Koleją przez Oborniki
inforail
19.05.2009 15:24
0 Komentarzy
Koleją przez Oborniki
15 maja minie dokładnie 130 lat od oddania do użytku linii kolejowej z Poznania przez Oborniki, Rogoźno i Chodzież do Piły (15 maja 1879 rok). Była to pierwsza linia kolejowa wybudowana na terenie Wielkopolski z budżetu państwa po nacjonalizacji prywatnych przedsiębiorstw kolejowych. W pierwotnych planach powyższy szlak miało wybudować Towarzystwo Kolei Poznańsko –Kluczborskiej. Jednotorowa trasa wiodła z Poznania przez Piłę, Szczecinek do Kołobrzegu z odgałęzieniem w Szczecinku do Ustki. Od 1 stycznia 1886 roku trasa posiadała już drugi tor jezdny.
Po odzyskaniu niepodległości trasa do Piły została przecięta granicą. Punkt graniczny znajdował się pomiędzy stacją Dziembówko a Piłą Kaliną. 1 stycznia 1922 roku powyższy fragment został rozebrany. W tym samym czasie rozebrano jeden tor od Rogoźna do Dziembówka. W okresie II wojny światowej ten sam los spotkał fragment od Złotnik do Rogoźna. Okupant za to odbudował brakujący fragment od Dziembówka do Piły Kaliny. Znów pociągi mogły zacząć jeździć bezpośrednio do Kołobrzegu, nad morze. Powyższe przedsięwzięcie było strategiczne dla ruchu pociągów wojennych.
W okresie Polski Ludowej etapami modernizowano naszą trasę. Odbudowano most na Warcie. W latach 70-tych dobudowano drugi tor od Złotnik do mostu nad Wartą w Obornikach (dawny posterunek Oborniki Most). 29 listopada 1990 roku, już w obecnym ustroju, otworzono trakcję elektryczną i nastąpił przejazd pierwszego pociągu elektrycznego z Poznania do Piły. W skład pociągu wchodziły dwie jednostki elektryczne EN57. Za rok będziemy obchodzić 20 rocznicę elektryfikacji tego odcinka trasy. Rok wcześniej, w 1989 roku ruszyły pociągi elektryczne z Piły w stronę Kołobrzegu.
Do niedawna Oborniki były stacją węzłową. To tu zaczynała się trasa do Wronek, która prawie po 100 latach istnienia została rozebrana. Trasa ta została otwarta etapami w 1910 roku. Wpierw 1 lutego 1910 roku oddano fragment z Wronek do Jaryszewa Obornickiego. Cały szlak do Obornik był przejezdny już 1 lipca tego samego roku. Była to trasa lokalna, na której ruch kolejowy był niewielki. Średnio dziennie przejeżdżały nią 4 pociągi i od czasu do czasu pociąg towarowy.
Ruch pociągów pasażerskich został zawieszony w 1992 roku. Jak podaje Stanisław Koziarski w książce Sieć kolejowa Polski w latach 1918 –1992, PKP zawiesiły przewozy na tej linii bez zgody władz terenowych. W roku tym polska kolej przeżyła szok. Zawieszono ruch na kilkudziesięciu szlakach o łącznej długości ok. 1000 km.
Z dniem 1 stycznia 1994 roku zawieszono ruch towarowy na trasie od Słonaw do Obrzycka. 1 stycznia 2000 roku zrobiono to samo na odcinku z Obornik do Słonaw. Najdłużej był czynny szlak z Obrzycka do Wronek. Ruch zawieszono całkowicie 22 grudnia 2000 roku. W 2001 roku linia była już nieprzejezdna. Pomiędzy Obrzyckiem a mostem nad Wartą brakowało 200 metrów torów.
28 lutego 2005 roku linia została skreślona z kolejowego wykazu linii kolejowych (D29). W 2008 roku, na przełomie maja i czerwca na terenie gminy Oborniki linia została rozebrana.
W aktualnym rozkładzie jazdy Oborniki posiadają bezpośrednie połączenia kolejowe z Poznaniem, Piła, Kołobrzegiem, Koszalinem, Słupskiem, Wrocławiem, Katowicami, Krakowem i Przemyślem. W okresie letnim dzięki pociągom sezonowym miasto zyskuje dodatkowe połączenie z Ostrowem Wielkopolski, Bielsko –Białą, Łebą oraz Ustką.
W związku z tyloma jubileuszami Biblioteka Publiczna im. Antoniego Małeckiego w Obornikach (ul. Kopernika 10) serdecznie zaprasza na wystawę poświęconą kolei na Ziemi Obornickiej. Będzie można ją oglądać od 18 maja do 12 czerwca w godzinach otwarcia Biblioteki (poniedziałek –piątek od 9 do 18, sobota od 9 do 13). Wszystkie osoby, które interesuje historia regionu i kolei serdecznie zapraszamy.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
ŁKA zmienia trasę linii ŁA3. Lepsze skomunikowania
Pasażerza darmo
14.09.2025
Koniec wakacji z ŁKA. Gdzie warto zajrzeć?
Pasażerza darmo
23.08.2025
Pociągiem zamiast metrem. W Pradze
Pasażerza darmo
17.08.2025
Pociągami czterech przewoźników na dożynki woj. łódzkiego
Pasażerza darmo
16.08.2025
Zmiany w komunikacji kolejowej na południu Słowacji
Pasażerza darmo
15.08.2025
Do Bolesławca na Święto Ceramiki. Pociągiem powrót gratis
Pasażerza darmo
11.08.2025
Wspólne kasy biletowe Kolei Śląskich i PKP Intercity. W Zabrzu
Pasażerza darmo
05.08.2025
Polregio z promocją na start połączeń do Ciechocinka
Pasażerza darmo
04.08.2025
Więcej z Działu Prawo
Ewakuacja pasażerów pociągu PKP Intercity. Po alarmie bombowym
Prawoza darmo
08.08.2025
PKP SA ze stratą ponad 312 mln zł
05.08.2025
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmniejszają stratę finansową
Prawoza darmo
01.07.2025
Więcej z Działu Przewoźnicy
Biletów na pociągi WKD w biletomatach już nie kupimy
Przewoźnicyza darmo
17.09.2025
650 maszynistów w Kolejach Mazowieckich. To 21% załogi
Przewoźnicyza darmo
16.09.2025
Koleje Dolnośląskie 84 z 88 pociągów kupiły za unijną kasę
Przewoźnicyza darmo
14.09.2025
POLREGIO inwestuje w energię odnawialną
Przewoźnicyza darmo
09.09.2025
EU07 jak nowe. W Koltar
08.09.2025
PKP Intercity z kolejnymi symulatorami dla maszynistów
Przewoźnicyza darmo
05.09.2025
Więcej z Działu Producenci
Więcej z Działu Infrastruktura
Rusza modernizacja dworca PKP w Otwocku
Infrastrukturaza darmo
13.09.2025
Ruszyła budowa przystanku kolejowego Radom Południowy
Infrastrukturaza darmo
21.08.2025
Komentarze