Gdzie i w jakich przypadkach zatrzymują się pociągi dalekobieżne?
Odpowiadając na interpelację w sprawie zatrzymywania się pociągów PKP Intercity na stacji Radom Gołębiów wiceminister infrastruktury wyjaśnił ogólne zasady odnoszące się di zatrzymań składów dalekobieżnych.
Potrzebne jest uzasadnienie takiego postoju.
Cele
Głównym celem pociągów dalekobieżnych jest zapewnienie dogodnego czasu przejazdu pomiędzy dużymi ośrodkami miejskimi – podał Andrzej Bittel. Z tego względu pociągi te charakteryzują się ograniczoną liczbą postojów, wprowadzanych podstawowo w największych miastach, na stacjach węzłowych, miastach powiatowych oraz miejscowościach generujących duży ruch turystyczny. Zwykle główne stacje są również miejscem realizacji skomunikowań pomiędzy pociągami różnych relacji, a także zapewniają najlepsze warunki oczekiwania dla podróżnych na połączenie oraz posiadają często jedyną w miejscowości obsługę kasową i informacyjną.
Zatrzymania pociągów dalekobieżnych na innych niż główne stacje/przystanki osobowe w danej miejscowości mają uzasadnienie tylko w określonych przypadkach, np. na końcówkach tras, gdzie wydłużenie czasu przejazdu ma marginalne znaczenie dla większości podróżnych bądź w miejscach, w których układ linii kolejowych uniemożliwia lub mocno utrudnia zatrzymywanie przelotowych pociągów na głównej stacji w mieście, albo tam, gdzie główna stacja jest znacznie oddalona od centrum miejscowości.
Tylko na jednej stacji
Andrzej Bittel wskazał, że istnieją miasta, w których pociągi uruchamiane przez PKP Intercity S.A. realizują postoje tylko na jednej stacji, np. Poznań, Katowice czy Kielce. Przystanek Radom Gołębiów zlokalizowany jest w odległości 3,5 km od stacji Radom Główny i nie zapewnia skomunikowań z połączeniami w innych kierunkach. Posiada on natomiast bogatą ofertę połączeń regionalnych. Dodatkowo, przystanek ten położony jest na skraju osiedli Gołębiów i Nad Potokiem, które są bardzo dobrze skomunikowane z centrum miasta i dworcem głównym komunikacją miejską. Ponadto, długość peronów przy przystanku (200 m) umożliwia obsługę trzema połączonymi jednostkami typu EN57 albo dwiema typu 45WE (posiadanymi przez regionalnego przewoźnika Koleje Mazowieckie), ale tylko jednym składem dalekobieżnym typu ED160/ED161 albo pociągiem złożonym z lokomotywy i maksymalnie 7-8 wagonów – w konsekwencji zatrzymywanie pociągów dalekobieżnych na tym przystanku powodowałoby problemy w przypadku wzmocnień pociągów w szczytach przewozowych.
Wszystkie przejeżdżające przez ww. przystanek pociągi dalekobieżne kursują w przelotowych relacjach, takich jak: Olsztyn – Kraków, Warszawa – Przemyśl, Kraków – Kołobrzeg, i ewentualny dodatkowy ich postój spowoduje wydłużenie czasu podróży dla kilku tysięcy pasażerów dziennie, przy minimalnych korzyściach dla mieszkańców Radomia.
Powyższe argumenty jednoznacznie wskazują, że przystanek osobowy Radom Gołębiów charakteryzuje się regionalnym potencjałem obsługi pasażerów. W związku z powyższym zatrzymanie pociągów dalekobieżnych na przedmiotowym przystanku nie jest planowane. Rozważane jest natomiast docelowo wprowadzenie postojów pociągów PKP Intercity S.A. w innych częściach miasta, np. na stacjach Radom Wschodni i Radom Północ celem m.in. zwiększenia dostępności do Portu Lotniczego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze