Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Już nie tylko wagony. PKP CARGO będzie złomować lokomotywy

inforail
02.10.2025 16:30
0 Komentarzy

PKP Cargo kontynuuje proces porządkowania majątku trwałego. Jak poinformowała prezes spółki Agnieszka Wasilewska-Semail, w tym i przyszłym roku planowana jest sprzedaż kolejnych wyeksploatowanych wagonów.

Rozważana jest sprzedaż na złom również starych lokomotyw.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego PKP Cargo zdecydowało się na sprzedaż wyeksploatowanych wagonów i lokomotyw na złom?
  2. Jakie wyniki finansowe osiągnęła spółka PKP Cargo w pierwszym półroczu 2024 roku i jak wpłynęły one na decyzje restrukturyzacyjne?
  3. Jakie działania naprawcze i redukcyjne planuje spółka w ramach trwającego postępowania restrukturyzacyjnego?

Kolejny etap restrukturyzacji majątku

– Jeśli chodzi o majątek trwały, to pierwszym etapem restrukturyzacji tego obszaru była sprzedaż wagonów na złom, którą właśnie zakończyliśmy. Kolejne są przewidziane zarówno na ten rok, jak i przyszły. Dokonujemy w tej chwili ostatnich przeglądów starych lokomotyw, które też potencjalnie będą podlegały sprzedaży również z przeznaczeniem na złom – powiedziała prezes PKP Cargo.

Jak wyjaśniła, decyzja wynika z potrzeby zmniejszania zbędnego majątku trwałego, który nie będzie wykorzystywany w działalności przewozowej spółki. Złomowane wagony są bardzo wyeksploatowane, a ich naprawa byłaby nieopłacalna. Część z nich pochodzi nawet z lat 60. XX wieku, co sprawia, że ich dalsze użytkowanie nie ma ekonomicznego uzasadnienia.

PKP CARGO wystawiły na sprzedaż 64 lokomotywy. Są wśród nich zarówno elektrowozy, jak i spalinówki.
Lokomotywa PKP CARGO

Ponad 10 tysięcy wagonów do złomowania

W czerwcu 2024 roku zarząd PKP Cargo zapowiedział sprzedaż na złom ponad 10 tys. węglarek. Już na początku września, po przeprowadzeniu licytacji elektronicznej, spółka zdecydowała o sprzedaży 6 696 wagonów za łączną cenę 123,3 mln zł netto.

Restrukturyzacja majątku ma pozwolić spółce na poprawę efektywności oraz skupienie się na eksploatacji nowszego i bardziej rentownego taboru.

Wyniki finansowe i działania naprawcze

PKP Cargo, notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych, wciąż znajduje się w trudnej sytuacji finansowej. Największym akcjonariuszem jest PKP S.A. z 33,01-proc. udziałem w kapitale. Nationale-Nederlanden PTE SA posiada 12,08 proc. akcji, a pozostali akcjonariusze – 54,91 proc.

Za pierwsze półrocze 2024 r. spółka wykazała stratę netto w wysokości 17,9 mln zł, co stanowi znaczną poprawę w porównaniu z 453,1 mln zł straty w tym samym okresie roku ubiegłego. Przychody z tytułu umów z klientami wyniosły 1,821 mld zł (rok wcześniej – 2,3 mld zł), natomiast EBITDA osiągnęła 140,2 mln zł wobec 237 mln zł rok wcześniej.

Restrukturyzacja i redukcja zatrudnienia

W lipcu 2024 roku sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne wobec PKP Cargo. Spółka prowadzi intensywne działania naprawcze, w tym programy redukcji kosztów i zatrudnienia.

W lipcu ubiegłego roku zarząd zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych, w wyniku których zatrudnienie spadło o 3 665 osób. Obecnie w PKP Cargo pracuje około 10 tysięcy pracowników.

Na początku czerwca 2024 roku spółka poinformowała o planie kolejnych zwolnień grupowych – do 1 041 osób w tym roku oraz do 1 388 w przyszłym roku.

Ostatecznie, 18 września 2025 roku PKP Cargo ogłosiło, że w 2025 roku zwolni do 500 osób, a proces wypowiadania umów ma zostać zakończony do końca września.

Cel: stabilizacja i optymalizacja działalności

Sprzedaż przestarzałego majątku oraz zmniejszenie kosztów operacyjnych to część szerokiej strategii restrukturyzacyjnej spółki. PKP Cargo liczy, że dzięki tym działaniom poprawi płynność finansową i zwiększy konkurencyjność na rynku przewozów towarowych.

Spółka podkreśla, że jej celem jest koncentracja na efektywnym wykorzystaniu nowoczesnego taboru, realizacja przewozów zgodnych z potrzebami rynku i odbudowa stabilności finansowej w kolejnych latach.

Komentarze