Kolej odbudowała się po pandemii; i to jak!
W 2022 r. koleją podróżowało ponad 342,2 mln osób. Była to rekordowa liczba, o 6,3 mln wyższa nawet w porównaniu do 2019 r.
Możemy tym samym mówić o powrocie przewozów pasażerskich do trendu wzrostowego sprzed wybuchu pandemii.
PRZEWOZY PASAŻERSKIE
W 2022 r. z usług kolei skorzystało ponad 342,2 mln pasażerów. W porównaniu z 2021 r. to wynik wyższy o 97,2 mln (+39,6%). Wartość pracy przewozowej wyniosła prawie 23,8 mld pasażerokilometrów, co oznacza, że był wyższa o 7,9 mld (+49,6%) w porównaniu z 2021 r. Mniejszy wzrost odnotowano w wartościach pracy eksploatacyjnej, która wyniosła ponad 186 mln pociągokilometrów – o 8 mln więcej (+4,5%) rok do roku. W 2022 r. średnia odległość przejazdu jednego pasażera wyniosła 69,4 km, co jest wynikiem wyższym o 4,6 km (+7,1%) w porównaniu do 2021 r.
Wyniki przewozowe za 2022 r. osiągnęły wyższe parametry nawet w zestawieniu z 2019 r., czyli z czasem przed pandemią. W liczbie pasażerów o 6,3 mln (+1,9%), pracy przewozowej o 1,7 mld (+7,7%), pracy eksploatacyjnej o 15,1 mln (+8,8%).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Rekordowe wyniki przewozów pasażerskich w 2022 r. to powrót do trendu wzrostu liczby podróżnych obserwowanego przed wybuchem pandemii. W 2022 r. po dwóch trudnych latach walki z koronawirusem kolej musiała zmierzyć się z kolejnym wyzwaniem – konsekwencjami wybuchu wojny w Ukrainie. W pierwszych trzech tygodniach konfliktu do Polski trafiło ok. 2 mln uchodźców z tego kraju, co okazało się znacznym wyzwaniem logistycznym. Na dobry wynik wpłynęło nie tylko to, że z usług kolei dodatkowo korzystali obywatele Ukrainy. W obliczu wywołanego przez wojnę wzrostu cen paliw kolej okazała się optymalną formą dojazdu do pracy, szkoły, na uczelnie oraz na wakacje” – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
W grudniu 2022 r. w zestawieniu do grudnia 2021 r. liczba pasażerów wzrosła o 6,5 mln (+28,6%), praca przewozowa o ponad 0,5 mld pasażerokilometrów (+37,2%), a eksploatacyjna o 0,1 mln pociągokilometrów (+0,9%). Średnia odległość przejazdu pasażera to 4,2 km (+6,7%) więcej niż w grudniu 2021 r. W przypadku liczby pasażerów, pracy przewozowej i eksploatacyjnej a także średniej odległości mamy do czynienia z najwyższymi wartościami tych parametrów osiągniętymi w tym miesiącu od 2012 r.
Komentarze