Koleje Czeskie szukają dostawcy pociągów bateryjnych; na początek 15 sztuk
Tuż przed Bożym Narodzeniem České dráhy ogłosiły przetarg na dostawę i obsługę pociągów zasilanych z sieci trakcyjnej oraz akumulatorów o dużej pojemności.
Do eksploatacji w regionie morawsko-śląskim potrzebnych jest 15 pociągów o zasięgu co najmniej 80 kilometrów w trybie bateryjnym.
Z baterią
W przyszłości Ceske drahy planują pozyskać dodatkowe pociągi bateryjne dla różnych regionów Czech
„Zleceniodawcy transportu regionalnego wykazują coraz większe zainteresowanie redukcją emisji gazów cieplarnianych i poprawą jakości usług transportowych. Oba te cele realizują jednostki elektryczne z akumulatorami. Na odcinkach zelektryfikowanych są one zasilane bezpośrednio z sieci trakcyjnej, a na liniach niezelektryfikowanych napęd zapewnia energia elektryczna zmagazynowana w akumulatorze. Plan rozmieszczenia pociągów bateryjnych jest najbardziej realny w województwie morawsko-śląskim, dla którego obecnie planujemy zakup 15 zestawów akumulatorowych – mówi Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny Kolei Czeskich.
„Będziemy wtedy jeździć nowymi pojazdami bez przełączania między liniami zelektryfikowanymi i niezelektryfikowanymi. Pasażerowie nie będą już musieli przesiadać się między pojazdami elektrycznymi i spalinowymi. Dzięki temu zaoferujemy bezpośrednie połączenia bez przesiadek z różnych zakątków regionu np. z Krnova czy Budišova nad Budišovką bezpośrednio do centrum Ostrawy, a jednocześnie zastąpimy pociągi motorowe i ograniczymy emisję gazów cieplarnianych – wyjaśnia zalety pociągów bateryjnych Michał Krapinec.
České dráhy chcą kupić 15 sztuk pojazdów zasilanych w systemach 3 kV DC i 25 kV 50 Hz AC oraz dodatkowo z akumulatora (BEMU 140 AC/DC). W przyszłości planują również zakup innego typu pociągów bateryjnych o napięciu tylko 25 kV 50 Hz AC i zasilaniu bateryjnym (BEMU 140 AC) dla regionów z jednym systemem zasilania.
„Akumulatorowe składy zapewnią pasażerom pełen komfort, który jest standardem w naszych nowoczesnych pociągach. Będą to pojazdy bez barier, niskopodłogowe z klimatyzowanymi przedziałami, mające co najmniej 135 miejsc siedzących w I i II klasie, z miejscami dla wózków inwalidzkich, spacerowych i rowerów, wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej, gniazda do zasilania elektroniki pasażerskiej i Wi-Fi” – mówi Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. transportu pasażerskiego.
Pociągi zostaną wyposażone w system bezpieczeństwa i łączności ETCS i GSM-R. Będą miały maksymalną prędkość 160 km/h przy zasilaniu z sieci trakcyjnej i 120 km/h z akumulatora. Akumulator musi zapewniać zasięg co najmniej 80 kilometrów. Jednostki zostaną wyposażone w system rekuperacji, który pozwoli na powrót energii elektrycznej wytworzonej podczas hamowania do sieci trakcyjnej lub do akumulatorów. Dzięki temu zmniejszy się zapotrzebowanie na energię dla nowych pociągów. Wymagana jest możliwość kursowania kilku połączonych jednostek w jednym zestawie, sterowanym przez jednego maszynistę. Wdrożenie pierwszych pociągów bateryjnych spodziewane jest w 2025 roku. Przewidywana wielkość inwestycji, obejmująca zakup pociągów, wybrane części zamienne i serwis na okres 15 lat, to 3,4 mld CZK.
W ramach Strategii 2030 Koleje Czeskie planują do 2030 roku zainwestować nawet 100 miliardów koron w odnowienie pociągów. Obecnie mają zamówione 110 jednostek elektrycznych RegioPanter, 76 jednostek spalinowych od PESY, 20 dziewięcioczłonowych pociągów ekspresowych ComfortJet oraz 50 lokomotyw elektrycznych Siemens Vectron o prędkości 230 km/h. Na liniach obsługiwanych nowymi pojazdami narodowy przewoźnik obserwuje rosnące potoki podróżnych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze