ICE 3neo już kursuje między Berlinem a Amsterdamem. Wcześniej niż planowano
Deutsche Bahn oficjalnie uruchomiła nową generację pociągów dużych prędkości ICE 3neo na trasie Berlin–Amsterdam, zastępując stopniowo wysłużone składy Intercity.
Pierwszy pociąg odjechał z Berlina w środę 24 września o godz. 14:06. Od 1 listopada 2025 wszystkie kursy tej linii mają być realizowane wyłącznie przez ICE 3neo.
Rozkład jazdy:
- Jakie udogodnienia i rozwiązania technologiczne oferuje nowy pociąg ICE 3neo w porównaniu z dotychczas używanymi składami Intercity?
- Dlaczego Deutsche Bahn zdecydowała się wcześniej wprowadzić pociągi ICE 3neo na trasę Berlin–Amsterdam i jakie znaczenie ma to dla pasażerów?
- W jaki sposób wprowadzenie ICE 3neo wpłynie na komfort podróży i rozwój transgranicznej sieci kolejowej między Niemcami a Holandią?
Nowa generacja
Od końca września 2025 roku pasażerowie podróżujący między Berlinem a Amsterdamem mogą korzystać z najnowszych pociągów dużych prędkości Deutsche Bahn – ICE 3neo. Nowe składy, należące do serii DB-Baureihe 408 (Velaro MS), zastępują stopniowo wysłużone Intercity, które przez lata obsługiwały to popularne połączenie. Pierwszy ICE 3neo wyruszył z Berlina 24 września o godzinie 14:06 w kierunku Amsterdamu. Pełne przejście na nowy tabor ma nastąpić 1 listopada 2025 roku, kiedy wszystkie kursy Berlin–Hannover–Amsterdam będą realizowane wyłącznie w standardzie ICE.
Deutsche Bahn przyspieszyła wprowadzenie nowego pociągu, tłumacząc decyzję chęcią podniesienia komfortu podróży jeszcze przed planowaną zmianą rozkładu.
-„Jesteśmy dumni, że nasz flagowy pociąg ICE 3neo pojawił się na tej trasie wcześniej niż zakładaliśmy. Dla pasażerów to ogromny krok naprzód pod względem wygody i niezawodności” – powiedziała Stefanie Berk, członkini zarządu DB Fernverkehr odpowiedzialna za marketing i sprzedaż.
Trochę techniki
Nowy pociąg oferuje 439 miejsc – 99 w pierwszej klasie i 340 w drugiej. Na pokładzie znajduje się restauracja z 16 miejscami oraz bistro, a we wszystkich wagonach wprowadzono rozwiązania poprawiające komfort i ergonomię. Każde miejsce wyposażone jest w gniazdko i uchwyt na tablet, w oknach zastosowano szkło przepuszczające sygnał GSM, a oświetlenie automatycznie dostosowuje się do pory dnia. Wnętrze, zaprojektowane w nowej stylistyce z wykorzystaniem drewna i materiałów tekstylnych, ma bardziej przytulny i nowoczesny charakter. Wprowadzono też udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, w tym nowy podnośnik dla wózków inwalidzkich i bezdotykowe systemy obsługi toalet.
Decyzja o wcześniejszym wdrożeniu ICE 3neo ma także wymiar operacyjny. Pierwotnie na trasie Berlin–Amsterdam miały pojawić się pociągi nowej serii ICE L produkcji Talgo, jednak ze względu na opóźnienia w dostawach Deutsche Bahn zdecydowała się czasowo zastąpić je sprawdzonym modelem 3neo. Pociągi te są już znane pasażerom z tras Frankfurt–Bruksela i Frankfurt–Amsterdam, gdzie odnotowano znaczną poprawę punktualności i spadek liczby awarii.
Nowe ICE 3neo łączą Berlin i Amsterdam sześć razy dziennie w obu kierunkach. Podróż trwa około sześciu godzin, a przejazdy przez Hannover pozostają częścią stałej siatki połączeń. Pociągi początkowo kursują jeszcze pod numeracją Intercity, aby zachować ważność wcześniej zakupionych biletów. Od listopada wszystkie kursy będą już w pełni oznaczone jako ICE.
Wprowadzenie ICE 3neo oznacza nie tylko poprawę jakości podróży, ale również ważny krok w kierunku modernizacji transgranicznej sieci kolejowej między Niemcami a Holandią. Choć liczba miejsc w nowych składach jest mniejsza niż w starych Intercity, Deutsche Bahn stawia na wyższy standard usług i niezawodność taboru. Dla pasażerów oznacza to ciszę, stabilne połączenie internetowe, lepszą informację pokładową i bardziej spójny system rezerwacji miejsc.
ICE 3neo – dane techniczne i udogodnienia
Parametr | Wartość / Informacja |
---|---|
Typ pojazdu | ICE 3neo (DB-Baureihe 408, Velaro MS) |
Długość składu | ok. 200 metrów |
Miejsca siedzące | 439 (99 w 1. klasie, 340 w 2. klasie) |
Prędkość maksymalna | 320 km/h (w praktyce ograniczona do 300 km/h) |
Gastronomia na pokładzie | Wagon restauracyjny (16 miejsc), bistro |
Miejsca na rowery | Dostępne w każdym składzie |
Dostępność | Podnośnik (hublift) dla wózków inwalidzkich |
Nowości w wyposażeniu:
- Mobilny internet i okna przepuszczające sygnał GSM
- Tabletholdery i gniazdka przy każdym miejscu (także w 2. klasie)
- Podświetlane, nowoczesne regały bagażowe
- Oświetlenie LED dopasowane do pory dnia
- Informacyjne monitory w całym pociągu
- Ciche wnętrze, nowa tapicerka i wystrój (od 17. składu)
Komentarze