Już nie tylko wagony. PKP CARGO będzie złomować lokomotywy
PKP Cargo kontynuuje proces porządkowania majątku trwałego. Jak poinformowała prezes spółki Agnieszka Wasilewska-Semail, w tym i przyszłym roku planowana jest sprzedaż kolejnych wyeksploatowanych wagonów.
Rozważana jest sprzedaż na złom również starych lokomotyw.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego PKP Cargo zdecydowało się na sprzedaż wyeksploatowanych wagonów i lokomotyw na złom?
- Jakie wyniki finansowe osiągnęła spółka PKP Cargo w pierwszym półroczu 2024 roku i jak wpłynęły one na decyzje restrukturyzacyjne?
- Jakie działania naprawcze i redukcyjne planuje spółka w ramach trwającego postępowania restrukturyzacyjnego?
Kolejny etap restrukturyzacji majątku
– Jeśli chodzi o majątek trwały, to pierwszym etapem restrukturyzacji tego obszaru była sprzedaż wagonów na złom, którą właśnie zakończyliśmy. Kolejne są przewidziane zarówno na ten rok, jak i przyszły. Dokonujemy w tej chwili ostatnich przeglądów starych lokomotyw, które też potencjalnie będą podlegały sprzedaży również z przeznaczeniem na złom – powiedziała prezes PKP Cargo.
Jak wyjaśniła, decyzja wynika z potrzeby zmniejszania zbędnego majątku trwałego, który nie będzie wykorzystywany w działalności przewozowej spółki. Złomowane wagony są bardzo wyeksploatowane, a ich naprawa byłaby nieopłacalna. Część z nich pochodzi nawet z lat 60. XX wieku, co sprawia, że ich dalsze użytkowanie nie ma ekonomicznego uzasadnienia.
Ponad 10 tysięcy wagonów do złomowania
W czerwcu 2024 roku zarząd PKP Cargo zapowiedział sprzedaż na złom ponad 10 tys. węglarek. Już na początku września, po przeprowadzeniu licytacji elektronicznej, spółka zdecydowała o sprzedaży 6 696 wagonów za łączną cenę 123,3 mln zł netto.
Restrukturyzacja majątku ma pozwolić spółce na poprawę efektywności oraz skupienie się na eksploatacji nowszego i bardziej rentownego taboru.
Wyniki finansowe i działania naprawcze
PKP Cargo, notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych, wciąż znajduje się w trudnej sytuacji finansowej. Największym akcjonariuszem jest PKP S.A. z 33,01-proc. udziałem w kapitale. Nationale-Nederlanden PTE SA posiada 12,08 proc. akcji, a pozostali akcjonariusze – 54,91 proc.
Za pierwsze półrocze 2024 r. spółka wykazała stratę netto w wysokości 17,9 mln zł, co stanowi znaczną poprawę w porównaniu z 453,1 mln zł straty w tym samym okresie roku ubiegłego. Przychody z tytułu umów z klientami wyniosły 1,821 mld zł (rok wcześniej – 2,3 mld zł), natomiast EBITDA osiągnęła 140,2 mln zł wobec 237 mln zł rok wcześniej.
Restrukturyzacja i redukcja zatrudnienia
W lipcu 2024 roku sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne wobec PKP Cargo. Spółka prowadzi intensywne działania naprawcze, w tym programy redukcji kosztów i zatrudnienia.
W lipcu ubiegłego roku zarząd zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych, w wyniku których zatrudnienie spadło o 3 665 osób. Obecnie w PKP Cargo pracuje około 10 tysięcy pracowników.
Na początku czerwca 2024 roku spółka poinformowała o planie kolejnych zwolnień grupowych – do 1 041 osób w tym roku oraz do 1 388 w przyszłym roku.
Ostatecznie, 18 września 2025 roku PKP Cargo ogłosiło, że w 2025 roku zwolni do 500 osób, a proces wypowiadania umów ma zostać zakończony do końca września.
Cel: stabilizacja i optymalizacja działalności
Sprzedaż przestarzałego majątku oraz zmniejszenie kosztów operacyjnych to część szerokiej strategii restrukturyzacyjnej spółki. PKP Cargo liczy, że dzięki tym działaniom poprawi płynność finansową i zwiększy konkurencyjność na rynku przewozów towarowych.
Spółka podkreśla, że jej celem jest koncentracja na efektywnym wykorzystaniu nowoczesnego taboru, realizacja przewozów zgodnych z potrzebami rynku i odbudowa stabilności finansowej w kolejnych latach.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze