Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jest kasa na przebudowę warszawskiej średnicy w KPK. 50 km torów i nowe przystanki

inforail
16.10.2023 16:45
0 Komentarzy

Na przebudowę warszawskiej kolejowej linii średnicowej, w zaktualizowanym w sierpniu Krajowym Programie Kolejowym zarezerwowano kilka miliardów złotych – poinformował PAP prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel.

W ramach tej inwestycji przebudowanych zostanie około 50 km torów, ponad 30 obiektów inżynieryjnych, w tym dwa mosty przez Wisłę i dwa tunele średnicowe (linia dalekobieżna i podmiejska), przystanki Warszawa Śródmieście, Warszawa Ochota, stacje Warszawa Wschodnia i Warszawa Centralna. Wybudowane zostaną nowe przystanki: Warszawa Solec i Warszawa Nowy Świat.

Aktualizacja KPK

„W aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego zabezpieczono środki na sfinansowanie warszawskiej średnicy. (…) To kilka miliardów złotych” – powiedział prezes PKP PLK.

Wyjaśnił, że środki zostaną przeznaczone na projektowanie, budowę, ewentualne odszkodowania, czy komunikację zastępczą jeśli prace będą wiązały się z odwoływaniem pociągów.

Na przebudowę warszawskiej kolejowej linii średnicowej, w zaktualizowanym w sierpniu KPK zarezerwowano kilka miliardów złotych
Wizualizacja warszawskiej linii średnicowej

Jak wcześniej informował resort infrastruktury, cała obecna infrastruktura linii średnicowej była budowana od lat 20. do 60. XX wieku. Dalsza eksploatacja w obecnym stanie technicznym, bez przebudowy w najbliższej przyszłości wpłynęłaby na zwiększenie awaryjności i negatywne zmiany w ruchu pociągów.

Dzięki tej inwestycji wzrośnie przepustowość: z 16 par pociągów na godzinę na linii średnicowej do 24 par oraz z 14 par pociągów na godzinę na linii dalekobieżnej do 20 par.

Środki na realizację przebudowy warszawskiej średnicy zostały zarezerwowane w przyjętej w połowie sierpnia przez rząd aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego wartości 80 mld zł. Aktualizacja będzie obowiązywała do roku 2030 z perspektywą do roku 2032. Obecnie kończy się realizacja KPK zaplanowanego do roku 2023, którego wartość to blisko 77 mld zł.(PAP)

Komentarze