Kiedy pojazd powinien być wyposażony w ETCS?
Nowe pojazdy po razpierwszy dopuszczane do eksploatacji muszą być wyposażone w pokładową częśćsystemu ERTMS/ETCS. Jako nowo wyprodukowany pojazd należy traktować równieżkolejny egzemplarz pojazdu, zgodny z typem wcześniej dopuszczonym doeksploatacji.
Systemy ABP – urządzenia odpowiedzialne za bezpieczeństwojazdy pojazdu trakcyjnego, nazywane systemami klasy B – wciąż są niezbędne dozapewnienia bezpiecznej eksploatacji w tych miejscach, gdzie nie zostaływprowadzone system ERTMS/ETCS (klasy A). Jednak zgodnie z TSI CCS 2016 należy unikaćstosowania urządzeń niespełniających warunków interoperacyjności, na przykładpoprzez modyfikowanie systemów klasy B bądź wprowadzanie nowych systemów.Przyjęto jasny plan wdrożenia europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS)oraz likwidacji systemów klasy B, ponieważ jest on niezbędnym elementemrealizacji celów jednolitego europejskiego obszaru kolejowego.
Wyjątki od zasady bezwzględnej konieczności wyposażanianowych pojazdów w ETCS zostały przewidziane w TSI CCS 2016 i dotyczą:
nowych ruchomych urządzeń przeznaczonych do budowy iutrzymania infrastruktury kolejowej;
nowych lokomotyw manewrowych;
innych nowych pojazdów nieprzeznaczonych do przewozów naliniach dużych prędkości jeśli:
przeznaczone są wyłącznie do przewozów krajowych prowadzonychpoza korytarzami określonymi w pkt 7.3.4 załącznika III do poprzednioobowiązującej technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresiepodsystemów „Sterowanie” (TSI CCS 2012) oraz poza liniami zapewniającymipołączenia z głównymi europejskimi portami, stacjami rozrządowymi, terminalamitowarowymi i obszarami transportu towarowego określonymi w pkt 7.3.5 załącznikado TSI CCS 2012; lub przeznaczone są do przewozów transgranicznychniewchodzących w zakres sieci TEN, tj. przewozów do pierwszej stacji w państwiesąsiadującym lub do pierwszej stacji, na której istnieją połączenia w głąbpaństwa sąsiadującego.
Jedynie pojazdy spełniające jeden z warunków powyższegozestawienia mogą zostać dopuszczone do eksploatacji bez wyposażania ich w ETCS.
Dodatkowo od 1 stycznia 2019 r. wszystkie nowe pojazdy musząbyć dostosowane co najmniej do zestawu specyfikacji nr 2 załącznika A TSI CCS2016 (ETCS baseline 3). Od tego dnia nie będzie można zastosować zestawu specyfikacjinr 1 (ETCS baseline 2).
TSI CCS 2016 wprowadza również podobny obowiązek wodniesieniu do niektórych pojazdów wcześniej eksploatowanych, a poddanychodnowieniu lub modernizacji. Przy instalowaniu jakichkolwiek nowych częścipodsystemu „Sterowanie – urządzenia pokładowe” w zakresie kontroli pociągu wistniejących pojazdach dużych prędkości obowiązkowe jest zainstalowanie ETCS napokładzie tych pojazdów. Na podstawie przepisów krajowych prowadzenie pociąguniewyposażonego w urządzenia pokładowe systemu ERTMS/ETCS nie może odbywać sięz prędkością przekraczającą 160 km/h. Zatem w przypadku modernizacji pojazdówdostosowującej do prędkości 160 km/h i większej konieczne jest zamontowanieETCS przy czym w przypadku modernizacji możliwe jest zastosowanie dowolnego ztrzech zestawów specyfikacji wymienionych w tabeli 2 załącznika A TSI CCS 2016.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze