Jakie są główne powody opóźnień pociągów PKP Intercity?
Wprawdzie obecny rok przyniósł rekordowo wysokie zainteresowanie podróżami koleją, a w drugim kwartale br. na tory wyjechało blisko 35 tysięcy pociągów PKP Intercity, które jeżdżą przez całą Polskę, jednak Ministerstwo Infrastruktury wyraża zaniepokojenie ostatnimi wskaźnikami punktualności pociągów – napisał w odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister Rafał Weber.
Organizator, jak również operator kolejowy dokładają wszelkich starań, aby pociągi kursowały zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy – dodał.
Sytuacje awaryjne i nie tylko
Niemniej jednak zdarzają się sytuacje awaryjne, których przewoźnik, pomimo zastosowania niezbędnej staranności, nie może uniknąć, ani których skutkom nie może zapobiec. To bardzo wysokie zainteresowanie usługami PKP Intercity sprawiło, że pracownicy spółki musieli znacząco zwiększyć działania operacyjne zapewniające większą liczbę miejsc w pociągach. Monitorowano i analizowano zainteresowanie danymi relacjami i połączeniami, reagując na zwiększającą się frekwencję. Pozwoliło to na wzmacnianie składów nadprogramowymi wagonami na najpopularniejszych trasach – tam gdzie tylko było to możliwe.
Aby zapewnić możliwie jak najwięcej dodatkowych miejsc, w lipcu i sierpniu 1609 pociągów zostało wzmocnionych 2574 wagonami. To więcej niż podczas czerwca, lipca i sierpnia 2019 roku, kiedy to do 1370 składów dodano 2283 dodatkowe wagony. W okresie długiego weekendu w sierpniu, kiedy zainteresowanie przejazdami sięgało zenitu, przewoźnik uruchomił również dodatkowe pociągi. Podany przez Urząd Transportu Kolejowego wskaźnik punktualności w trzecim kwartale wyniósł 62,3%. Warto tutaj zaznaczyć, że większość (63,1%) przypadków opóźnień pociągów PKP Intercity była wynikiem sytuacji, na które Spółka nie miała wpływu. Dodatkowo 52% biletów zostało kupionych przez podróżnych w dniu lub w przeddzień odjazdu pociągu, co miało znaczący wpływ na punktualność w związku ze wzmacnianiem składów. W takich sytuacjach decyzja o doczepieniu dodatkowych wagonów musiała być podejmowana w ostatniej chwili.
Dla porównania warto wskazać, że w trzecim kwartale podobny wskaźnik punktualności odnotowały niemieckie pociągi dalekobieżne DB – w lipcu wyniósł on 59,9%, w sierpniu – 56,8%, a we wrześniu 62,8% – napisał Rafał Weber.
Ponadto, częściowa reorganizacja ruchu kolejowego związana z pomocą uchodźcom wojennym z Ukrainy spowodowała bardzo dużą eksploatację wagonów i lokomotyw PKP Intercity. Część planowanych przeglądów technicznych i napraw musiała zostać przesunięta w czasie, co sprawiło, że poza kadrowym osłabieniem, PKP Intercity zmagało się także z częstszymi niż pierwotnie planowane w tym okresie wyłączeniami pojazdów z użytkowania.
Rekordowa popularność kolei sprawia także, że na niektórych stacjach potrzebny jest dłuższy niż zakładany w rozkładzie czas na wyjście i wejście wszystkich pasażerów z pociągu. Bezpieczeństwo podróżnych, w tym także osób z małymi dziećmi, osób starszych, osób z dużym, nieporęcznym bagażem czy osób z ograniczoną mobilnością, którzy często potrzebują dodatkowej chwili na to, aby bezpiecznie wsiąść lub wysiąść z pociągu, jest dla organizatora i operatora absolutnym priorytetem.
W okresie 1 stycznia – 31 października 2022 roku główne przyczyny opóźnień wg czasu trwania przedstawiają się następująco:
Silne wiatry, wichury, huragany, trąby powietrzne,
WCJ – wydłużony czas przejazdu,
Niewłaściwa organizacja prac budowlanych (zamknięcia, ograniczenia, uszkodzenia urządzeń),
Naprawa lub wymiana na skutek awarii taboru (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw),
Samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi,
Urządzenia zasilania trakcji elektrycznej. Spadki, zaniki, brak napięcia w sieci trakcyjnej,
Lokowanie podróżnych (duża liczba pasażerów),
Opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenia przypisane przedsiębiorstwu kolejowemu, od którego przyjmowany jest pociąg.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze