Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

II Kongres Rozwoju Kolei: Rząd dołoży wszelkich starań, żeby CPK powstał

inforail
29.01.2020 14:55
0 Komentarzy

Rząd dołoży wszelkichstarań, żeby powstał Centralny Port Komunikacyjny – mówił premier MateuszMorawiecki w środę podczas II Kongresu Rozwoju Kolei „Przyszłość iPerspektywy”, na którym zaprezentowano także propozycję korytarzy dlanowych linii kolejowych do lotniska.

Żeby wejść w XXI wiek, potrzebujemy przełomutechnologicznego i rozwoju opartego o nowe założenia komunikacyjne iinfrastrukturalne – stwierdził premier. Takim założeniem jest Centralny PortKomunikacyjny (CPK) – dodał.

Morawiecki mówił, że CPK „to serce” Strategii narzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. „To zasadnicza część naszego rozwojugospodarczego i jako taka ma najwyższy priorytet rządu polskiego” -deklarował.

Premier zapewnił, że „rząd dołoży wszelkich starań,żeby CPK powstał”. „Żeby w ciągu najbliższych lat przejść przez teetapy, które czasami są trudniejsze od tej fizycznej budowy, czyli etap zgódśrodowiskowych, wszelkiego rodzaju zgód administracyjnych, (…) w tym równieżunijnych” – powiedział.

Dodał, że ważne jest też wpisanie tej inwestycji w systempołączeń transeuropejskich. „Polska w ten sposób stanie się jednym zkluczowych hubów komunikacyjnych – centrów komunikacyjnych, handlowych igospodarczych” – zaznaczył premier.

Wagę CPK jako silnika rozwoju polskiej gospodarki podkreślałna Kongresie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. „Centralny PortKomunikacyjny jest szczególnie ważny jako swoisty silnik rozwoju polskiejgospodarki” – ocenił. „Jestem przekonany, że polscy producencipodołają. (…) Jako organizator tych przetargów mamy prawo, zgodnie zobowiązującymi normami, tak opisać przedmiot zamówienia, by dać szansegospodarce narodowej” – powiedział.

„Jesteśmy pewni, że polscy producenci przez najbliższelata nigdy nie będą mieli okazji do tego, żeby prosić o zamówienia. (…) Mogąbyć tego pewni, że mają konkretne perspektywy biznesowe, począwszy od kopalni,które zajmują się produkcją kruszyw niezbędnych do tego, żeby powstały nasypyszlaków kolejowych, przez producentów podkładów kolejowych, wszystkich tych,którzy zajmują się przetwarzaniem stali na potrzeby zabudowy sieci kolejowych,tych, którzy zajmują się nowoczesną automatyką, technologiami informatycznymiczy obszarem zabezpieczenia szlaków kolejowych” – wymienił Adamczyk.

Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel mówił,że do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego trzeba będzie zmodernizować izbudować w sumie ok. 5 tys. km torów. „Około 5 tys. km linii kolejowychbędzie związanych z CPK. Będzie to 1,5 – 1,6 tys. km linii nowych i ok. 3,5tys. km. linii modernizowanych” – powiedział obecny na Kongresie Merchel.Dodał, że obecnie polscy wykonawcy – firmy z polskim kapitałem albo z kapitałemczęściowo zagranicznym, ale takie, które mają w Polsce oddziały – stanowią80-90 proc. firm wykonujących prace dla PKP PLK. „Jedynie kilka,kilkanaście procent firm to spółki z kapitałem tylko zagranicznym” -wskazał.

„Zauważamy już drugi rok z rzędu, że coraz więcejpolskich firm startuje w przetargach, które wcześniej były podwykonawcami”- powiedział prezes PKP PLK.

Według wiceministra infrastruktury Marcina Horały, któryjest także pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP,zgłaszają się już pierwsze firmy, które chcą sfinansować budowę CPK.”Zainteresowanie finansowaniem projektu CPK na rynku już jest bardzospore. Już się zgłaszają, już są chętni” – powiedział. „To nie jestjeszcze moment, kiedy budujemy model finansowy, ale tu problemu niebędzie” – ocenił.

Spółka CPK zaprezentowała też na Kongresie projektStrategicznego Studium Lokalizacyjnego, które stanowi nowy etap procesuplanistycznego Programu Kolejowego CPK. Jak podano w komunikacie spółki,opracowanie zawiera mapy korytarzy dla nowych linii kolejowych prowadzących doplanowanego lotniska i szczegółowy plan budowy ponad 1600 km nowych liniikolejowych. „Mają one charakter orientacyjny. Ostateczny przebieg dlakażdej z nich będzie zależał m.in. od wyników konsultacji społecznych, badańśrodowiskowych i szczegółowych uwarunkowań technicznych” – wyjaśniłHorała, cytowany w komunikacie CPK.

Centralny Port Komunikacyjny – według rządu – ma byćnajważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną – węzłem przesiadkowym, któryzintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK ma powstać 37 km nazachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha; w pierwszym etapie będzie mógłobsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. Zgodnie zzapowiedziami, sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.

Spółka CPK planuje lotnisko na terenie gmin Baranów, Teresini Wiskitki – między Warszawą i Łodzią. To obszar w większości rolniczy, w dużymstopniu niezabudowany.

Komentarze