Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie prawa ma pasażer w przypadku komunikacji zastępczej?

inforail
20.02.2017 07:05
0 Komentarzy

Zdarza się, żeprzewoźnik kolejowy doraźnie realizuje przewóz innym środkiem transportu.Pasażer ma wtedy prawo zrezygnować z podróży i domagać się pełnego zwrotu cenybiletu, natomiast przewoźnikowi nie przysługuje odstępne – informuje UTK.

Komunikacja zastępcza wprowadzana jest zwykle wtedy, gdywystąpią nieprzewidziane utrudnienia. Jest tak np. w przypadku awarii pociągu,przerwy w ruchu z powodu wypadku lub działania sił natury, takich jak zerwaniesieci trakcyjnej czy pęknięcie szyny.

Pasażer nie ma jednak obowiązku skorzystania zalternatywnego przewozu. W przypadku rezygnacji z komunikacji zastępczej przewoźnik ma obowiązek zwrócić 100% cenybiletu. Nie ma przy tym znaczenia ewentualny brak winy przewoźnika np. z powoduzdarzeń losowych.

Trzeba jednak odróżnić okazjonalny i nieplanowany wcześniejtransport zastępczy od uruchamiania komunikacji zastępczej na czas remontulinii kolejowej. Jeśli w rozkładzie jazdy i innych zwyczajowo przyjętychmiejscach, np. na stronie internetowej czy w gablocie dworcowej, przewoźnikwyraźnie i z odpowiednim wyprzedzeniem ogłosił sposób przewozu na danej trasie,to rezygnacja z przejazdu może wiązać się z potrąceniem odstępnego przezprzewoźnika.

Gdy rezygnujemy z podróży, powinniśmy uzyskać od przewoźnikapoświadczenie zgłoszenia swej decyzji. Zwrot niepoświadczonego biletu poterminie ważności może wiązać się z odmową zwrotu pieniędzy.

Podstawa prawna: art. 17 ust. 4 i art. 18 ust. 1 ustawy ? Prawo przewozowe zdnia 15 listopada 1984 r. (tekst jedn. Dz.U. z 2015 r. poz. 915).


Komentarze