Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jak PKP Intercity dbają o czystość taboru?

inforail
23.12.2021 07:45
0 Komentarzy
Wiceminister Infrastruktury Andrzej Bittel, odpowiadając na interpelację poselską, przedstawił standardy utrzymanie w czystości taboru PKP Intercity.

Jak podał system opiera się na tzw. czyszczeniu stacjonarnym, realizowanym na stacjach postojowych i zwrotnych.

Trzy typy czyszczenia

W ramach czyszczeń stacjonarnych realizowane są trzy typy czyszczeń, zróżnicowane pod względem zakresu.

Najszerszym zakresem charakteryzuje się czyszczenie okresowe, przeprowadzane na każdym wagonie raz na kilkanaście dni w zależności od obiegu składu. Gruntownemu czyszczeniu podlegają wówczas wszystkie elementy we wnętrzu wagonu, w tym wykonywane jest odkurzanie podłóg, wykładzin i tapicerki foteli urządzeniem ssącym (a także uporządkowanie tych elementów, to jest doprowadzenie ich do stanu wyjściowego: fotele nierozłożone, podłokietniki podniesione), myte są też wszelkie wykładziny PCV, ścianki, okna oraz sufity. Ponadto realizowane jest mycie pudła wagonowego z zewnątrz.

Podstawowym, wykonywanym co do zasady po zakończeniu każdego kursu, rodzajem czyszczenia stacjonarnego jest czyszczenie codzienne. Ma ono podobny zakres do czyszczenia okresowego, z wyjątkiem wyłączenia spod czyszczenia pudła wagonowego z zewnątrz oraz niektórych elementów wyposażenia wnętrza, które z racji umiejscowienia nie są narażone na szybkie zabrudzenie (np. sufity, obudowy lamp). Podobnie jak w przypadku czyszczenia okresowego, do zakresu zalicza się odkurzanie podłóg, wykładzin i tapicerki foteli urządzeniem ssącym oraz ich uporządkowanie do stanu wyjściowego.

W przypadkach, gdy czas przejścia na stacji zwrotnej jest niewystarczający do wykonania pełnego czyszczenia codziennego (np. w przypadku opóźnienia pociągu), wykonywane jest tzw. czyszczenie pobieżne – w ramach którego przeprowadzane jest czyszczenie kluczowych z perspektywy pasażera elementów wagonu (m.in. opróżnianie śmietniczek, oczyszczenie i uporządkowanie foteli, czyszczenie toalet).

Czynności dodatkowe

Ponadto, w ramach czyszczenia stacjonarnego przewidziane są tzw. czynności dodatkowe, które, dla zapewnienia odpowiedniego standardu podróżnym, mogą być zlecane dodatkowo (niezależnie od rodzaju czyszczenia). Do czynności dodatkowych zalicza się m.in. pranie wykładziny, pranie tapicerki foteli, usuwanie napisów ze ścian, udrażnianie rur spustowych WC, mycie pudła wagonowego z zewnątrz itp.

Niezależnie od czyszczeń stacjonarnych, na wybranych pociągach (to jest na pociągach kategorii EIP i wybranych EIC) wykonywana jest usługa utrzymania czystości taboru w trakcie jazdy, polegająca na tym, że dedykowany pracownik serwisu sprzątającego na bieżąco dba o czystość na pokładzie pociągu, np. opróżniając śmietniczki, usuwając miejscowe plamy i zabrudzenia powstałe w trakcie kursu, przeprowadzając regularne sprzątanie toalet. Poza wskazanymi powyżej rodzajami czyszczeń, PKP Intercity regularnie zleca dezynfekcję posiadanego taboru – metodą przecierania elementów, z którymi pasażerowie mają styczność (poręcze, klamki, uchwyty, stoliki itp.) oraz metodą zamgławiania wagonów, polegającą na rozproszeniu wewnątrz wagonu środka dezynfekującego w postaci mikroskopijnych cząstek (sucha mgła) rozprzestrzeniających się po całym wnętrzu i docierających do każdego fragmentu przestrzeni, nawet do szczelin niedostępnych tradycyjnymi metodami.

Jak zapewnił Andrzej Bittel PKP Intercity stosuje te same standardy czyszczeń do każdego rodzaju taboru

Komentarze