Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Chorwackie na taborowych zakupach. Hybrydy i składy bateryjne

inforail
20.02.2025 14:30
0 Komentarzy

HŽ PUTNIČKI PRIJEVOZ d.o.o., chorwacki narodowy przewoźnik kolejowy, ogłosił przetarg na zakup nowoczesnego taboru kolejowego, w tym 5 elektryczni-dieslowych pociągów do dalekobieżnego transportu (EDMV DP), 4 bateryjnych pociągów elektrycznych (BEMV) oraz 4 bateryjnych pociągów motorowych (BMV).

Przetarg obejmuje także dostawę i uruchomienie dwóch stacjonarnych punktów ładowania akumulatorów na chorwackiej sieci kolejowej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie wprowadzenie nowych bateryjnych i elektrodieslowych pociągów na chorwackiej sieci kolejowej?
  2. W jaki sposób nowe jednostki kolejowe przyczynią się do zmniejszenia emisji CO2 i ochrony środowiska w Chorwacji?
  3. Czy HŽ PUTNIČKI PRIJEVOZ d.o.o. planuje w przyszłości dalsze inwestycje w nowoczesny tabor kolejowy w ramach strategii zrównoważonego transportu?
Hzpp
Pociąg Kolei Chorwackich

Nowoczesne rozwiązania dla zrównoważonego transportu

Zakup nowych pojazdów kolejowych jest częścią strategii modernizacji i restrukturyzacji chorwackiego sektora kolejowego, zgodnie z decyzjami Rządu Republiki Chorwacji. Nowe jednostki mają na celu:

  • Zmniejszenie emisji CO2 dzięki zastosowaniu ekologicznych technologii.
  • Oszczędność kosztów paliwa poprzez zmniejszenie zużycia oleju napędowego.
  • Zmniejszenie poziomu hałasu i negatywnego wpływu na środowisko.
  • Poprawę jakości usług pasażerskich dzięki komfortowym wnętrzom, nowoczesnym systemom informacji pasażerskiej oraz usługom gastronomicznym na pokładzie.

Szczegóły zamówienia

Postępowanie przetargowe obejmuje dwie grupy zamówień:

  • Grupa 1: Zakup 5 elektrodieslowych pociągów motorowych do dalekobieżnego transportu (EDMV DP). Pociągi te będą obsługiwać trasy:
    • Zagreb Glavni kolodvor – Zadar
    • Zagreb Glavni kolodvor – Koprivnica – Osijek
    • Zagreb Glavni kolodvor – Rijeka – Pula (przez Słowenię)
    • Zagreb Glavni kolodvor – Koprivnica – Varaždin – Čakovec – Kotoriba
  • Grupa 2: Zakup 4 bateryjnych pociągów elektrycznych (BEMV) oraz 4 bateryjnych pociągów motorowych (BMV), wraz z dostawą i uruchomieniem dwóch stacjonarnych punktów ładowania akumulatorów na stacjach kolejowych w Lupoglav i Velika.

Innowacyjne technologie i zrównoważony rozwój

Nowe jednostki kolejowe będą wyposażone w nowoczesne systemy napędowe, które umożliwiają jazdę na trasach nieelektryfikowanych z wykorzystaniem energii zgromadzonej w akumulatorach. W przypadku pociągów BEMV przewidziano możliwość zasilania zarówno z trakcji elektrycznej (25 kV, 50 Hz AC), jak i z baterii na odcinkach nieelektryfikowanych.

Wprowadzenie bateryjnych jednostek napędowych pozwoli na:

  • Redukcję zużycia paliw kopalnych i zmniejszenie kosztów operacyjnych.
  • Zmniejszenie emisji zanieczyszczeń i pozytywny wpływ na środowisko.
  • Poprawę elastyczności operacyjnej na trasach mieszanych (elektryfikowanych i nieelektryfikowanych).

Wartość zamówienia i warunki przetargowe

Szacunkowa wartość zamówienia wynosi:

  • 107 339 255,00 EUR (bez VAT) dla całego zamówienia.
  • 50 792 705,00 EUR dla Grupy 1 (EDMV DP).
  • 56 546 550,00 EUR dla Grupy 2 (BEMV, BMV i punkty ładowania).

Termin składania ofert: 4 kwietnia 2025 roku
Termin ważności ofert: 90 dni od daty złożenia

Kryteria oceny ofert

Oferty będą oceniane na podstawie następujących kryteriów:

  • Cena oferty65% wagi punktowej
  • Długość okresu gwarancji15% wagi punktowej
  • Możliwość funkcjonalnego łączenia z istniejącymi pociągami15% wagi punktowej
  • Konstrukcja stalowa nadwozi pociągów5% wagi punktowej

Znaczenie projektu dla Chorwacji

Projekt zakupu nowoczesnych jednostek taboru kolejowego jest częścią strategii „Rewitalizacji systemu kolejowego Republiki Chorwacji”, mającej na celu:

  • Poprawę jakości usług pasażerskich na trasach krajowych i międzynarodowych.
  • Ochronę środowiska poprzez zastosowanie zielonych technologii.
  • Wzrost efektywności operacyjnej i zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych.
  • Podniesienie standardu podróży oraz poprawę bezpieczeństwa pasażerów.

Dzięki nowym pociągom Chorwacja zwiększy swoją konkurencyjność w sektorze transportu kolejowego, jednocześnie realizując cele zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.

Komentarze