Jest wykonawca linii kolejowej do katowickiego lotniska
Po czerwcowej aukcjielektronicznej PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały najkorzystniejszą ofertę wprzetargu na odbudowę linii kolejowej Tarnowskie Góry – Zawiercie, biegnącejobok katowickiego lotniska – poinformowała w środę Katarzyna Głowacka z biuraprasowego PLK.
Przy budżecie przedsięwzięcia wynoszącym prawie 850 mln złbrutto, najtańszą ofertę (za 812,1 mln zł brutto) złożyło w trakcie aukcjikonsorcjum firm Track Tec Construction, Infrakol i PBIiK. Głowacka zastrzegła,że obecnie biegnie czas na ew. odwołania; przed podpisaniem umowy postępowaniezbada jeszcze Prezes Urzędu Zamówień Publicznych.
Nieeksploatowana obecnie, w większości jednotorowa linia nr182 – o długości ok. 45 km – łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodzącprzez bezpośrednie okolice Katowice Airport.
Budowa kolejowego połączenia do lotniska, oddalonegonajszybszymi połączeniami drogowymi od Katowic o ponad 30 km, oczekiwana jest wregionie od lat. Początkowo planowano budowę nowej linii – od Bytomia, przezPiekary Śląskie, jednak wobec kosztów i sprzeciwu mieszkańców, tę koncepcjęporzucono.
Ostatecznie PKP PLK skoncentrowała się na rewitalizacjiblisko 49 km dotychczasowych, choć w większości nieczynnych, bądź rozebranychlinii kolejowych: od Tarnowskich Gór do Zawiercia, a także łącznicy doZawiercia o długości ok. 1 km oraz łącznicy w rejonie Miasteczka Śląskiego – odługości ponad 1 km.
Oprócz odbudowy zaprojektowano elektryfikację połączenia.Zmodernizowanych ma zostać 8 przystanków kolejowych z 11 peronamiprzystosowanymi do obsługi osób niepełnosprawnych. 19 przejazdówkolejowo-drogowych ma być przebudowanych pod kątem poprawy bezpieczeństwa.
Według wcześniejszych informacji inwestycja – ze względum.in. na projektowaną prędkość do 140 km/h – wymaga szeregu zmian technicznych,wobec pierwotnego kształtu linii. Złagodzone muszą zostać niektóre łuki. Wmiejscach skrzyżowań z autostradą A1 oraz dwiema drogami wojewódzkimi powstanąwiadukty.
Linia ma służyć jako dojazd do lotniska – dla pasażerów czypracowników, ale będzie też pełniła funkcję północnej towarowej obwodnicyGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Z tego względu wszystkie planowanemijanki będą miały długość 750 m, co umożliwi obsługę najdłuższych składów.
Umowę na zaprojektowanie odbudowy linii i późniejszepełnienie nadzoru autorskiego PLK zawarły w marcu 2017 r. ze spółką Egis Poland(wartą 15,2 mln zł netto).
We wrześniu 2018 r. podpisano umowę na 503,1 mln złdofinansowania inwestycji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.Unijny projekt dotyczący linii 182 oszacowano na 741,8 mln zł.
Przetarg na rewitalizację połączenia ruszył w październiku2019 r. Termin składania ofert przekładano dziesięciokrotnie. Ostatecznie dopoczątku maja złożono 8 ofert, a PLK podały, że na realizację podstawowegozakresu zamówienia (z tzw. kwotą warunkową) przewidziały 849 mln zł brutto.Jedynym kryterium wyboru oferty była cena. W czerwcu odbyła się aukcjaelektroniczna.
Według założeń PLK prezentowanych podczas wcześniejszychspotkań z samorządami czas przejazdu pociągów do lotniska z Katowic zwykorzystaniem linii nr 182 od strony Tarnowskich Gór ma wynieść 63 min (przyzałożeniu czasu przejazdu z Katowic do Tarnowskich Gór 46 min. oraz zTarnowskich Gór do lotniska odbudowaną linią – 17 min.).
Natomiast założony czas dojazdu do lotniska z Katowic odstrony Zawiercia to 68 min. – przy założeniu czasu przejazdu z Katowic doZawiercia 45 min. (dziś to rozkładowo od 34 min. dla pociągów regionalnychprzyspieszonych – do 50 min.) oraz z Zawiercia do lotniska – 23 min. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze