Jak to jest z numerami pociągów?
Coraz więcej pasażerów jest zdezorientowanych informacjami na temat numerów pociągów – napisał poseł Michał Jaros w interpelacji do ministra infrastruktury.
I dodał, że bardzo często na tablicach i wyświetlaczach należących do spółki PKP PLK ostatnia cyfra pociągu różni się w porównaniu z tym, co podane jest na bilecie.
Problem
Jak wskazał poseł najczęściej problem ten pojawia się w przypadku połączeń realizowanych przez spółkę PKP Intercity. Błędne informacje w zakresie numeracji pociągów wywołują zaniepokojenie wśród pasażerów, w tym często osób z zagranicy, które nie znają realiów podróżowania polskimi kolejami. Tymczasem w przypadku np. linii lotniczych numer biletu jest taki sam jak na wyświetlaczach na lotnisku.
W odpowiedzi wiceminister Andrzej Bittel stwierdził, że PKP Intercity stosuje jednolitą numerację uruchamianych pociągów. Zgodnie z zasadą działania systemu rezerwacyjnego, każdy pociąg określany jest jednym numerem handlowym, pod którym dostępna jest rezerwacja miejsc. Z punktu widzenia PKP Intercity kluczowe jest zachowanie zgodności numeru pociągu, dlatego wykorzystywany jest on we wszystkich systemach zarządzanych przez Spółkę, m.in. na tablicach systemu informacji pasażerskiej na wagonach czy w rozkładach jazdy publikowanych na własnej stronie internetowej. Dotyczy to połączeń krajowych jak również międzynarodowych. Natomiast na wyświetlaczach informacji pasażerskiej na stacjach i dworcach kolejowych prezentowane są numery pociągów zgodne z numerami z konstrukcji rozkładu jazdy pociągów. Numer ten występuje w dwóch postaciach: parzystej i nieparzystej, a wykorzystanie każdego z nich zależy od kierunku, w którym porusza się pociąg po danej linii kolejowej. Numeracja ta nadawana jest w systemie SKRJ (System Konstrukcji Rozkładu Jazdy), natomiast opis zasad numeracji pociągów przedstawiony jest w Instrukcji o rozkładzie jazdy Ir-11 w postanowieniach art. 25. Dodatkowo dane prezentowane na wyświetlaczach są zgodne z dokumentem pn. „Wytyczne w sprawie elementów wykonawczych Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej i Infrastruktury towarzyszącej Ipi-6”. Analogicznie, te same dane o rozkładzie jazdy (a więc także numery pociągów) przekazywane są do lokalnych systemów dynamicznej informacji pasażerskiej.
Andrzej Bittel zapewnił, że Ministerstwo Infrastruktury zwróciło się do Spółek PKP PLK S.A. oraz PKP Intercity S.A. o podjęcie działań w celu opracowania możliwych rozwiązań, które ułatwiłyby korzystanie z pasażerskiego transportu kolejowego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze