Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jak prędkość na Y-greku wzrosła z 250 do 350 km/h?

inforail
28.07.2025 08:30
0 Komentarzy

Decyzja o zwiększeniu prędkości operacyjnej na trasie „Y” w ramach Kolei Dużych Prędkości (KDP) realizowanej przez Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to jeden z najważniejszych momentów dla przyszłości polskiego transportu szynowego.

Jak wynika z odpowiedzi Sekretarza Stanu Macieja Laska na interpelację posła Marcina Horały prędkość eksploatacyjna zostanie podniesiona z pierwotnie zakładanych 250 km/h (V250) do 350 km/h (V350), co oznacza istotne zmiany dla podróżnych, infrastruktury i rynku kolejowego.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści czasowe dla pasażerów przyniesie zwiększenie prędkości eksploatacyjnej z 250 do 350 km/h na trasie „Y”?
  2. Dlaczego spółka CPK zdecydowała się na analizę różnych wariantów prędkości w oparciu o modele transportowe i prognozy demograficzne?
  3. W jaki sposób podniesienie prędkości przełoży się na zapotrzebowanie na tabor oraz efektywność inwestycji w infrastrukturę kolejową?
Tunel KDP w Łodzi
Tunel KDP w Łodzi

Tylko na trasie „Y”: Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań

Zwiększenie prędkości eksploatacyjnej dotyczy wyłącznie linii KDP wchodzących w skład tzw. „igrek” – strategicznego układu łączącego Warszawę przez CPK i Łódź z Wrocławiem i Poznaniem. Decyzję podjął Pełnomocnik Rządu ds. CPK, a podstawą do jej wydania były analizy przeprowadzone przez spółkę CPK na jego zlecenie. Wykorzystano w nich m.in. Pasażerski Model Transportowy oraz modele mikrosymulacyjne, bazując na prognozach demograficznych GUS dla 2050 roku, zakładających spadek liczby ludności Polski do 33 milionów.

Efekty podniesienia prędkości – czas to konkurencyjność

Najważniejszą korzyścią ze zwiększenia prędkości przejazdu będzie skrócenie czasu podróży na kluczowych trasach. Przy V350, zamiast V250, zyski czasowe będą następujące:

  • Warszawa Centralna – Łódź Fabryczna: o 6 minut szybciej (konkurencja dla transportu drogowego i obecnych połączeń kolejowych – 65 min).
  • Warszawa Centralna – Wrocław Główny: o 15 minut szybciej (ważne dla rywalizacji z autostradą i lotnictwem; pozwoli osiągnąć cel poniżej 4 h do Pragi).
  • Warszawa Centralna – Poznań Główny: o 20 minut szybciej, do poziomu 1 h 40 min (istotne w kontekście konkurencji z A2 i linią nr 3).

Skrócenie czasu podróży przełoży się również na dłuższe relacje, np.:

  • Warszawa – Szczecin: około 3,5 godziny,
  • Warszawa – Berlin: nieco ponad 4 godziny,
  • oraz połączenia międzyregionalne: Białystok – Wrocław – Jelenia Góra, Kraków – Łódź – Poznań – Szczecin, Lublin – Wrocław/Poznań.

Efektywność i oszczędność – mniej taboru, więcej pasażerów

Analizy objęły również wpływ prędkości na parametry techniczno-operacyjne:

  • Warianty V300–V350 pozwalają na zmniejszenie zapotrzebowania na tabor brutto o 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) względem V250 – wyższa prędkość oznacza lepsze możliwości obiegowania składów.
  • Odnotowano także wzrost pracy przewozowej (pasażerokilometrów) i mobilności przy tej samej ofercie przewozowej.
  • Wyższe prędkości przekładają się na oszczędności czasu – liczone w pasażerogodzinach dla podróży służbowych, edukacyjnych i lotniczych – co jest istotnym elementem efektywności inwestycji.

Prędkość projektowa już od 2020 roku

Co istotne, prędkość projektowa linii „Y” wynosząca V350 była przyjmowana już od wczesnych etapów planowania od 2020 roku. Początkowo zakładano, że V250 będzie prędkością eksploatacyjną w momencie uruchomienia linii. Teraz zdecydowano, by w pełni wykorzystać potencjał projektowy.

Warto dodać, że zwiększenie maksymalnej prędkości nie ogranicza technicznej możliwości zatrzymywania się pociągów na stacjach pośrednich na linii „Y” lub jej łącznikach – projekt zakłada pełną elastyczność operacyjną.

KDP w wolnym rynku – CPK tworzy infrastrukturę, a nie wozi pasażerów

Spółka CPK nie będzie ani organizatorem, ani operatorem przewozów. Jej zadaniem jest budowa infrastruktury wysokich parametrów, z której korzystać będą przewoźnicy działający na liberalizowanym rynku kolejowym po 2030 roku. To oni zdecydują o rzeczywistej prędkości przejazdów i doborze taboru – w granicach dopuszczonych przez parametry linii.

Podjęcie decyzji o podniesieniu prędkości eksploatacyjnej do 350 km/h to logiczna konsekwencja dążenia do konkurencyjności polskiego transportu kolejowego na tle Europy. Projekt „Y” to nie tylko infrastruktura – to strategiczny krok w stronę efektywnej, szybkiej i nowoczesnej komunikacji międzymiastowej, która zbliży regiony i uczyni kolej realną alternatywą dla dróg i lotnictwa.

Komentarze