Gliwice chcą nowych przystanków i lepszej kolei
Gliwice, Województwo Śląskie, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia oraz Koleje Śląskie wspólnie apelują do PKP Polskich Linii Kolejowych o modernizację infrastruktury kolejowej oraz budowę nowych przystanków w mieście.
Wspólne stanowisko tych instytucji to wyraźny sygnał, że projekt poprawy transportu publicznego na Śląsku nie jest tylko deklaracją, ale realnym planem działania.
Rozkład jazdy:
- Jakie konkretne działania planują podjąć samorządy i Koleje Śląskie w celu poprawy infrastruktury kolejowej w Gliwicach?
- Dlaczego budowa nowych przystanków i rewitalizacja linii nr 200 są tak istotne dla miasta Gliwice i całego regionu?
- Jakie znaczenie ma planowana baza Kolei Śląskich na terenach pokopalnianych i jakie podmioty są zaangażowane w jej realizację?
Trzy nowe przystanki i rewitalizacja linii nr 200
Podczas spotkania w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego przedstawiciele czterech kluczowych partnerów podpisali wspólne stanowisko, w którym domagają się od PKP PLK m.in. modernizacji linii kolejowej nr 200 (prowadzącej z centrum Gliwic do dawnej kopalni Sośnica i dalej w kierunku Bojkowa) oraz przejęcia przez państwową spółkę infrastruktury dawnej linii piaskowej nr 306. Szczególnie istotnym elementem planu jest budowa trzech nowych przystanków kolejowych w Gliwicach – przy ulicach Sikorskiego, Usługowej i Bojkowskiej.
– Nowa infrastruktura pozwoli uruchomić długo wyczekiwane połączenia aglomeracyjne Gliwice–Pyskowice, a w przyszłości również Gliwice–Knurów – zaznaczyła wiceprezydent Gliwic Agnieszka Dylewska, reprezentująca miasto w zespole roboczym. – To nie tylko poprawa komunikacji, ale i impuls do rewitalizacji zdegradowanych terenów.
Plan zakłada również przekształcenie terenów pokopalnianych w rejonie linii nr 200 na potrzeby drugiej bazy technicznej Kolei Śląskich. Obiekt ten ma służyć obsłudze nowoczesnego taboru przewoźnika, a także pobudzić gospodarczo zdegradowane obszary. Zainteresowanie inwestycją już wyraziły lokalne firmy logistyczne. W sprawę zaangażowała się również Polska Grupa Górnicza – podpisano list intencyjny, a rozmowy na temat przekazania gruntów są w toku.
– Infrastruktura kolejowa w tym rejonie musi zostać zrewitalizowana. Tylko wtedy baza i nowe połączenia będą miały sens – podkreśla wicemarszałek województwa Grzegorz Boski. – Liczymy, że PKP PLK dostrzeże wagę tej inwestycji nie tylko dla Gliwic, ale i dla całego regionu.
Realizacja w perspektywie 2026 roku
Inwestycja nie jest już na etapie wstępnych analiz. W skład powołanego zespołu roboczego weszli: wicemarszałkowie województwa Leszek Pietraszek i Grzegorz Boski, prezes Kolei Śląskich Krzysztof Klimosz, wiceprezydent Gliwic Agnieszka Dylewska, wiceprzewodniczący Metropolii GZM Grzegorz Kwitek oraz wiceprezes PGG Bartosz Kępa. Grupa będzie spotykać się co dwa tygodnie, a celem jest przygotowanie inwestycji do realizacji w II kwartale 2026 roku.
Czas na decyzję PKP PLK
Wszystkie zaangażowane samorządy i spółki – Gliwice, Województwo Śląskie, GZM oraz Koleje Śląskie – zadeklarowały pełną gotowość do realizacji projektu. Teraz kluczowy ruch należy do PKP Polskich Linii Kolejowych – to od ich decyzji zależy, czy ambitne plany doczekają się realizacji w najbliższych latach.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze