Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

FPS kończy naprawę 26 wagonów Z1-B PKP Intercity

inforail
01.12.2025 18:30
0 Komentarzy

H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych zakończyła realizację kluczowego kontraktu dla PKP Intercity obejmującego wykonanie napraw okresowych P5 26 wagonów typu Z1B-10.

Co istotne, wszystkie pojazdy zostały przekazane przewoźnikowi przed terminem umownym, znacząco wyprzedzając harmonogram prac.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów przynosi modernizacja wagonów typu Z1B-10?
  2. Dlaczego zakończenie prac przed terminem jest istotne z punktu widzenia PKP Intercity i rynku kolejowego?
  3. Co wyróżnia odnowione wagony FPS na tle wcześniejszych modernizacji realizowanych dla przewoźnika?

Modernizacja dla komfortu i niezawodności

Umowa, podpisana w październiku 2023 roku, przewidywała dostawę wszystkich wagonów do końca marca 2026 roku. Dzięki sprawnej organizacji produkcji oraz pracy zespołu FPS, pojazdy już teraz mogą zasilić flotę PKP Intercity, podnosząc komfort podróży pasażerów.

FPS prowadzi modernizację wagonów Z1-B oraz wariantu Z1B PRM przeznaczonego dla osób z niepełnosprawnościami. W ramach obecnego kontraktu zmodernizowanych zostanie łącznie 26 wagonów Z1-B oraz 6 wagonów Z1B PRM.

Pojazdy po naprawie P5 oferują standard, który znacząco przewyższa dotychczasowe rozwiązania. Każdy wagon jest przystosowany do jazdy z prędkością do 200 km/h, a na pokładzie znajdują się:

  • ergonomiczne, komfortowe fotele,
  • gniazdka 230V oraz porty USB,
  • indywidualne oświetlenie dla pasażerów,
  • wydajna klimatyzacja,
  • bezprzewodowy internet Wi-Fi,
  • automatyczne drzwi wejściowe,
  • dodatkowe wygłuszenie akustyczne zapewniające spokojniejszą podróż.

FPS odpowiada także za przeprowadzenie przeglądów poziomu P3 po 18 miesiącach od rozpoczęcia eksploatacji wagonów, co ma zapewnić ich wysoką niezawodność oraz bezpieczeństwo.

Wagon Z1 po modernizacji
Wagon Z1 po modernizacji /foto: FPS

Skala projektu – niemal 700 metrów komfortu

Oddane PKP Intercity 26 wagonów to łącznie blisko 700 metrów długości składu. Jak podkreśla FPS, to dystans porównywalny z odległością dzielącą poznańskie Centrum Kultury „Zamek” od kultowej kawiarni Kociak przy ul. Święty Marcin. Symbolicznie pokazuje to skalę przedsięwzięcia oraz wkład poznańskiej fabryki w rozwój krajowego taboru pasażerskiego.

Komentarze