižní. Rozpoczęliśmy modernizację kolejnych 6 wagonów bistro. Włączamy je np. w połączenia Silesia i Cracovia na liniach z Pragi przez Ostrawę do Krakowa i Warszawy. Dzięki modernizacji zwiększy się komfort i bezpieczeństwo podróżowania, a żywotność wagonów zostanie przedłużona o kolejne 10-15 lat” – mówi Jiří Ješeta, członek zarządu ds. przewozów pasażerskich Kolei Czeskich.

W ramach modernizacji w części restauracyjnej zamontowane zostaną nowe stoliki i fotele, które zmienią dotychczasowy styl wnętrza części bistro w klasyczną restaurację. Stołki barowe i wygodne siedzenia w przedziale I klasy przejdą remont z wymianą tapicerki. W wagonach zostaną zainstalowane nowocześniejsze urządzenia Wi-Fi. Na podłodze zostanie położona nowa wykładzina. Część I klasy zostanie również pokryta nową wykładziną, co poprawi jej estetykę i przyczyni się do większego komfortu i jeszcze bardziej obniży poziom hałasu. Drzwi zostaną uzupełnione o system bocznej selektywnej blokady drzwi (SSOD/LAT), którą steruje maszynista. System uniemożliwia pasażerom otwarcie drzwi podczas jazdy.
Modernizacja wagonów ARmpee832 zostanie przeprowadzona przez spółkę zależną Kolei Czeskich DPOV w 2023 roku. Całkowity koszt inwestycji to około 15 milionów koron. Stacją macierzystą pojazdów jest Bohumín.

Wagony typu ARmpee832 były produkowane w 1984 roku we wschodnioniemieckiej fabryce w Budziszynie dla ČSD. Pierwotnie były to wagony z przedziałem restauracyjnym (24 miejsca) i kuszetkami (30 miejsc). Przewoźnik wykorzystywał je głównie na nocnych połączeniach między wschodnią i zachodnią częścią Czechosłowacji. W 1994 r. wagony należące do ČD zostały przebudowane w celu połączenia sekcji bistro i sekcji 2. klasy. W latach 2009 i 2010 zmodernizowano łącznie 6 wagonów do typu ARmpee z obszerną częścią I klasy z 22 miejscami oraz częścią bistro z 14 miejscami. W wagonach zamontowano klimatyzację, prędkość maksymalną zwiększono ze 140 do 160 km/h oraz zainstalowano inne nowoczesne elementy techniczne. Większość z pierwotnie 20 wyprodukowanych wagonów pozostała na Słowacji po podziale Czechosłowacji.

Komentarze