Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kiedy nowy Zarząd PKP CARGO? Padł termin

inforail
23.05.2024 13:45
0 Komentarzy

Do końca czerwca wyłoniony zostanie nowy zarząd PKP Cargo – poinformował w Sejmie wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Celem nowego zarządu ma być przeprowadzenie restrukturyzacji przedsiębiorstwa i odzyskanie przez przewoźnika utraconych udziałów w rynku.

Sytuacja w PKP CARGO

W czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak odpowiadał na pytania posłów KO dotyczące sytuacji w PKP Cargo.

Przypomniał, że w środę rada nadzorcza PKP Cargo ogłosiła konkurs na stanowiska prezesa i członków zarządu: do spraw handlowych, finansowych i operacyjnych. „Chcemy, żeby do końca czerwca firma miała nowy zarząd, który podejmie działania restrukturyzacyjne” – wskazał.

Jak podkreślił, obecny, tymczasowy zarząd podjął już decyzje związane z ograniczeniem kosztów w przedsiębiorstwie służące temu, by spółkę „wyciągnąć z dna”. Dodał, że trwają też audyty, których celem jest poznanie pełnej sytuacji w spółce we wszystkich obszarach.

W opinii wiceszefa resortu działania poprzedniego zarządu są „akademickim przykładem tego, jak nie zarządzać przedsiębiorstwem”. Wskazał m.in. na wpływ związków zawodowych na podejmowane przez zarząd decyzje. „Nie można na konkurencyjnym rynku dopuszczać do sytuacji, kiedy związki zawodowe decydują o tym, jak funkcjonuje firma. To kończy się katastrofą i dziś musimy wyprowadzać PKP Cargo na prostą” – argumentował.

Według Malepszaka poprzedni zarząd podejmował błędne decyzje handlowe i inwestycyjne. „Inwestowano w tabor, który wychodzi z rynku, bo nie ma zapotrzebowania na pewne przewozy” – stwierdził, dodając, że firma porzucała też zyskowne kontrakty z wieloletnimi partnerami. Wskazał również znaczący wzrost wynagrodzeń oraz zatrudnienia, szczególnie w ostatnich miesiącach 2023 r. na stanowiskach średniego i wysokiego szczebla.

Lokomotywy PKP CARGO
Pociąg PKP CARGO

„Nie możemy sprawy pozostawić bez wskazania winnych tego upadku” – podkreślił. Jak zapewnił wiceminister, nowy zarząd podejmie działania, by PKP Cargo „powróciło do mocnego udziału w rynku i było czempionem przewozów towarowych w Polsce”.

Jak podano w raporcie rocznym spółki, PKP Cargo osiągnęło w 2023 r. zysk netto 82,10 mln zł, wobec 148 mln zł w 2022 r. Zysk operacyjny wyniósł 291,40 mln złotych – mniej niż w 2022 r., w którym osiągnął on 333,30 mln zł. Przychody z działalności operacyjnej w 2023 r. były z kolei większe niż w poprzednim roku i osiągnęły 5 552 mln złotych, w 2022 r. wyniosły 5 448,80 mln złotych.

PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce i czołowym operatorem w Unii Europejskiej. Jako Grupa oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy (największa flota taboru w Polsce), samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe dla kilku tysięcy klientów na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii.

Największym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP S.A., która posiada 33,01 proc. akcji kolejowego przewoźnika towarowego. (PAP)

Komentarze