Międzyzakładowy Związek Zawodowy Pracowników Kolejowych RP w Gdyni CARGO pisze do Prezesów PKP SA, PKP CARGO oraz Cargowag w sprawie hali naprawy wagonów w Gdyni Grabówku. Według informacji związkowców toczą się rozmowy pomiędzy spółkami PKP Cargo SA oraz PKP Intercity w sprawie przejęcia w całości, bądź w połowie przedmiotowej hali przez pasażerskiego przewoźnika z Grupy PKP. Już jakiś czas temu PKP Intercity miało pomysł, aby właśnie w Gdyni garażować składy Pendolino. Jednak po nagłośnieniu sprawy, m.in. przez związkowców, gdy okazało się, że hala nie spełnia wymogów technicznych dla tego typu pociągów, spółka PKP Intercity zaczęła prezentować stanowisko przejęcia hali w całości bądź części dla własnych potrzeb pod pretekstem złego stanu infrastruktury kolejowej na użytkowanych przez siebie obiektach stacji Gdynia Główna Postojowa (Gdynia Leszczynki).
W oficjalnych wypowiedziach – miesięcznik Federacji ZZP PKP „Nasze Sprawy’ nr 7 (187) z lipca 2013 opublikował artykuł pt.’Taborowe rewolucje’ poświęcony spotkaniu Rady Branżowej Intercity w dniu 03.07.2013 z ówczesnym prezesem Spółki PKP Intercity SA Januszem Malinowskim. W artykule prezes mówi: „Dodam, że obecnie użytkowana od „Peelki’ stacja Gdynia Główna Postojowa jest w tak tragicznym stanie technicznym, że dochodzi na niej do wykolejania się naszych wagonów’. Ponieważ sprawa zachowania bezpieczeństwa powinna być priorytetem w działaniu firm przewozowych, zaniepokojony tą wypowiedzią prezesa MZZPK R.P. w Gdyni CARGO wspólnie z innymi związkami zawodowymi poinformował Urząd Transportu Kolejowego –zadając pytania dotyczące przestrzegania procedur bezpieczeństwa na stacji Gdynia Gówna Postojowa. W wyniku kontroli, Prezes UTK napisał: w trakcie kontroli stwierdzono nieprawidłowości polegające na naruszeniu przepisów ustawy o transporcie kolejowym oraz przepisów wewnętrznych obu spółek. (dop. spółek IC oraz PLK) I dalej: wydana została decyzja administracyjna wprowadzająca ograniczenia eksploatacyjne, zapewniające bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego na stacji Gdynia Główna Postojowa.
Związkowcy piszą, iż są zadziwieni postępowaniem spółki PKP Intercity, która ze względu na złe zarządzanie od początku nie radzi sobie z fatalnym stanem technicznym swojego obiektu. Nie potrafi współpracować ze spółką PKP PLK w sprawie właściwego utrzymania infrastruktury kolejowej na własnym terenie – obiekt dzierżawiony – by zapewnić właściwy poziom bezpieczeństwa de facto dla pasażerów. I to jest prawdziwa przyczyna, by odebrać niezbędny w zakresie działalności obiekt –halę naprawy taboru w Gdyni Grabówku spółce Cargo. Szczytem hipokryzji jest, zdaniem związkowców, propozycja PKP Intercity, by PKP Cargo w zamian za halę w Gdyni Grabówku przejęła od PKP Intercity halę w Gdyni Leszczynkach! Rezygnacja pasażerskiego przewoźnika z własnej hali to według związkowców żerowanie na spółce giełdowej, która musiałaby ponieść kolosalne koszty związane z zaadaptowaniem obiektu do własnych potrzeb.
Związkowcy zastanawiają się, jak na taką zamianę zareagują akcjonariusze na Giełdzie Papierów Wartościowych wiedząc o tym, że:
– spółka PKP Cargo SA zgłosiła zapotrzebowanie spółce zależnej Cargowag na zwiększenie o 30% już w roku 2014 naprawy wagonów towarowych, niezbędnych do założonych i zakontraktowanych przewozów;
– hala w Gdyni Grabówku to obiekt naprawiający wagony towarowe oraz lokomotywy, będący bezpośrednim zabezpieczeniem potrzeb przewozowych portów Trójmiasta: Gdynia Port, Gdańsk Port Północny, Gdańsk Nowy Port, Gdańsk Wiślany oraz Wolny Obszar Celny;
– przejęcie całej lub połowy hali w Gdyni Grabówku przez PKP Intercity spowoduje zmniejszenie mocy przerobowych tego warsztatu z powodu jego układu torowego oraz zaplecza: tokarni, stolarni, diagnostyki resorów i zderzaków, pomieszczeń cięcia blach czy wreszcie pomieszczeń magazynowych i socjalnych;
– przekierowanie naprawy taboru (wagonów i lokomotyw) do najbliższego punktu –do Tczewa spowoduje wzrost koszów tym bardziej, że w najbliższym czasie przewidywane są poważne utrudnienia w kursowaniu pociągów na trasie z Tczewa do Gdyni –roboty torowe;
– zmniejszenie pracy w hali pozbawi pracy wszystkich, bądź znacznej części pracowników warsztatów spółki Cargowag Gdynia Grabówek –obecnie jest zatrudnionych 100 pracowników;
– jak Zarząd PKP CARGO SA wytłumaczy Zarządowi Morskiego Portu w Gdyni potencjalne zmniejszenie zabezpieczenia na wagony po oddaniu hali Gdynia Grabówek. Obecnie Port Gdynia inwestuje w rozbudowę infrastruktury kolejowej, zakupie nabrzeży portowych i ich modernizację, pogłębianie kanałów portowych by można było obsługiwać większe statki –z myślą o przewozach kolejowych.
– o ile dojdzie do przekazania całej bądź części hali dla PKP Intercity i zmniejszenie potencjału naprawczego na tym terenie ucieszą się potencjalni konkurenci spod szyldu DB Schenker, PCC Intermodal SA, CTL Logistics czy Lotos Kolej, które takie zaplecza na terenie trójmiasta posiadają.
Międzyzakładowy Związek Zawodowy Pracowników Kolejowych RP w Gdyni CARGO ponownie zwraca uwagę na niebezpieczeństwo wydzielania hali w Gdyni Grabówku do PKP Intercity, gdyż takie działanie spowoduje utratę miejsc pracy, a to będzie skutkować dużymi niepokojami społecznymi. Wnioskujemy o rozwagę, a przy podejmowaniu decyzji zabezpieczenie interesów własnej, giełdowej firmy PKP CARGO SA.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Masz już subskrypcję?
Komentarze