Kolej nie wyklucza. Pociągi PKP Intercity są dostępne dla wszystkich
Blisko 20 tys. pasażerów z niepełnosprawnościami skorzystało z asysty w pociągach PKP IC w pierwszym półroczu 2025 roku. To o 50% więcej niż dwa lata temu.
To efekt działań na których skupia się przewoźnik w trosce o potrzeby pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami.
Rozkład jazdy:
- Jakie wsparcie oferują drużyny konduktorskie PKP Intercity osobom z niepełnosprawnościami lub o ograniczonej mobilności podczas podróży?
- W jaki sposób PKP Intercity dostosowuje swój tabor do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i jakie zmiany planowane są w tym zakresie w 2025 roku?
- Jakie informacje i narzędzia oferuje PKP Intercity na swojej stronie internetowej, aby ułatwić planowanie podróży pasażerom z niepełnosprawnościami?
Wsparcie w podróży
Coraz więcej osób z niepełnosprawnościami korzysta z możliwości asysty podczas podróży pociągami PKP Intercity. Liczba zgłoszonych przejazdów osób z niepełnosprawnościami i ograniczonymi możliwościami ruchowymi stale rośnie. Porównując I półrocza ostatnich lat było to: 13 414 zgłoszeń w I połowie 2023 roku, 15 802 w I połowie 2024 roku, a w pierwszym półroczu 2025 już blisko 20 tys. To pokazuje, że coraz popularniejszy transport kolejowy nie wyklucza żadnej grupy pasażerów, oferując komfort, bezpieczeństwo i inkluzywność.
Drużyny konduktorskie mogą pomóc przy wsiadaniu do pociągu i wysiadaniu z niego. Wobec osób poruszających się na wózkach pomoc ta polega na uruchomieniu windy lub rozłożeniu platformy znajdującej się na wyposażeniu taboru.
Pomoc osobie z niepełnosprawnościami lub o ograniczonej możliwości poruszania polega na zapewnieniu jej dostępu do tych samych usług, z których korzystają pozostali podróżni. Pracownicy drużyn konduktorskich pomogą:
- ustalić, które pociągi są przystosowane do podróży osób poruszających się na wózku,
- wsiąść i wysiąść do/z pociągu,
- znaleźć miejsce w pociągu,
- wnieść lub wynieść bagaż zabierany do pociągu (masa jednej sztuki bagażu nie może przekraczać 12 kg),
- w miarę naszych możliwości dostać się do komunikacji zastępczej (pociągu lub autobusu), jeśli zmieni się organizacja ruchu pociągów.
PKP Intercity realizuje usługi zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem unijnym z 2021 roku. Przedsiębiorstwa kolejowe zobligowane są do udzielenia pomocy osobom z niepełnosprawnościami oraz osobom o ograniczonej sprawności ruchowej, jeżeli zostaną powiadomione o potrzebie jej udzielenia na 24 godziny przed podróżą. Ponadto nawet w przypadku niezgłoszenia z właściwym wyprzedzeniem przejazdu osoby z niepełnosprawnością, spółka podejmuje wszelkie racjonalne wysiłki dla zapewnienia pomocy/asysty.
Kompleksowa informacja
Wszelkie informacje dotyczące udogodnień dedykowanych osobom z niepełnosprawnościami znajdują się na specjalnej podstronie witryny internetowej PKP Intercity. Znaleźć tam można informacje dotyczące zasad zgłaszania potrzeby wsparcia oraz wyszukiwarkę udogodnień dostępnych na konkretnych stacjach wraz ze szczegółową ofertą połączeń dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W razie wątpliwości zawsze można skorzystać z Infolinii PKP Intercity dostępnej pod numerem: 42 205 45 31.
Inwestycje w komfort i bezpieczeństwo
Przewoźnik stawia na tabor uwzględniający potrzeby różnych grup pasażerów. Obecnie posiada 86 elektrycznych zespołów trakcyjnych, to między innymi składy Pendolino, Flirty i Darty. W jego flocie jest już 198 wagonów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. To m.in. tzw. wielofunkcyjne wagony COMBO, które są wyposażone w pochylnie, szersze korytarze, specjalne przedziały i toalety. Są one włączane do składu pociągu, a informacja o możliwości podróżowania specjalnym wagonem jest w rozkładzie jazdy. Rok 2025 przyniesie skokową zmianę liczby takich wagonów. Przybędzie ich około 75. W kolejnych latach flota wagonów uwzględniających specjalne potrzeby pasażerów, będzie zwiększać się. To pozwoli uruchamiać więcej pociągów dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami.
Komentarze