Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Katowice nie zgodzą się na propozycje CPK; będzie blokada

inforail
07.01.2022 17:45
0 Komentarzy
Władze Katowic wezmą udział w lutowych konsultacjach wariantów przebiegu nowej linii kolejowej łączącej Katowice z Ostrawą, z połączeniem do Jastrzębia-Zdroju.

Zapowiadają, że nie zgodzą się na tak mocną ingerencję planowanych linii w zabudowę mieszkaniową, jak wynika to z planów.

Samorządy przeciwko

Zainteresowane samorządy woj. śląskiego w ostatnich tygodniach otrzymały materiały do konsultacji wariantów przebiegu nowej linii kolejowej, mającej łączyć Katowice z Ostrawą, z połączeniem do Jastrzębia-Zdroju. Część z nich już teraz deklaruje sprzeciw wobec proponowanych rozwiązań.

W środę prezydent Katowic Marcin Krupa w facebookowym wpisie poinformował, że od kilku dni otrzymuje sygnały od zaniepokojonych mieszkańców Piotrowic, Zarzecza, Kostuchny i Podlesia (przez które przebiegają proponowane przez CPK warianty nowej linii). Zaznaczył, że projektanci chcą zaprezentować kilka wariantów rozbudowy linii kolejowej i skonsultować je z mieszkańcami w lutym br.

„Jako władze samorządowe weźmiemy udział w tych konsultacjach, by bronić państwa interesów. Na pewno nie wyrazimy zgody na tak mocną ingerencję planowanych linii w zabudowę mieszkaniową, jak wynika to z planów, które zostały opublikowane w internecie” – zwrócił się do katowiczan Krupa.

Prezydent Katowic zadeklarował, że zwróci się do spółki Egis Poland, która w imieniu CPK będzie prezentowała koncepcje, aby konsultacje przeprowadzić w takiej formie i czasie, by jak najwięcej mieszkańców mogło wziąć w nich udział i wyrazić opinię. „Rozwój kolei w naszym regionie i samych Katowicach jest bardzo ważny – ale może następować wyłącznie z poszanowaniem praw mieszkańców” – podkreślił Krupa.

Jak wynika z wcześniejszych informacji CPK, 20 lipca br. spółka Egis Poland zawarła umowę na wstępną dokumentację budowy odcinka nowej linii Katowice-Ostrawa, z nowym odcinkiem Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i łącznicami w kierunku Rybnika i Wodzisławia Śląskiego.

STEŚ

Chodzi o tzw. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) dla odcinka przyszłej linii kolejowej nr 170 pomiędzy przystankiem Katowice Piotrowice lub Katowice Podlesie (w zależności od wyboru wariantu) i granicą państwa, przedłużenia po stronie czeskiej w kierunku Ostrawy oraz odcinka linii kolejowej Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniami do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika.

Jedno ze spotkań konsultacyjnych w ramach prac nad STEŚ odbyło się 20 października br. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego. Było to spotkanie dla zarządu województwa oraz samorządowców z gmin, wzdłuż których ma przebiegać nowa trasa.

Od końca grudnia niektóre lokalne samorządy zaczęły publikować na swoich stronach otrzymane od spółki Egis Polska materiały dotyczące proponowanego przebiegu alternatywnych tras nowej linii i przekazywać informacje nt. planowanych spotkań konsultacyjnych. Przykładowo dla terenu Rybnika odbędzie się ono 3 lutego w Centrum Inicjatyw Lokalnych w dzielnicy Kłokocin.

Prezydent Rybnika Piotr Kuczera zadeklarował już, że miasto widzi szansę rozwojową w linii kolejowej wysokich prędkości, która byłaby łatwo dostępna i zapewniała dostępność miasta dla gości, w tym dla inwestorów, jednak nie zgadza się na dzielenie nową linią dzielnicy Kłokocin (w obecnym etapie prac nad STEŚ proponowane są cztery główne warianty przebiegu przez teren aglomeracji rybnickiej).

Materiały z planowanymi wariantami nowej linii opublikował też samorząd Wyr. „Trzy z proponowanych wariantów trasy przebiegają przez teren gminy Wyry. (…) Gmina Wyry kolejny raz wyraża kategoryczny sprzeciw wobec planów budowy linii szybkiej kolei przecinającej teren naszej gminy” – napisano na portalu samorządu.

W październiku 2019 r. przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i spółki CPK informowali o zwycięstwie wniosku CPK ws. unijnej dotacji 1,75 mln euro pod kątem prac przygotowawczych do budowy nowego kolejowego połączenia Katowic z Ostrawą przez Jastrzębie-Zdrój w konkursie w ramach instrumentu CEF (Connecting Europe Facility).

Dokumentację przedprojektową pod kątem tego połączenia wykonuje konsorcjum polskiej i francuskiej spółki grupy Egis oraz spółki Jaf-Geotechnika za 13,5 mln zł brutto.

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W jego ramach na ok. 3000 ha ma powstać Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być budowany wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.

100 km linii

Ogółem w woj. śląskim w ramach programu kolejowego CPK ma powstać 100 km nowych linii kolejowych, które ma wybudować spółka CPK, a kolejnych 246 km – zmodernizować spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Budowa nowego połączenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju z Katowicami została też zgłoszona przez samorząd woj. śląskiego do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 r. Projekt ten przeszedł do drugiego etapu postępowania, co wymagało przygotowania tzw. studium planistyczno-prognostycznego.

Na projekt „Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami”, w ramach Kolei Plus, woj. śląskie w latach 2023-24 przewiduje wydatkować corocznie po 800 tys. zł, a w latach 2025-28 – po 10 mln zł.(PAP)

Komentarze