Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jest umowa na naprawy P5 lubuskich SA105. Kontrakt wart ponad 12 mln zł

inforail
09.12.2025 10:30
0 Komentarzy

Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego podpisał umowę na wykonanie czynności utrzymania naprawczego piątego poziomu (P5) w dwóch pojazdach szynowych serii SA105.

Zwycięzcą obu części zamówienia została firma Public Transport Service Sp. z o.o. z Paterek w województwie kujawsko-pomorskim. Łączna wartość dwóch umów wynosi 12 282 780 zł.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów i przewoźnika POLREGIO przyniesie wykonanie pełnego zakresu napraw P5 w pojazdach SA105-101 i SA105-105?
  2. Dlaczego w postępowaniu na naprawy P5 wpłynęła tylko jedna oferta i co to mówi o rynku usług utrzymaniowych w Polsce?
  3. W jaki sposób naprawy P5 wpłyną na żywotność taboru regionalnego będącego własnością Województwa Lubuskiego?
Polregio opublikowało zapytanie o informację cenową na naprawę pojazdu SA105-105.
Lubuski SA105

Zakres zamówienia: naprawy P5 w pojazdach SA105-101 i SA105-105

Przedmiotem postępowania było wykonanie pełnego zakresu naprawy P5 w dwóch dwuczłonowych pojazdach spalinowych typu 213Ma serii SA105:

  • SA105-101 (Zadanie nr 1),
  • SA105-105 (Zadanie nr 2).

Pojazdy te są własnością Województwa Lubuskiego i są eksploatowane przez POLREGIO S.A., pełniącego rolę ECM (podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie).

Zakres prac obejmuje czynności określone w aktualnym Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12 października 2005 r. dotyczącym ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych, a także czynności wykraczające poza Dokumentację Systemu Utrzymania (DSU), opisane szczegółowo w załączonych Specyfikacjach Warunków Zamówienia.

Każda część zamówienia przewiduje 100 dni na realizację zadania od podpisania umowy.

Wyniki postępowania: jedna oferta, jeden wykonawca

Postępowanie prowadzone było w trybie otwartym. W obu częściach przetargu wpłynęła tylko jedna oferta – od firmy Public Transport Service Sp. z o.o., która została oceniona jako zgodna z wymogami i wybrana do realizacji.

Wyniki:

  • Zadanie nr 1 (SA105-101): wartość umowy – 6 141 390 zł
  • Zadanie nr 2 (SA105-105): wartość umowy – 6 141 390 zł

Łączna wartość przyznanych zamówień: 12 282 780 zł.

Kryteriami oceny ofert były:

  • Cena – 60%,
  • Okres udzielonej gwarancji – 40%.

Umowy dla obu zadań podpisano 3 grudnia 2025 r.

Miejsce realizacji i nadzór nad pracami

Zgodnie z dokumentacją zamówienia, naprawy P5 będą wykonywane na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. Miejscem koordynacji działań jest siedziba urzędu w Zielonej Górze przy ul. Podgórnej 7.

Nadzór nad przestrzeganiem procedur przetargowych sprawuje Krajowa Izba Odwoławcza, która pełni funkcję organu mediacyjnego i odwoławczego.

Naprawa P5 – co obejmuje?

Piąty poziom utrzymania pojazdów kolejowych (P5) jest jednym z najbardziej zaawansowanych zakresów naprawczych. Obejmuje m.in.:

  • pełny demontaż kluczowych podzespołów,
  • kompleksowe przeglądy i naprawy konstrukcyjne,
  • modernizacje i wymiany elementów,
  • przegląd i ewentualną przebudowę instalacji elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych,
  • działania przywracające pełną sprawność techniczną pojazdów na kolejne lata eksploatacji.

Dla województwa oznacza to znaczące wydłużenie okresu użytkowania pojazdów oraz podniesienie niezawodności taboru kursującego na liniach regionalnych.

Znaczenie zamówienia dla Lubuskiego

Pojazdy serii SA105 od lat obsługują połączenia regionalne w województwie lubuskim, jednak ich wiek i przebiegi wymagają przeprowadzenia głębokich napraw. Inwestycja ta ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia ciągłości przewozów oraz bezpieczeństwa pasażerów.

Naprawy P5 umożliwią utrzymanie pojazdów w ruchu przez kolejne lata i wpisują się w szerszą strategię modernizacji taboru regionalnego, realizowaną przez samorządy wojewódzkie we współpracy z POLREGIO.

Komentarze