Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kasa płynie do CPK. Na co zostanie wydana?

inforail
18.03.2025 13:30
0 Komentarzy

Kapitał zakładowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) został zwiększony o kolejne 1,9 miliarda złotych. Jest to uzupełnienie wcześniejszej transzy finansowej z grudnia 2024 roku, kiedy to decyzją premiera Donalda Tuska przekazano środki w wysokości 3,5 miliarda złotych.

Nowe fundusze umożliwią realizację kluczowych zadań w ramach Programu Wieloletniego CPK na lata 2024-2032.

Rozkład jazdy:

  1. Na jakie kluczowe inwestycje zostaną przeznaczone środki z drugiej transzy dokapitalizowania CPK?
  2. Jakie działania są planowane w ramach budowy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi?
  3. Jakie korzyści przyniesie realizacja linii „Y” łączącej Warszawę, Lotnisko CPK, Łódź, Wrocław i Poznań?
CPK koncepcja
Koncepcja CPK

Na co przeznaczone będą środki?

Dodatkowe finansowanie pozwoli na kontynuację priorytetowych inwestycji w czterech głównych obszarach:

  • lotniskowym,
  • kolejowym,
  • nieruchomości i rozwoju otoczenia,
  • inwestycji rozwojowych.

Jak podkreśla Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK i sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury:

„CPK jako spółka celowa realizuje ustawowe zadania inwestycyjne, które wymagają nakładów z budżetu państwa. Bez przekazanych środków ich wykonanie nie byłoby możliwe. Tym samym pokazujemy, że program CPK jest realizowany, a kluczowe inwestycje infrastrukturalne jak nowe lotnisko czy szybka kolej powstaną.”

Inwestycje kolejowe i tunel w Łodzi

Środki z drugiej transzy dokapitalizowania zostaną przeznaczone przede wszystkim na realizację projektu linii „Y”, która połączy Warszawę, Lotnisko CPK i Łódź z Wrocławiem i Poznaniem w standardzie Kolei Dużych Prędkości (KDP). Środki pozwolą na:

  • finansowanie prac projektowych,
  • uzyskanie niezbędnych uzgodnień,
  • nabycie gruntów pod budowę linii kolejowych,
  • rozpoczęcie prac przygotowawczych na odcinku Warszawa – Łódź,
  • budowę podstacji trakcyjnych dla zasilania 2×25 kV,
  • uzyskanie warunków przyłączeniowych oraz zawarcie stosownych umów.

Jak zaznacza dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK:

„Niebawem rozstrzygniemy postępowanie na drążenie tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi, finalizujemy wykup gruntów pod lotnisko, a także rozpoczniemy analogiczne wykupy dla nieruchomości położonych na trasie linii KDP Warszawa – CPK – Łódź. Przygotowujemy się również do ogłoszenia przetargów na realizację prac budowlanych dla lotniska, a to tylko niewielka część realizowanych przez spółkę bieżących prac, które wymagają zapewnienia finansowania.”

Budowa tunelu KDP w Łodzi

Część środków przeznaczona zostanie również na realizację tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Fundusze umożliwią:

  • finalizację wzmocnienia fundamentów Łódzkiego Domu Kultury,
  • kontynuację budowy komór dla tarczy TBM, w tym komory startowej na Retkini i odbiorczej w okolicach dworca Łódź Fabryczna,
  • rozpoczęcie procesu drążenia tunelu, którego przetarg znajduje się obecnie w zaawansowanej fazie analizy ofert.

Dodatkowe 1,9 miliarda złotych na dokapitalizowanie CPK umożliwi realizację kolejnych etapów Programu Wieloletniego na lata 2024-2032. Środki zostaną wykorzystane zarówno na projekty lotniskowe, jak i kluczowe inwestycje kolejowe, w tym budowę tunelu KDP w Łodzi oraz rozwój linii „Y” łączącej największe miasta Polski. Rząd podkreśla, że program jest konsekwentnie realizowany, a szybka kolej i nowy port lotniczy stanowią strategiczne inwestycje dla przyszłości transportu w kraju.

Komentarze