Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jest umowa na naprawę powypadkową Darta ED161-004

inforail
02.09.2025 09:30
0 Komentarzy

PKP Intercity S.A. ogłosiło zawiadomienie o zamiarze bezpośredniego udzielenia zamówienia na wykonanie naprawy powypadkowej elektrycznego zespołu trakcyjnego ED161-004.

Postępowanie ma charakter negocjacyjny i prowadzone jest bez wcześniejszej publikacji zaproszenia do składania ofert.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego naprawa powypadkowa jednostki ED161-004 może zostać wykonana wyłącznie przez PESA Bydgoszcz?
  2. Jaką wartość szacunkową ma zamówienie na naprawę powypadkową pojazdu ED161-004?
  3. Jakie znaczenie dla floty PKP Intercity ma przywrócenie do ruchu jednostki ED161-004?

Powód wyboru wykonawcy

Zamówienie zostanie powierzone spółce Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A., czyli producentowi jednostek ED161. Wynika to z faktu, że tylko ten podmiot posiada pełnię praw do dokumentacji konstrukcyjnej niezbędnej do przeprowadzenia naprawy powypadkowej. Dokumentacja ta zawiera m.in. szczegółowe rysunki, modele wytrzymałościowe elementów konstrukcyjnych, technologie produkcji oraz rozwiązania specyficzne dla serii ED161.

PKP Intercity nie dysponuje zakresem dokumentacji umożliwiającym samodzielne opracowanie technologii naprawy. Zlecenie prac podmiotowi trzeciemu byłoby nie tylko niewykonalne, ale także mogłoby skutkować utratą gwarancji na część elementów oraz negatywnie wpłynąć na wskaźniki niezawodności wymagane w umowie utrzymaniowej.

Wartość zamówienia

Szacunkowa wartość umowy wynosi 15 666 134 zł. Kryterium wyboru stanowi w 100% cena, jednak wobec braku możliwości technicznych innych wykonawców, zamówienie zostało skierowane bezpośrednio do producenta.

Znaczenie dla floty PKP Intercity

Jednostki ED161 (Flirt 3) produkcji PESA Bydgoszcz kursują w barwach PKP Intercity jako pociągi Dart. Wykorzystuje się je głównie w przewozach dalekobieżnych, m.in. na trasach Warszawa – Lublin czy Warszawa – Białystok. Przywrócenie do ruchu składu ED161-004 ma istotne znaczenie dla utrzymania dostępności taboru i zapewnienia ciągłości rozkładu jazdy.

Dow wypadku doszło 26 listopada 2024 roku, w Nowej Suchej pod Sochaczewem. Wówczas na przejeździe kolejowym miało miejsce zderzenie ciężarówki z pociągiem. Pierwszy człon wykoleił się. Cztery osoby zostały poszkodowane, ale bez poważnych obrażeń. Kierowca ciężarówki opuścił pojazd o własnych siłach.

Komentarze