Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

II Kongres Rozwoju Kolei: Do 2023 roku inwestycje na kolei za 100 mld zł

inforail
03.02.2020 14:15
0 Komentarzy

Grupa PKP realizujewłaśnie swój największy program inwestycyjny, który pochłonie 100 mld zł do2023 roku. Inwestycje te wpływają na poprawę komfortu podróży i wzrost liczbypasażerów, a także na zwiększenie ilości przewozów towarowych – uznaliuczestnicy II Kongresu Rozwoju Kolei w Warszawie.

„Wzrost liczby pasażerów to najlepszy prognostyk tego, cosię będzie działo po zakończeniu Krajowego Programu Kolejowego w 2023 roku” –powiedział Tomasz Buczyński, dyrektor Departamentu Kolejnictwa w MinisterstwieInfrastruktury. Według niego do dalszej poprawy funkcjonowania transportu pasażerskiegoprzyczyni się modernizacja dworców, a także planowana budowa Centralnego PortuKomunikacyjnego.

Jak zapowiedział Buczyński, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.planują dalszy rozwój infrastruktury kolejowej. „Przykładem może być projektRail Baltica, gdzie będzie budowana dodatkowa łącznica dla pociągów towarowych”– dodał. W jego opinii wkrótce zyskają też przewozy towarowe, dzięki realizacjiprogramów zakładających wzrost prędkości z 27 km/h do ponad 40 km/h. „Czasprzejazdu jest jednym z kluczowych determinantów, jeśli chodzi o współczesnąlogistykę” – podkreślił Tomasz Buczyński.

Prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński wskazywał na priorytetowetraktowanie klientów. „Opiekujemy się naszym klientem jeszcze przed wyboremśrodka transportu. Od roku funkcjonuje Wspólny Bilet, który można kupić zarównow kasach, jak i w wersji mobilnej. Wystarczy podać skąd i dokąd chcemypojechać, nie przejmujemy się wyborem przewoźników, to system podpowiada namnajlepsze i najtańsze połączenie. Obowiązuje degresywna taryfa – im dalejjedziesz, tym taniej płacisz” – tłumaczył Mamiński.

Przedstawił też plany związane z modernizacją dworców. Do2023 roku PKP S.A odda do użytku 200 nowoczesnych dworców, wśród których 105jest objętych opieką konserwatora zabytków. „Poprawiając komfort obsługipasażera odtwarzamy dziedzictwo kulturowe. Przywracamy do świetności piękneobiekty architektoniczne” – zaznaczył prezes Mamiński. Jak podkreślił, dworcedzięki współpracy z jednostkami samorządowymi stają się mini-centramikulturalnymi, w których znajdują się świetlice, sale widowiskowe, miejsca, wktórych spotykają się mieszkańcy w ramach programu senioralnego.

Przybliżył też uczestnikom konferencji autorski program PKPS.A – Innowacyjne Dworce Systemowe. „Dziś 40 Innowacyjnych Dworców Systemowychjest w trakcie realizacji, stosowane są w nich nowoczesne rozwiązaniaekologiczne: pompy ciepła, panele fotowoltaiczne, oświetlenie LEDowe,wykorzystanie wody deszczowej. Zapewniają one także obsługę pasażera zniepełnosprawnościami – mówił prezes PKP S.A. – Zapadła decyzja, że zaczynamyprzygotowanie dokumentacyjne kolejnych 150 dworców” – uzupełnił.

Z kolei Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich LiniiKolejowych S.A. poinformował, że do 2023 roku spółka przeznaczy prawie 76 mldzł na inwestycje w ramach Krajowego Programu Kolejowego. „Na 9 tys. km torówprzewidzianych do modernizacji w ramach KPK, zmodernizowaliśmy już 3,7 tys.” –wyliczał prezes PLK.

Merchel podkreślił też znaczenie rozwoju koleiaglomeracyjnej dla ruchu pasażerskiego. „W Warszawie w 2018 r otworzyliśmylinię obwodową, którą codziennie przemieszczają się dziesiątki tysięcypasażerów. Zmodernizowaliśmy również linię Warszawa Włochy – GrodziskMazowiecki. Remontujemy linię średnicową w Krakowie, budujemy tam także nowetory dla kolei aglomeracyjnej – mówił Ireneusz Merchel. Kolej aglomeracyjnajest też na etapie przygotowania w Rzeszowie i w Szczecinie, planuje się ją weWrocławiu, Poznaniu”.

Inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego wyrównują takżedostępność komunikacyjną w Polsce. Dzięki wykonanym przez PKP Polskim LiniomKolejowym S.A. pracom, kolej powróciła do 11 miejscowości m.in. Lubina,Knurowa, Buska Zdroju. Na finiszu jest odbudowa linii w Mielcu, modernizowanajest linia Ostrołęka-Chorzel i Lewki-Hajnówka. Na kolejową mapę Polski powrócijeszcze kilkanaście połączeń.

PKP Intercity, kolejna spółka należąca do Grupy PKP,wykonuje obecnie plan modernizacji i zakupu taboru na kwotę 7 mld zł.”Podpisane kontrakty opiewają na ponad 4 mld zł. Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielskirealizuje innowacyjne projekty wagonowe, Stadler dostarczy 12 EZT-ów.Zwiększanie liczby pociągów powoduje, że powiększy się liczba przewożonychpasażerów – stwierdził Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity S.A. – Wspólnie zpozostałymi spółkami Grupy PKP realizujemy działania, zmierzające do tego, bypasażer, który przychodzi na dworzec był otoczony opieką od początku do końca”– dodał.

Do poprawy efektywności towarowych przewozów kolejowych mająsię przyczynić przewozy intermodalne (wykorzystujące więcej niż jeden rodzajtransportu). „Poprawiamy przepustowość, zwiększamy prędkości na szlakuPółnoc-Południe, żeby sprostać oczekiwaniom klienta. Realizujemy zakup ponad 1tys. platform, które będą wypełniały nasze zapotrzebowanie na przewozy intermodalne.Inwestujemy również w zakup nowych lokomotyw, które będą znacznie szybciejprowadziły ładunki po odnowionych torach” – wyliczał Grzegorz Fingas, członekZarządu PKP Cargo S.A.

Jego zdaniem dziś przewozy intermodalne to kilkanaścieprocent w skali kraju, na Zachodzie jest to kilkadziesiąt procent. W dalszejperspektywie powinny one wypełnić lukę po przewozach masowych, które będązmniejszane.

Komentarze