Kolej Sowiogórska wpisana do rejestru zabytków
WSA oddalił skargę na decyzję o wpisie do rejestru zabytków krajobrazu kulturowego szlaku dawnej kolei Sowiogórskiej.
Decyzja obejmuje bardzo wydłużony pas terenu na odcinku górskim: Srebrna Góra – Góra Twierdza – Nowa Wieś Kłodzka – Wolibórz – Podlesie.
Historia kolei
Dawna kolej Sowiogórska stanowiła wyjątkowy obiekt kolejowy, wobec jej rozwiązań inżynieryjnych, zakładających wykorzystanie i przekształcenie naturalnych warunków geofizycznych terenów, po których została poprowadzona.
W l. 30. XX zdemontowano tory kolejowe, co uniemożliwiło uznanie go za integralny zabytek techniki kolejowej. Zachowana jednak pozostała infrastruktura w postaci przepustów, wiaduktów oraz korpusu szlaku kolejowego (wykopy, nasypy, wąwóz) świadczą o fakcie, że trzydziestoletnie funkcjonowanie odcinka górskiego kolei Sowiogórskiej wyraźnie odcisnęło się w krajobrazie regionu.
Czytelny korpus dawnej linii kolejowej jest wpisany w naturalny krajobraz i stanowi jednocześnie świadectwo działalności inżynieryjnej człowieka.
Szlak kolei Sowiogórskiej, przeznaczony do transportu pasażerskiego, powstał w latach 1899-1902. W jej biegu wzniesiono wysokie wiadukty o długości około 90 m: Żdanowski i Srebronogórski oraz Most Wiszący (wpisane indywidualnie do rejestru zabytków). Pomiędzy stacją Srebrna Góra Miasto a stacją Nowa Wieś Kłodzka znajdował się około 4 kilometrowy odcinek toru zębatego – jednego z nielicznych na świecie i wyjątkowego na Śląsku. Sam szlak jest odważnym dziełem myśli inżynieryjnej, przy jego realizacji nie liczono się z kosztami, zasobem ludzkim, czy też przeszkodami w terenie. Stanowił bez wątpienia wyjątkowy obiekt kolejowy, wobec rozwiązań inżynieryjnych, zakładających wykorzystanie i przekształcenie naturalnych warunków geofizycznych terenu, w którym został poprowadzony.
Przedmiotowy odcinek górski, ze względu na wysokie koszty utrzymania, został wyłączony z użytkowania w 1931 r., a w 1933 r. rozebrano tory. Szlak dawnej kolei Sowiogórskiej pozbawiony infrastruktury nie pełni funkcji transportu kolejowego od 80 lat.
Korpus odcinka górskiego szklaku dawnej kolei Sowiogórskiej silnie ingeruje w naturalny krajobraz górski: monumentalnych i drobnych, inżyniersko ukształtowanych form ziemnych, wydrążonych w skałach wąwozów i wijącej się linii szlaku, kształtujących unikalny obraz fizjograficzny terenu. Pojawiają się zaskakujące kontrasty: naturalnej zieleni zboczy gór i dolin z odsłonięciami skał w wąwozach i skalnych usypisk nasypów, szerokich otwarć widokowych z wiaduktów i nasypów, z ciasnymi wąwozami.
Krajobraz kulturowy szlaku kolejowego modelując fragment przestrzeni, na której formę oraz tożsamość złożyły się czynniki naturalne jak i będące wynikiem świadomej działalności człowieka, stanowi materialny dokument przeszłości i historii Gór Sowich.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze