Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Instytut Kolejnictwa modernizuje zasilanie trakcji na torze doświadczalnym w Żmigrodzie. Przetarg „zaprojektuj i wybuduj”

inforail
05.11.2025 10:30
0 Komentarzy

Instytut Kolejnictwa ogłosił postępowanie na modernizację układu zasilania trakcji elektrycznej na terenie Ośrodka Eksploatacji Toru Doświadczalnego w Żmigrodzie.

Zamówienie ma formułę „zaprojektuj i wybuduj” i obejmuje pełny cykl prac: od przygotowania dokumentacji projektowej i kosztorysowej, przez uzyskanie wymaganych uzgodnień i decyzji administracyjnych, po roboty budowlane, uruchomienie nowoczesnych systemów zabezpieczeń, automatyki oraz sterowania, a na dokumentacji powykonawczej i szkoleniach dla pracowników kończąc.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla działalności badawczej Instytutu Kolejnictwa przyniesie modernizacja układu zasilania trakcji elektrycznej w Żmigrodzie?
  2. Jakie wymagania muszą spełnić wykonawcy, by wziąć udział w przetargu na modernizację toru doświadczalnego?
  3. Kiedy planowane jest zakończenie prac związanych z modernizacją infrastruktury elektrotrakcyjnej w Ośrodku Eksploatacji Toru Doświadczalnego w Żmigrodzie?

Lokalizacja i cel inwestycji

Oferty można składać do 19 listopada 2025 r., zakończenie realizacji przewidziano do 15 maja 2027 r., a jedynym kryterium oceny pozostaje cena.

Prace prowadzone będą w Ośrodku Eksploatacji Toru Doświadczalnego w Bychowie pod Żmigrodem. Celem modernizacji jest unowocześnienie infrastruktury elektrotrakcyjnej wykorzystywanej do badań i testów, zwiększenie niezawodności zasilania oraz stworzenie lepszych warunków do prowadzenia prób eksploatacyjnych.

Zakres zamówienia

Wykonawca przygotuje komplet dokumentacji projektowej i kosztorysowej, uzyska pozwolenie na budowę lub dokona zgłoszeń, zrealizuje roboty na podstawie własnych projektów, wdroży systemy zabezpieczeń, automatyki i sterowania zasilaniem oraz siecią trakcyjną, a następnie opracuje dokumentację powykonawczą. Przewidziano także szkolenie do pięciu pracowników zamawiającego z obsługi i utrzymania wdrożonych rozwiązań, trwające co najmniej dziesięć godzin.

Prawo opcji

Zamawiający zastrzegł możliwość rozszerzenia zakresu o rozbudowę rozdzielnic potrzeb własnych w standardach 220 V DC i 230 V AC oraz o profilowanie sieci trakcyjnej. Decyzja o skorzystaniu z opcji zapadnie w formie pisemnego zlecenia, a maksymalna wartość tych prac wynosi 1,29 mln zł.

Tor testowy w Żmigrodzie
Tor testowy w Żmigrodzie

Tryb, terminy i język postępowania

Postępowanie prowadzone jest w trybie podstawowym, bez podziału na części i bez ofert wariantowych, z komunikacją w języku polskim. Otwarcie ofert nastąpi 19 listopada 2025 r. o 10:15, termin związania ofertą upływa 18 grudnia 2025 r., a postępowanie nie jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej.

Warunki udziału i wymagane doświadczenie

Startować mogą wykonawcy niepodlegający wykluczeniu, którzy wykażą odpowiednią zdolność techniczną i zawodową. Wymagane jest doświadczenie w postaci co najmniej dwóch zrealizowanych w ostatnich pięciu latach inwestycji dotyczących budowy lub modernizacji podstacji zasilających sieć trakcyjną oraz minimum trzech zamówień projektowych o wartości nie mniejszej niż 600 tys. zł netto każde, związanych z budową lub modernizacją kolejowych podstacji trakcyjnych. Zespół kluczowy powinien obejmować koordynatora projektu z praktyką w prowadzeniu zespołów projektowych i dorobkiem obejmującym rozdzielnice 15/20 kV, 3 kV DC oraz nN DC/AC i zasilacze sieci trakcyjnej, głównego projektanta z uprawnieniami bez ograniczeń w specjalności elektroenergetycznej i doświadczeniem w projektowaniu linii SN, projektantów instalacyjnych z kompetencjami i praktyką w automatyce zabezpieczeniowej i sterowniczej rozdzielni prądu stałego, a także projektanta instalacyjnego i kierownika budowy z właściwymi uprawnieniami. Wymagane są ponadto kwalifikacje eksploatacyjne i dozorowe dla personelu przy urządzeniach o napięciu co najmniej 20 kV. Zamawiający dopuszcza równoważne uprawnienia wydane według wcześniejszych przepisów lub w państwach EOG i Szwajcarii, zgodnie z polskim prawem.

Dokumenty, wadium i zabezpieczenia

Do oferty należy dołączyć koncepcję wykonania zamówienia zgodną z programem funkcjonalno-użytkowym. Przewidziano obowiązek wniesienia wadium przed terminem składania ofert oraz zabezpieczenia należytego wykonania umowy. W dniu podpisania umowy wykonawca przedstawi polisę OC na sumę co najmniej 25 mln zł. W ciągu siedmiu dni roboczych od zawarcia umowy wykonawca wspólnie z zamawiającym przygotuje harmonogram rzeczowo-finansowy. Rozliczenia będą prowadzone fakturami częściowymi odpowiadającymi kamieniom milowym, obejmującymi zakończone etapy projektowe, dostawę kluczowych urządzeń do podstacji trakcyjnej, modernizację sieci trakcyjnej oraz pozostałe roboty.

Zmiany umowy i elastyczność realizacji

Umowa może zostać zmodyfikowana w granicach przewidzianych prawem zamówień publicznych, między innymi w razie zmian stawki VAT, pojawienia się okoliczności nieprzewidzianych, konieczności wykonania robót zamiennych lub dodatkowych, kolizji z pracami innych podmiotów, niekorzystnych warunków atmosferycznych, awarii niezawinionych przez wykonawcę czy działań organów władzy publicznej. Zamawiający nie przewiduje zaliczek, dopuszcza natomiast wybór oferty z możliwością negocjacji.

Komentarze