Jak udało się zbudować cykliczny rozkład jazdy pociągów?
Polska kolej przechodzi obecnie intensywny okres transformacji, koncentrując się na poprawie efektywności, punktualności oraz atrakcyjności dla pasażerów.
Ta wypowiedź wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka rzuca światło na działania podejmowane przez zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe, wyzwania związane z modernizacją infrastruktury oraz ambitne plany na przyszłość.
Rozkład jazdy:
- Jakie działania podejmowane przez PKP PLK najbardziej przyczyniają się do eliminacji ograniczeń prędkości na głównych liniach kolejowych?
- W jaki sposób kampania dotycząca bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych ma wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków i opóźnień?
- Jakie konkretne kroki są planowane, aby zredukować miliony minut opóźnień generowanych rocznie przez opóźnione pociągi?
Cykliczny rozkład jazdy jako fundament sukcesu
Jednym z kluczowych elementów reformy polskiej kolei jest wprowadzenie cyklicznego rozkładu jazdy, który wiceminister Malepszak uznaje za standard w krajach, gdzie kolej osiąga najlepsze wyniki. Dzięki temu rozwiązaniu ruch pociągów staje się bardziej przewidywalny i płynny, co zwiększa jego atrakcyjność zarówno dla pasażerów, jak i przewoźników.
Minister wskazuje, że celem zarządu PKP PLK jest nie tylko cykliczny rozkład jazdy dla pociągów dalekobieżnych, takich jak Intercity, ale także dla przewoźników regionalnych i aglomeracyjnych. To podejście sprzyja równomiernemu rozłożeniu ruchu i zwiększa komfort podróży.
Poprawa infrastruktury i eliminacja ograniczeń prędkości
W ostatnich latach priorytetem stało się także usuwanie ograniczeń prędkości na głównych liniach kolejowych. Jak podkreślił wiceminister, rok do roku liczba tych ograniczeń spada o ponad 500. W praktyce oznacza to zmniejszenie ich liczby z około 2000 do 1500. Modernizacja infrastruktury pozwala na podnoszenie średnich prędkości pociągów bez konieczności budowy nowych linii.
Podniesienie średniej prędkości pociągów o 3 km/h wydaje się niewielkim krokiem, ale w praktyce ma ogromne znaczenie dla efektywności całego systemu. To efekt działań, które skupiają się na poprawie parametrów istniejących linii, zamiast realizacji spektakularnych, kosztownych projektów.
Wyższa punktualność i walka z opóźnieniami
Punktualność polskiej kolei wynosi obecnie około 91-92%, co jest dobrym wynikiem. Jednak wiceminister zwraca uwagę na kumulację minut opóźnień, które wynikają z liczby obsługiwanych pociągów. Nawet 10% opóźnionych składów, przy średnim opóźnieniu 10 minut, generuje miliony minut spóźnień rocznie. Malepszak podkreśla, że nad tym obszarem należy pracować, eliminując przyczyny opóźnień zarówno w systemie kolejowym, jak i na styku z infrastrukturą drogową.
Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych
Jednym z istotnych problemów wpływających na punktualność pociągów są wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych. Wiceminister wskazuje na konieczność poprawy bezpieczeństwa w tym obszarze, przywołując tragiczne incydenty, takie jak te w Nowej Suchej czy Ołtarzewie. Wypadki te nie tylko niosą dramatyczne skutki dla ich uczestników, ale także generują ogromne koszty, sięgające dziesiątek milionów złotych, oraz znacząco zakłócają ruch kolejowy.
W najbliższym czasie planowana jest kampania edukacyjna mająca na celu zwiększenie świadomości kierowców i użytkowników dróg w kwestii bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych.
Równoległe podejście do modernizacji
Malepszak podkreśla, że rozwój kolei wymaga kompleksowego podejścia. Obejmuje to zarówno inwestycje niskokosztowe, organizacyjne, jak i te wymagające miliardowych nakładów finansowych. Z jednej strony konieczne jest budowanie nowych linii, takich jak połączenia Warszawy z Poznaniem czy Wrocławiem, a z drugiej – ciągłe udoskonalanie istniejącej infrastruktury.
Ważnym aspektem jest zmiana podejścia do problemów na kolei. Piotr Malepszak zwraca uwagę na potrzebę odrzucenia myślenia, że „tego się nie da zrobić” czy „zawsze tak było”. Nowoczesne podejście zakłada poszukiwanie efektywnych rozwiązań i maksymalizowanie możliwości istniejącego systemu.
Wypowiedź wiceministra Piotra Malepszaka pokazuje, jakie działania podejmowane są w celu poprawy polskiego systemu kolejowego. Eliminacja ograniczeń prędkości, zwiększenie punktualności, inwestycje w bezpieczeństwo na przejazdach oraz wprowadzenie cyklicznego rozkładu jazdy to tylko niektóre z kluczowych elementów strategii rozwoju. Dzięki kompleksowemu podejściu polska kolej ma szansę stać się bardziej konkurencyjna, efektywna i atrakcyjna dla pasażerów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze