Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jest raport po zderzeniu dwóch pociągów w Gdyni. Szynobus powinien się zatrzymać

inforail
14.09.2024 14:45
0 Komentarzy

Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych (PKBWK) opublikowała raport tymczasowy o wypadku kolejowym w październiku 2023 r. na stacji Gdynia Główna.

W zderzeniu pociągu z szynobusem poszkodowanych zostało 9 osób. Prokuratura planuje przedłużyć śledztwo w tej sprawie.

Spis treści:

  1. Co było przyczyną zderzenia pociągu z szynobusem na stacji Gdynia Główna według raportu PKBWK?
  2. Jakie obrażenia odnieśli uczestnicy wypadku i ile osób zostało poszkodowanych?
  3. Dlaczego prokuratura planuje przedłużyć śledztwo dotyczące tego wypadku?

Wnioski

Do zderzenia dwóch składów Polregio – szynobusu wykonującego jazdę manewrową i pociągu osobowego relacji Malbork – Gdynia Chylonia – doszło 5 października 2023 r. w godzinach porannych na stacji Gdynia Główna.

Z raportu tymczasowego PKBWK wynika, że pociąg odjechał z toru czwartego do stacji Gdynia Chylonia. W tym samym czasie realizowana była jazda manewrowa autobusu szynowego wyjeżdżającego ze stacji paliw. „Autobus szynowy pominął tarczę nadającą sygnał Ms1, przed która miał się zatrzymać” – podano w raporcie. Wyjaśniono, że tarcza manewrowa Tm30 nadawała sygnał Ms1 „Jazda manewrowa zabroniona”.

Autobus szynowy po minięciu tarczy „najechał na rozjazd, rozpruwając zwrotnicę i wjechał w drogę przebiegu jadącego pociągu”. Konsekwencją tego było czołowe zderzanie pojazdów na rozjeździe.

W zdarzeniu ciężko ranne zostały cztery osoby: maszynista prowadzący pociąg, dwóch pracowników Polregio i jeden podróżny. W raporcie podano, że w później zgłosiło się jeszcze pięć osób poszkodowanych w kolizji pociągów. Wcześniej nie zgłaszały one żadnych obrażeń.

Po zderzeniu całkowitemu zniszczeniu i wykolejeniu uległ pierwszy człon pociągu osobowego, drugi jego człon uległ uszkodzeniu. W szynobusie – zmiażdżona została kabina. Uszkodzone zostały też urządzenia sterowania ruchem kolejowym na stacji Gdynia Główna i sieć trakcyjna.

Komisja podała, że postępowanie w sprawie wypadku jest w fazie m.in. ponownej analizy faktów. „Jest konieczna dla ostatecznego wypracowania stanowiska zespołu badawczego z uwagi na charakter zdarzenia, jego powagę oraz mając na uwadze złożoność prac związanych z odnowieniem pojazdów i kwalifikacją uszkodzeń i możliwość wystąpienia podobnych przypadków u zarządcy infrastruktury” – czytamy w raporcie.

Napisano również, że dodatkowym powodem wydłużenia postępowania jest „długi czas oczekiwania na materiały od podmiotów uczestniczących w zdarzeniu, w postępowaniu przygotowawczym i długotrwałe leczenie poszkodowanych”.

Poinformowano, że raport z postępowania jest w fazie końcowej opracowania, i że ustalenia zespołu badawczego mogą się zmienić.

Prokuratura Rejonowa w Gdyni prowadzi śledztwo w kierunku sprowadzenia katastrofy w ruchu lądowym zagrażającej mieniu w wielkich rozmiarach. Czyn zagrożony jest karą pozbawienia wolności od roku do 10 lat.

„Nikomu nie zostały przedstawione zarzuty” – poinformował PAP rzecznik Prokuratury Okręgowej w Gdańsku prok. Mariusz Duszyński.

Dodał, że termin zakończenia śledztwo upływa 5 października br. i w związku z tym w przyszłym tygodniu zostanie skierowany do Prokuratury Okręgowej w Gdańsku wniosek o przedłużenie okresu śledztwa na ponad rok.

Do zakończenia postępowania konieczne jest m.in.: pozyskanie opinii sądowo-lekarskich z ZMS w Gdańsku dot. oceny obrażeń, jakich doznali pasażerowie, pozyskanie uzupełniającej opinii biegłego z zakresu wypadków kolejowych, a także pozyskanie ostatecznych wyliczeń strat majątkowych, które poniosły spółki Polregio i PLK oraz dokonanie analizy raportu Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych. (PAP)

Komentarze