Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Klasyczne wagony restauracyjne w push&pullach PKP Intercity?

inforail
01.11.2022 09:45
0 Komentarzy

Minister Infrastruktury podpisał z PKP Intercity S.A. umowę ramową o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich w dniu 31 grudnia 2020 roku.

Nie zawiera ona zobowiązania organizatora do zapewnienia wagonów restauracyjnych każdorazowo na dłuższych trasach – poinformował wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Usługa gastronomiczna

Zgodnie z postanowieniami umowy przewoźnik zapewnia usługę gastronomiczną poprzez włączenie do składu pociągu wagonu restauracyjnego, barowego lub wyposażonego w maszynę wendingową, jak również pod postacią usługi z wózka mobilnego na całości trasy, bądź na najbardziej obłożonym odcinku. PKP Intercity S.A. w zakresie decyzji dotyczącej oferty gastronomicznej wzięła pod uwagę przede wszystkim: średnią odległość, jaką pokonuje pasażer w kategorii pociągu (w EIP średnia podróż to ponad 1,5 razy więcej km niż w kategoriach IC/TLK), a co za tym idzie wymianę podróżnych. Pasażer na krótszych odcinkach nie wykazuje zainteresowania korzystaniem z pełnej usługi gastronomicznej. Dodatkowo pasażerowie podróżujący pociągami kategorii IC/TLK wykazują dużo mniejsze zainteresowanie ofertą gastronomiczną, co znajduje odzwierciedlenie w przesyłanych przez dostawcę usługi raportach ze sprzedaży; badania marketingowe, które wskazują, że większość pasażerów wybierając połączenie IC/TLK nie zamierza skorzystać z usługi gastronomicznej; badanie marketingowe analizujące potrzeby podróżnych w kontekście składów push-pull, gdzie zgodnie z jego wynikami 80% pasażerów pozytywnie oceniło pomysł wyposażenia pociągów w automaty wendingowe, prostotę korzystania, niezobowiązujący charakter (brak kontaktu z inną osobą), dostępność różnego rodzaju produktów; wykorzystanie składów na trasach o różnej długości (zgodnie z pierwotnymi założeniami), jednak obsługujących podstawowo ruch około-aglomeracyjny, gdzie dostępność pełnej usługi gastronomicznej nie jest kwestią kluczową; aktualną sytuację na rynku pracy (brak chętnych do pracy związanej z dostarczaniem podróżnym posiłków – czy to w formie obsługi dedykowanego wagonu, czy wózka mobilnego), rosnącą popularność usług samoobsługowych oraz trendy wśród przewoźników europejskich.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PKP Intercity S.A. na obecnym etapie projektu nie ma możliwości dokonania zmian w warunkach zamówienia trwającego postępowania zakupowego składów push-pull, ponieważ wprowadzenie tak istotnej zmiany podwyższyłoby znacząco wartość przetargu, a także byłoby przesłanką do jego unieważnienia. Wykonanie pełnego zaplecza restauracyjnego w wagonie piętrowym (w zakresie znanym z obecnie używanych przez Spółkę wagonów restauracyjnych) z wysokim prawdopodobieństwem doprowadziłoby do przekroczenia nacisków osiowych w takim pojeździe, dlatego proponowane rozwiązanie nie było rozważane. Jednocześnie Spółka zapewniła, że istnieje możliwość dołączenia klasycznego wagonu restauracyjnego do składu typu push-pull, po uprzedniej analizie zasadności biznesowej takiego rozwiązania – podał Andrzej Bittel.

Wiceminister wyjaśnił, że PKP Intercity S.A. ustalając zakres oferty przewozowej kieruje się m.in. wieloletnim doświadczeniem w zakresie prowadzonych przewozów, w tym informacji napływających od dostawcy usługi gastronomicznej w zakresie zainteresowania usługą na poszczególnych trasach. Spółka regularnie przeprowadza badania marketingowe dotyczące oferty na pokładach uruchamianych pociągów, a także na bieżąco śledzi trendy europejskie i światowe w obszarze taboru i standardów obsługi pasażerów przez innych przewoźników.

Komentarze