Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jest wykonawca linii kolejowej do katowickiego lotniska

inforail
16.09.2020 16:45
0 Komentarzy

Po czerwcowej aukcjielektronicznej PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały najkorzystniejszą ofertę wprzetargu na odbudowę linii kolejowej Tarnowskie Góry – Zawiercie, biegnącejobok katowickiego lotniska – poinformowała w środę Katarzyna Głowacka z biuraprasowego PLK.

Przy budżecie przedsięwzięcia wynoszącym prawie 850 mln złbrutto, najtańszą ofertę (za 812,1 mln zł brutto) złożyło w trakcie aukcjikonsorcjum firm Track Tec Construction, Infrakol i PBIiK. Głowacka zastrzegła,że obecnie biegnie czas na ew. odwołania; przed podpisaniem umowy postępowaniezbada jeszcze Prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Nieeksploatowana obecnie, w większości jednotorowa linia nr182 – o długości ok. 45 km – łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodzącprzez bezpośrednie okolice Katowice Airport.

Budowa kolejowego połączenia do lotniska, oddalonegonajszybszymi połączeniami drogowymi od Katowic o ponad 30 km, oczekiwana jest wregionie od lat. Początkowo planowano budowę nowej linii – od Bytomia, przezPiekary Śląskie, jednak wobec kosztów i sprzeciwu mieszkańców, tę koncepcjęporzucono.

Ostatecznie PKP PLK skoncentrowała się na rewitalizacjiblisko 49 km dotychczasowych, choć w większości nieczynnych, bądź rozebranychlinii kolejowych: od Tarnowskich Gór do Zawiercia, a także łącznicy doZawiercia o długości ok. 1 km oraz łącznicy w rejonie Miasteczka Śląskiego – odługości ponad 1 km.

Oprócz odbudowy zaprojektowano elektryfikację połączenia.Zmodernizowanych ma zostać 8 przystanków kolejowych z 11 peronamiprzystosowanymi do obsługi osób niepełnosprawnych. 19 przejazdówkolejowo-drogowych ma być przebudowanych pod kątem poprawy bezpieczeństwa.

Według wcześniejszych informacji inwestycja – ze względum.in. na projektowaną prędkość do 140 km/h – wymaga szeregu zmian technicznych,wobec pierwotnego kształtu linii. Złagodzone muszą zostać niektóre łuki. Wmiejscach skrzyżowań z autostradą A1 oraz dwiema drogami wojewódzkimi powstanąwiadukty.

Linia ma służyć jako dojazd do lotniska – dla pasażerów czypracowników, ale będzie też pełniła funkcję północnej towarowej obwodnicyGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Z tego względu wszystkie planowanemijanki będą miały długość 750 m, co umożliwi obsługę najdłuższych składów.

Umowę na zaprojektowanie odbudowy linii i późniejszepełnienie nadzoru autorskiego PLK zawarły w marcu 2017 r. ze spółką Egis Poland(wartą 15,2 mln zł netto).

We wrześniu 2018 r. podpisano umowę na 503,1 mln złdofinansowania inwestycji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.Unijny projekt dotyczący linii 182 oszacowano na 741,8 mln zł.

Przetarg na rewitalizację połączenia ruszył w październiku2019 r. Termin składania ofert przekładano dziesięciokrotnie. Ostatecznie dopoczątku maja złożono 8 ofert, a PLK podały, że na realizację podstawowegozakresu zamówienia (z tzw. kwotą warunkową) przewidziały 849 mln zł brutto.Jedynym kryterium wyboru oferty była cena. W czerwcu odbyła się aukcjaelektroniczna.

Według założeń PLK prezentowanych podczas wcześniejszychspotkań z samorządami czas przejazdu pociągów do lotniska z Katowic zwykorzystaniem linii nr 182 od strony Tarnowskich Gór ma wynieść 63 min (przyzałożeniu czasu przejazdu z Katowic do Tarnowskich Gór 46 min. oraz zTarnowskich Gór do lotniska odbudowaną linią – 17 min.).

Natomiast założony czas dojazdu do lotniska z Katowic odstrony Zawiercia to 68 min. – przy założeniu czasu przejazdu z Katowic doZawiercia 45 min. (dziś to rozkładowo od 34 min. dla pociągów regionalnychprzyspieszonych – do 50 min.) oraz z Zawiercia do lotniska – 23 min. (PAP)

Komentarze