Jest wykonawca nowego dworca Częstochowa Główna. PKP SA rozstrzygnęły przetarg
Polskie Koleje Państwowe S.A. rozstrzygnęły postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy robót budowlanych dworca Częstochowa Główna. Najkorzystniejszą ofertę (ok. 119 mln zł brutto) przedstawiła firma Texom Sp. z o.o. z Krakowa.
Zakończenie budowy nowego dworca i udostępnienie go pasażerom planowane jest w drugiej połowie 2027 r.
Rozkład jazdy:
- Która firma została wybrana jako wykonawca robót budowlanych nowego dworca Częstochowa Główna i jaka była wartość jej oferty?
- Jakie funkcje będą pełniły poszczególne części nowego dworca, w tym pawilon wschodni, pasaż nad torami oraz część zachodnia?
- Jakie rozwiązania zostaną zastosowane w nowym dworcu, aby był on dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się?
Co w ramach prac?
Projekt zakłada budowę kompleksu dwóch obiektów – dworca PKP i terminala autobusowego. Dzięki inwestycji pasażerowie w jednym miejscu będą mogli skorzystać zarówno z transportu dalekobieżnego, regionalnego, jak i miejskiego. Koncepcja nowego obiektu powstała już w roku 2019, kiedy to PKP (po trwających od 2017 roku konsultacjach społecznych), we współpracy ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich o. Częstochowa, Miastem Częstochowa i PKS w Częstochowie, ogłosiły konkurs na koncepcję architektoniczną przebudowy dworca i jego otoczenia. Łącznie w konkursie wpłynęły 23 prace przygotowane przez pracownie architektoniczne z Polski i zagranicy. Warto dodać, że żadna pracownia w swojej koncepcji nie zakładała pozostawienia obecnego budynku dworca i jego modernizacji. Autorem zwycięskiego projektu jest konsorcjum pracowni TOPROJEKT Marek Wawrzyniak z Rybnika oraz AND STUDIO i Studio Antonini z Paryża.
Nowy dworzec będzie się wyróżniał prostą, elegancką formą pasażu nad torami opartego z dwóch stron (zachodniej i wschodniej) na przeszklonych prostopadłościanach. Dopełnieniem koncepcji będzie wolnostojąca wieża zegarowa, na elewacji której znajdzie się okładzina z mlecznego szkła, co da możliwość zarówno odbijania się światła dziennego, jak i efektownego podświetlenia nocą od wewnątrz. Wieża ta będzie nawiązaniem do zlokalizowanego po wschodniej stronie stacji dawnego dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Nowy obiekt będą tworzyły trzy powiązane ze sobą funkcjonalnie części. W ramach inwestycji zbudowany zostanie pawilon wschodni od strony ul. Piłsudskiego, który będzie pełnił przede wszystkim funkcje związane z obsługą pasażerów (m.in. kasy i automaty biletowe, toalety, poczekalnia, miejsce zabaw dla dzieci, lokal gastronomiczny, kaplica). Kompleksowo przebudowany zostanie pasaż nad torami, który będzie pełnił głównie funkcje handlowe. Natomiast nowa część zachodnia od strony pl. Rady Europy, po uwzględnieniu zaleceń jury konkursowego, zostanie nieco bardziej wysunięta w kierunku pl. Rady Europy, dzięki czemu stanie się bardziej funkcjonalna, a w jej sąsiedztwie planowane są stanowiska dla autobusów. Znajdą się w niej m.in. mała poczekalnia, biletomaty i toalety. Nowy dworzec, m.in. dzięki takim udogodnieniom, jak windy, schody ruchome, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, będzie obiektem w pełni dostosowanym do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym osób z niepełnosprawnościami. W budynku znajdą się także nowoczesne systemy bezpieczeństwa i rozwiązania ograniczające zużycie energii. Kompleksowa inwestycja obejmuje również przebudowę ronda znajdującego się w pobliżu dworca, co umożliwi włączenie go komunikacyjnie do sieci dróg publicznych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze