Hybrydy PKP Intercity nie pojadą do Helu. Dlaczego?
Do ministra infrastruktury wpłynęła interpelacja złożona przez posła Łukasza Kmitę, dotycząca planowanych tras, na których kursować mają hybrydowe zespoły trakcyjne (HZT) zamówione przez PKP Intercity.
Parlamentarzysta zwraca uwagę, że według dotychczasowych planów nowe pojazdy nie będą obsługiwać tras prowadzących na Półwysep Helski, mimo że to właśnie tam ich wykorzystanie byłoby szczególnie uzasadnione.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego w planach PKP Intercity zabrakło połączeń hybrydowych pociągów z Półwyspem Helskim, mimo że trasa ta wydaje się idealna do obsługi tego typu składow?
 - Czy Ministerstwo Infrastruktury rozważa ponowną analizę tras hybrydowych zespołów trakcyjnych, by włączyć do nich Hel, Władysławowo i Puck?
 - Czy nowe połączenia HZT i SZT na Półwysep Helski mogłyby ruszyć już w rozkładzie jazdy 2026/2027 i funkcjonować przez cały sezon turystyczny od maja do września?
 
Hybrydowe Impulsy dla PKP Intercity
Jak przypomina poseł Kmita, PKP Intercity wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury zaprezentowały niedawno sieć tras, na które wyjadą nowe Impulsy produkcji Newagu z Nowego Sącza oraz dzierżawione jednostki spalinowe. Pierwszy z 35 hybrydowych pojazdów ma zostać przekazany przewoźnikowi na początku 2027 roku, a ostatnie dostawy zakończą się do końca czerwca 2029 roku.
Nowoczesne zespoły trakcyjne HZT mają umożliwić płynne przejście z zasilania elektrycznego na spalinowe bez konieczności wymiany lokomotywy, co znacznie skraca czas przejazdu i zwiększa efektywność przewozów na trasach niezelektryfikowanych.
Półwysep Helski pominięty w planach
Według interpelacji, z przygotowanej przez PKP Intercity wizualizacji wynika, że aż pięć planowanych tras HZT kończyć się będzie na stacji Gdynia Główna. To oznacza, że Puck, Władysławowo i Hel – popularne miejscowości turystyczne regionu Pomorza – nie znajdą się w zasięgu nowych pociągów.
Poseł podkreśla, że zastosowanie hybrydowych składów pozwoliłoby uniknąć długich przerw technicznych, wynikających z konieczności zmiany lokomotywy elektrycznej na spalinową. Dzięki temu podróż z południa Polski na Hel mogłaby zostać skrócona nawet o pół godziny.
– Uruchomienie połączeń HZT i SZT na trasie do Helu nie tylko poprawiłoby komfort podróży, ale też wsparłoby promocję krajowej turystyki – argumentuje Kmita.
Pytania do ministra infrastruktury
W interpelacji parlamentarzysta zwrócił się do ministra infrastruktury o wyjaśnienia i ponowną analizę planów tras hybrydowych pociągów. Pyta między innymi:
- Dlaczego żaden z planowanych składów HZT nie dojedzie do Helu i Władysławowa?
 - Czy ministerstwo dostrzega, że takie rozwiązanie mogłoby znacząco skrócić czas podróży i poprawić efektywność połączeń?
 - Czy zostanie przeprowadzona ponowna analiza obsługi Półwyspu Helskiego nowymi składami oraz czy ewentualne połączenia mogłyby ruszyć już w rozkładzie jazdy 2026/2027?
 
Poseł sugeruje także, aby ewentualne kursy hybrydowych pociągów uruchamiać nie tylko w okresie wakacyjnym, ale od maja do końca września, co pozwoliłoby lepiej obsłużyć zwiększony ruch turystyczny na Pomorzu.
Apel o uwzględnienie Helu w strategii połączeń
Zdaniem Łukasza Kmity, rezygnacja z włączenia Półwyspu Helskiego w sieć tras HZT to decyzja niezrozumiała zarówno z perspektywy logistycznej, jak i turystycznej. Parlamentarzysta oczekuje, że Ministerstwo Infrastruktury i PKP Intercity ponownie przeanalizują możliwości wydłużenia kursów nowych pociągów tak, aby objąć nimi region nadmorski.
Nowe składy Impuls miałyby stanowić symbol nowoczesnej, elastycznej kolei, która potrafi dostosować się do potrzeb podróżnych, a nie tylko do ograniczeń infrastrukturalnych.
Czekamy na stanowisko resortu w tej sprawie, będziemy do niej wracać.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
- 
		
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok - 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok - 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok - 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok - 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok 






                            
                            
                            
			
			
			
			
			








Komentarze